۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین جای خالی تمثیل شهدای شاخص قزوینی در خیابان‌های اصلی شهر
کد خبر: ۳۵۳۴۴۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۸/۱۵ ساعت: ۱۳:۳۴ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

جای خالی تمثیل شهدای شاخص قزوینی در خیابان‌های اصلی شهر/ نام ۸۵۰ شهید زینت‌بخش معابر شهر قزوین است

باوجود اینکه اکنون از نام ۸۵۰شهید قزوینی برای نامگذاری معابر این شهر استفاده شده است اما همچنان از ظرفیت ۱۲۰۰شهید قزوین به نحو مطلوب استفاده نشده و جای خالی تمثیل شهدای شاخص قزوین در خیابان‌های اصلی شهر احساس می‌شود.

جای خالی تمثیل شهدای شاخص قزوینی در خیابان‌های اصلی شهر
به گزارش صبح قزوین؛ باتوجه با بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره نامگذاری معابر به نام شهدا ضرورت این امر بیش از پیش برای مسئولین آشکار شد تا درخصوص نامگذاری‌ها با تامل و دقت بیشتری عمل کنند چراکه گاهی با اینکه نام شهیدی بر معبری گذاشته می‌شود اما مردم همچنان آن محل را نام قدیمی که داشته است می‌شناسند همین مسئله نشان می‌دهد که صرف گذاشتن نام شهید برای یک کوچه و خیابان باعث سلب مسئولیت نمی‌شود و می‌بایست نامگذاری‌ها به گونه‌ای باشد که در اذهان عمومی راه پیدا کند.

محسن حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار شهری صبح قزوین، درباره نامگذاری معابر شهر قزوین به نام شهدا اظهار کرد: در شهر قزوین بیش از 800 مکان به نام مبارک شهدا مزین شده است ولی بخشی از این نامگذاری‌ها در استانی که 3000 شهید تقدیم انقلاب کرده است و سرداران سرافرازی از این استان به پا خواسته‌اند در حد ارزش واقعی شهدا نیست.

این عضو شورای شهر قزوین بیان کرد: باتوجه به فرمایش و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در استفاده از اسامی شهدا برای نامگذاری معابر نیز باید با همت شورا و شهرداری بازتعریفی در اسامی معابر شهر قزوین انجام دهیم و چه بسا بتوانیم بسیاری از معابر را به نام شهدا تغییر دهیم.

به گزارش صبح قزوین؛ یاد ونام شهدا فقط نباید معطوف به نام آنها در معابر و خیابان‌های شهر باشد بلکه علاوه براین باید راه و آرمان‌های آنها در جامعه تبیین شود زیرا امنیت و آرامشی که داریم مدیون دلاوری‌ها ورشادت‌های شهدای مدافع حرم است.

علی فرمانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین، اظهار کرد: تدوین سند و نقشه راه مانع از برخوردهای سلیقه‌ای و مقطعی خواهد شد و برگزاری یادواره و بزرگداشت مقام شهدا درراستای اهداف این دلاورمردان حرکت‌ بسیار خوبی است که باید دراین حوزه شکل گیرد.

 
استفاده از المان‌های شهدا در سطح شهر

عضو شورای شهر قزوین با بیان اینکه ضرورت دارد در برخی از میادین شهر که مزین به نام شهداست، المان‌ها نیز معرف نام شهید باشند، عنوان کرد: المان میدان شهید حسن پور درخیابان نواب یکی از آن نمونه میدان‌هاست که باید المان و نماد شهید درآن نصب شود و طبق هماهنگی وبازدیدهای انجام شده در دستور کار شهرداری منطقه قرارگرفته است.

به گزارش صبح قزوین؛ نامگذاری معابر شهر به نام شهدا و به نام سمبل‌های انقلاب و دفاع مقدس جز آن دسته از اتفاقاتی است که باعث زنده نگه داشتن هرچه بیشتر قهرمانان و وقایع انقلاب می‌شود اما برای اینکه این اتفاق به درستی رقم بخورد مسئولین باید با اصول و یک برنامه تصمیم‌گیری کنند.

فاطمه اشدری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: اگر امروز قرار باشد درمورد شورای نامگذاری به نحوی قضاوت کنیم که زحمتشان زیر سوال برود بی‌انصافی کرده‌ایم زیرا ما شهدای شاخصی در سطح کشور داریم که اسامی آنها در معابر هرشهری و از جمله قزوین جلوه می‌کند.

وی افزود: بسیاری از ویژگی‌های ارزنده‌ای که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده است و شهدا نیز برای آنها جان شیرین خود را از دست داده‌اند، روی معابر نامگذاری شده است بنابراین قبل از اینکه بخواهیم هر نقد منصفانه‌ای داشته باشیم باید یکبار وضعیت شورای نامگذاری را بررسی کنیم چراکه همکاران ما در این شورا تلاش و فعالیت‌های قابل توجهی داشته‌اند.

ضرورت سنخیت نامگذاری با محله

این عضو شورای شهر قزوین بیان کرد: محدوده شهر تعریف شده است و فضاهای جدیدی که در مناطق اطراف شهر می‌بینیم به تازگی جزو شهر شده‌اند و خیلی از اینها نا‌م‌های خود را گذاشته‌اند. فکر می‌کنم نقطه‌ای که نامگذاری می‌شود باید با محل سنخیت داشته باشد. برای مثال اولویت ما در منطقه عظیمیه که به نام اسماعیل‌آباد به فضای شهری اضافه شده بود، نامگذاری شهدا بود اما در آن زمان عظیمیه شهیدی نداشت بنابراین ما از ارزش‌های دفاع مقدس برای ناگذاری معابر آن منطقه استفاده کردیم.

اشدری تاکید کرد: اگر خانواده‌ شهیدی از شهر دیگر به قزوین مهاجرت کرده باشد و از شورای نامگذاری درخواست نامگذاری محله به نام همسر، برادر یا فرزند شهید خود را داشته باشد با تایید بنیاد شهید این نامگذاری انجام خواهد شد. همچنین برای این نامگذاری‌ها باید رضایت خانواده شهید وجود داشته باشد زیرا بعضی از خانواده‌ها برای این کار رضایت نمی‌دهند.

نامگذاری 850 معبر به نام شهدا در قزوین

عضو شورای شهر قزوین عنوان کرد: تا به امروز نام 850 شهید در معابر شهر نامگذاری شده است که 67 نفر از این نامگذاری‌ها به نام سرداران بوده است. همچنین بیشترین نامگذاری شهدا در منطقه دو شهرداری قزوین در سال 1399 (60 معبر از 100 معبر) نامگذاری شده است و تاکنون نیز 9 معبر به نام شهدای خانم نامگذاری کرده‌ایم.

اشدری در پایان گفت: اصول نامگذاری باید به صورت قانونی طی شود و اگر نامی انتخاب شود باید به تایید شورای شهر و شورای نامگذاری برسد.

به گزارش صبح قزوین؛ شهدا برکت انقلاب اسلامی هستند و برای اینکه فرهنگ ایثار و شهادت رنگ کهنگی به خود نگیرد باید از همه امکانات برای این امر استفاده کرد و تنها به نامگذاری معابر اکتفا نکرد.

مهدی مهدی‌خانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شهری صبح قزوین، اظهار کرد: با اینکه در شهر قزوین 850 معبر، کوچه و خیابان به نام مقدس شهدا مزین شده و مایه مباهات است اما فکر می‌کنم برخی نامگذاری‌ها نامناسب بوده و لازم است تا بازنگری درآنها صورت گیرد.



استفاده از فرهنگ و هنر برای زنده نگه‌داشتن یاد شهدا

وی افزود: سازمان زیباسازی شهرداری قزوین باید نسبت به استفاده از هنر و صنعت کاشی در ساخت المان‌های شهدا توجه داشته باشد و می‌توان برای زنده نگداشتن یاد و خاطره شهدا از المان‌هایی که با هنر صنعت کاشی بهره برده و با ساخت سردیس‌های شهدا توسط هنرمندان اقدامات فاخر وارزشمندی را رقم زد.

این عضو شورا ادامه داد: باید به مسائل فرهنگی و چاپ کتاب در این حوزه نیز توجه داشت و در این باره سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری می‌تواند در قالب تولید کتاب و انتشار آن و تولید مستند، کلیپ و مدنظر قراردادن تاریخ نگاری شفاهی دراین حوزه خدماتی داشته باشد.

مهدی‌خانی تاکید کرد: می‌بایست به حماسه هفتم دی در قزوین توجه داشته باشیم زیرا این تاریخ یادآور حماسه دیگری از دیار قزوین است که لازم است دراین مورد نیز اقداماتی برای زنده نگه‌داشتن آن شکل گیرد.

به گزارش صبح قزوین؛ نسل جوان و نوجوان باید با سیره و راه شهدا آشنا شوند و مهم‌تر از نام شهدا که زینت بخش کوچه و خیابان‌های شهر است تبیین اهداف و سیره و منش شهدا است.

قاسم اللهیاری هم در گفت‌وگو با خبرنگار شهری صبح قزوین، درهمین باره بیان کرد: در شرایط امروز می‌توان با استفاده از فضای نرم‌افزاری کدهایی را تعریف کنیم که در تابلوها نصب شود تا نسل جوان بتوانند با اسکن کد تمام اطلاعات شهید را دریافت کنند و با شهدا و راه آنها آشنا شوند.

سخنگوی پارلمان محلی قزوین تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم تا سازمان فناوری اطلاعات و سازمان زیباسازی با همکاری و تعامل نسبت به اجرایی کردن این موضوع اقدام نمایند چراکه زیرساخت‌های این اقدام فراهم است و تنها با تعریف یک کد برای هرشهید می‌توان این موضوع را عملیاتی کرد.

اللهیاری گفت: سال‌های قبل در شورای نامگذاری اقدامات ارزنده و خوبی در نامگذاری معابر به نام شهدا صورت گرفته است و امیدوارم این دوره نیز با همان قوت و شدت ادامه داشته باشد و متوقف نشود.


به گزارش صبح قزوین؛ هر تصمیمی که در راستای ایجاد فرهنگ ایثار و شهادت گرفته می‌شود مانند پلی است که جوان‌ها را به انقلاب گره می‌زند بنابراین تدوین برنامه‌های فرهنگی برای آشنایی هرچه بیشتر مردم با این جریان ضروری به نظر می‌رسد.

حسین صلح‌جو نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شهری صبح قزوین، بیان کرد: در شهر قزوین هزار و 200 شهید والامقام وجود دارد که نام 850 شهید زینت بخش معابر و کوچه و خیابان‌های این شهر شده است؛ فکر می‌کنم فقط نباید یاد و خاطره شهدا را به نامگذاری نام آنها در کوچه ومعابر گره بزنیم بلکه باید کارهایی صورت گیرد که تفکر شهدا و مرام و اهداف آنها در جامعه تبیین شود.

تخصیص اعتبار برای چاپ کتاب خاطرات 

وی افزود: اکنون سه جلد کتاب در مورد خاطرات همسر شهید در مرحله چاپ داریم که نیازمند اعتبارات است، در این راستا می‌توانیم با اختصاص دادن بودجه این خاطرات را ماندگار کنیم. همچنین برگزاری یادواره شهدا در مناطق مختلف قزوین از دیگر اقداماتی است که می تواند در زنده نگهداشتن یادوخاطره شهدا در جامعه تاثیرگذارباشد و اتفاقات ماندگارتری را رقم بزند.

صلح جو در پایان گفت: متاسفانه در بازدیدهایی که از خانواده‌های شهدا و ایثارگران صورت می‌گیرد شاهد مشکلات آنها هستیم و لازم است در بحث اشتغال فرزندان شهدا و ایثارگران امتیازاتی را قائل شویم.

به گزارش صبح قزوین؛ اگر چه نامگذاری معابر به نام شهدا باعث زنده نگه‌داشتن نام آنها می‌شود اما باید در کنار این کار برنامه‌های دیگری نیز اجرا کرد تا جوان‌های این نسل و نسل آینده شناخت بیشتری از شهدای انقلاب به دست بیاورند در غیر اینصورت گذشت زمان باعث کمرنگ شدن فرهنگ ایثار و شهادت می‌شود.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان