۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین بایدها و نبایدهای تغذیه در روزهای گرم سال/ کم آبی بدن را جدی بگیرید
کد خبر: ۳۵۷۹۰۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۱۳ ساعت: ۱۱:۳ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با کارشناس تغذیه مطرح شد؛

بایدها و نبایدهای تغذیه در روزهای گرم سال/ کم آبی بدن را جدی بگیرید

عطیه رزازی گفت: در فصل گرما برای کنترل بی آبی بدن باید مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی از جمله مایعات سالم مانند آب و الکترولیت‌های سدیم و پتاسیم را جایگزین آب کنیم.

بایدها و نبایدهای تغذیه در روزهای گرم سال/ کم آبی بدن را جدی بگیرید
عطیه رزازی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ ضمن ارائه باید و نبایدهای تغذیه‌ای و مصرف نوشیدنی‌ها در فصل گرم اظهار کرد: تأمین آب و مایعات کافی برای بدن همواره یکی از دغدغه‌هایی بوده که با سلامت و بیماری فرد در ارتباط است.

وی افزود: با گرم شدن هوا و افزایش میزان تعریق در بدن، لازم است جایگزینی آب از دست رفته بدن یا هیدراته کردن آن به نحو مطلوبی انجام شود.

رئیس گروه بهبود و تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: در شرایط گرمای هوا و کاهش انرژی بدن بیشتر افراد به مصرف نوشیدنی‌های خنک و شیرین تمایل پیدا می‌کنند و چون فرد با نوشیدن این نوشیدنی‌ها احساس خوبی پیدا کرده و با این تصور که بدن او به این مواد نیاز دارد نیز مصرف آن را بارها تکرار می‌کند.

رزازی بیان کرد: باید توجه کنیم که بدن به مواد قندی و نوشیدنی‌های شیرین نیاز قابل توجهی ندارد زیرا با ترشح انواع هورمون‌ها توسط این مواد یک حالت اعتیادآور و سیکل معیوبی در بدن ایجاد می‌شود؛ به عبارتی با افزایش مواد قندی در بدن میزان ترشح انسولین افزایش یافته و این امر موجب کاهش قند خون و تمایل بیشتر فرد برای دریافت مواد قندی در بازه زمانی کوتاه‌تر می‌شود.

برای جبران کم آبی بدن می‌توان نوشیدنی‌های سالم را جایگزین آن کرد

این مسئول گفت: بی حالی فرد در اثر تعریق بسیار ناشی از افت قند خون نیست بلکه به این علت است که همراه تعریق مقداری سدیم و پتاسیم "الکترولیت‌های بدن" از آن دفع می‌شود و اختلال الکترولیتی بدن علائمی مانند سرگیجه، تاری دید، عدم تمرکز برای افرادی که رانندگی می‌کنند را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: برای کنترل بی آبی بدن باید مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی از جمله مایعات سالم مانند آب و الکترولیت‌های سدیم و پتاسیم را جایگزین کنیم که برای این کار باید مقداری سدیم و پتاسیم مانند لیموترش، میوه‌ها و سبزیجات را همراه آب مصرف کنیم.

کارشناس ارشد تغذیه ابراز کرد: برای استفاده از آب‌های طعم‌دار می‌توان خُرده‌های خیار، میوه و سبزیجاتی مانند کرفس و توت فرنگی با پتاسیم بالا و کیوی را به مدت چند ساعت داخل آب ریخت و جرعه جرعه نوشید که ریفلاکس دفع در بدن را متوقف می‌کند.

رزازی یادآور شد: ترکیبات دیگر برای جایگزینی آب از دست رفته بدن نیز ترکیبات فاقد قند و نمک اضافه است برای نمونه دوغ در صورتی که با ماست کم چرب تهیه و فاقد نمک و قند اضافی و گاز باشد یک ترکیب سنتی بسیار مناسبی برای جایگزینی آب است.

وی عنوان کرد: نوشیدنی‌های سنتی و انواع عرقیجات و دمنوش‌های بدون ترکیب قند و نمک و کافئین اضافه مانند بیدمشک و گلاب را می‌توان به آب اضافه کنیم اما نوشیدنی‌های کافئین‎‌دار آب را از بدن دفع می‌کند.

رنگ زرد ادرار نشان دهنده کم آبی بدن است

این مسئول اذعان کرد: با توجه به اینکه فرد به طور معمول در طول روز بین 7 الی 8 لیوان آب نیاز دارد توصیه می‌شود حداقل نصف از این میزان را به صورت آب سالم و طبیعی و نصف دیگر را به صورت دمنوش و نوشیدنی‌های طعم‌دار سالم مصرف کند.

رزازی با طرح این سوال مبنی بر اینکه باتوجه به شرایط فعالیت بدنی میزان نیاز آب بدن فرد چگونه مشخص می‌شود، ابراز کرد: مصرف 6 الی 8 لیوان برای هر فرد یک توصیه کلی بوده اما نیاز هر فرد با توجه به نوع فعالیت بدنی و سن او متفاوت است.

وی اظهار کرد: نیاز فرد به آب با بررسی نوع رنگ ادرار قابل تشخیص است؛ اگر رنگ آن با تغییرات اندک و نزدیک به رنگ آب باشد بدن با کم آبی همراه نیست اما اگر رنگ آن به زردی و پررنگ‌تر متمایل باشد، نشان دهنده کم آب بودن بدن است.

مصرف نوشیدنی‌های کم نمک میزان گرمازدگی فرد را کاهش می‌‎دهد

این مسئول گفت: زمانی تشنگی در فرد احساس می‌شود که بدن حداقل 2 درصد دهیراته شده باشد اما نباید منتظر تشنگی باشیم و تنها در زمان تشنگی نسبت به مصرف آب اقدام کنیم بلکه باید آب همواره همراهمان باشد و آن را جرعه جرعه بنوشیم تا مقدار نیاز بدن تأمین شود.

رزازی تصریح کرد: مهم‌ترین علت گرمازدگی زمانی است که بدن نتواند حرارت درونی خود را دفع کند و با افزایش دمای بدن دچار گرمازدگی می‌شود که این شرایط افزایش تپش قلب، فعال کردن نورون‌های مغزی و بیقراری‌های متعدد را به همراه دارد.

وی بیان کرد: با نوشیدنی‌های کم نمک و قند و آب خنک‌تر از دمای بدن می‌توان گرمای درونی بدن را دفع کرد؛ افرادی که تمایل به خوردن آب خالی ندارند طعم‌دار کردن آن با مواد غذایی سالم می‌تواند آن را خوشایندتر کند.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان