۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین مهمترین اعمال شب اول ماه «ربیع الثانی»
کد خبر: ۳۵۳۵۰۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۸/۱۵ ساعت: ۲۱:۴۶ ↗ لینک کوتاه

از زبان کارشناس علوم قرآن بخوانید؛

مهمترین اعمال شب اول ماه «ربیع الثانی»

مهم‌ترین اعمال در شب اول ماه «ربیع الثانی» دو رکعت نماز است، که در رکعت اوّل بعد از سوره حمد سى مرتبه «قُلْ هُوَ اللَّه» و در رکعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه «إِنَّا أَنْزَلْناه» خوانده می‎شود.

مهمترین اعمال شب اول ماه «ربیع الثانی»

به گزارش سرویس فرهنگ وهنر صبح قزوین ؛حمید سیلاوی کارشناس علوم قرآنی  پیرامون جایگاه و رویداد‌های ماه «ربیع الثانی» گفت: ماه «ربیع الثانی»، چون بعد از دو ماه محرم و صفر قرار گرفته به عنوان ماه‌های شادی از آن نام برده می‌شود هرچند از نظر فضلیت و شادی همانند ماه ربیع الاول نیست و علاوه بر شادی ولادت «امام حسن عسکری (ع)» غم‌هایی را نیز در خود نهفته دارد.

وی در همین راستا ادامه داد: از مهم‌ترین اعمال در شب اول ماه «ربیع الثانی» دو رکعت نماز است، که در رکعت اوّل بعد از سوره حمد سى مرتبه «قُلْ هُوَ اللَّه» و در رکعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه «إِنَّا أَنْزَلْناه» خوانده می‎شود همچنین بعد از خواندن این نماز دادن صدقه ثواب بسیاری دارد. در روز اول «ربیع الثانی» دعا و استغفار به درگاه پروردگار نیز فضیلت فراوانی دارد.

سیلاوی تاکید کرد: ماه «ربیع الثانی» ماهی است که در آن شاهد ولادت «حضرت عبدالعظیم (ع)» و «امام حسن عسکری (ع)» پدر بزرگوار «حضرت مهدی (عج)» هستیم، «حضرت عبدالعظیم (ع)» در شمار اصحاب «امام رضا (ع)»، «امام جواد (ع)» و «امام هادی (ع)» بوده‌اند و مورد تمجید فراوان قرار گرفته‌اند.

وی به روز ولادت «امام حسن عسکری (ع)» اشاره و ابراز کرد: سالروز ولادت «امام یازدهم (ع)» رویدادی مهم و ارزشمند در ماه «ربیع الثانی» بشمار می‌رود و برای برآورده شدن حوائج اخروی می‌توان به این امام بزرگوار متوسل شد. در روایت تاریخی آمده است «امام عسکری (ع)» به نماز اوّل وقت بسیار اهتمام می‌دادند و نماز را بزرگ می‌داشتند.

وی در مورد وفات «حضرت فاطمه معصومه (س)» در این ماه اشاره و اظهارکرد: ماه «ربیع الثانی» شاهد وفات «حضرت فاطمه معصومه (س)» است، زیرا این بانوی بزرگوار اسلام برای دیدن بردار بزگوارشان حضرن «امام رضا (ع)» به ایران آمده بودند و به سمت خراسان حرکت کردند، اما پس از حوادثی در شهر ساوه بیمار شده و سپس در شهر قم از دنیا رفتند.

این کارشناس علوم قرآنی روز سیزدهم ماه «ربیع الثانی» را سالروز شهادت «حضرت فاطمه زهرا (س)» دانست و خاطرنشان کرد: پس از وفات «پیامبر (ص)»، «حضرت زهرا (س)» در اندوه بزرگی قرار گرفتند، بر طبق روایات «امام صادق (ع)» همانا بعد از رحلت رسول خدا، «حضرت فاطمه زهرا (س)» هفتاد و پنج روز بیشتر زندگی نکردند.

منبع:میزان

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان