۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین پیکر رنجور گردشگری استان قزوین در تب کرونا
کد خبر: ۳۵۳۲۸۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۸/۱۲ ساعت: ۸:۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

پیکر رنجور گردشگری استان قزوین در تب کرونا/ ویروس منحوسی که فعالان صنعت توریسم را زمین زد

باتوجه به شرایط شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری از اولین بخش‌هایی بود که رو به تعطیلی رفت که آسیب جدی را به فعالان این حوزه وارد کرد به طوری که خسارت‌های ناشی از آن هنوز جبران نشده و باوجود کنترل بیماری کرونا از طریق واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اما مردم همچنان اقبال چندانی برای گردشگری و مسافرت نشان نمی‌دهند.

پیکر رنجور گردشگری استان قزوین در تب کرونا
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ قزوین یکی از استان‌های مهم و تاریخی کشور محسوب می‌شود که از پیشینه بسیار قدیمی برخوردار است و نقش حیاتی آن در دوره‌های مختلف تاریخی ایران غیرقابل انکار است؛ از این رو معرفی و شناساندن قزوین به عنوان یک مکان گردشگری یکی از ضرورت‌هایی است که می‌تواند موقعیت اقتصادی و فرهنگی این استان را تقویت کند.

باتوجه به شرایط شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری از اولین بخش‌هایی بود که رو به تعطیلی رفت که آسیب جدی را به فعالان این حوزه وارد کرد به طوری که خسارت‌های ناشی از آن هنوز جبران نشده و باوجود کنترل بیماری کرونا از طریق واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اما مردم همچنان اقبال چندانی برای گردشگری و مسافرت نشان نمی‌دهند.

شاید احیای دوباره گردشگری استان قزوین کار سختی باشد چراکه برای این کار نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی، مدیران تاسیسات گردشگری و کمک مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم تا بتوانیم گردشگری استان را به روندی که پیش از این داشت بازگردانیم.

نادر محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ درباره وضعیت گردشگری استان قزوین اظهار کرد: باتوجه به اقداماتی که طی 10سال گذشته در توسعه گردشگری استان قزوین با همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی انجام شده بود نیز این حوزه روند رو به روشدی را داشت به‌ طوریکه در سال‌های 96_97 افزایش بسیار خوبی در حوزه توزیع سرمایه‌گذاری و تعداد ورود گردشگری داخلی و خارجی به قزوین را داشتیم.

وی افزود: متاسفانه شیوع کرونا باعث شد که کل کشور در حوزه‌های مختلف آسیب ببیند و روند روبه رشد گردشگری نیز مانند سایر حوزه‌ها متوقف شود؛ بنابراین باتوجه به شرایط و موقیعت‌ پیش آمده شاید کار سختی را برای احیای دوباره گردشگری استان در پیش رو داشته باشیم و برای این کار نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی، مدیران تاسیسات گردشگری و کمک مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم تا بتوانیم گردشگری استان را به روندی که پیش از این داشت بازگردانیم.

معاون ادره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین بیان کرد: گردشگری یک فرایند زود بازده نیست و نیازمند سرمایه‌گذاری، فرهنگ‌سازی، ایجادزیرساخت و خیلی چیزهای دیگر است که لازمه آن توجه بیشتر، علمی‌تر و مطابق طرح جامعه گردشگری برای تمام مسئولین استان است تا بتوانیم قزوین را به جایگاهی که باتوجه به پتانسل‌هایش دارد برسانیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: در ایام کرونا شاید بیشترین ضرر و زیان متوجه حوزه خدمات شد و صنعت گردشگری نیز به واسطه ذات خود که یک کار خدماتی است، بیشترین آسیب را دید و در این بین دفاتر خدمات مسافرتی که تکمیل‌کننده زنجیره یک تور هستند بیشترین آسیب را از شیوع کرونا و ادامه آن در طی دوسال گذشته داشتند.



بیش از 2هزار نفر در بخش گردشگری استان قزوین بیکار شدند

وی افزود: مراکز اقامتی، هتل، هتل-آپارتمان، مهمانپذیر، اقامتگاه‌های بومگردی، واحدپذیرایی بین‌راهی‌، مجتمع خدمتی رفاهی، سفره‌خانه‌ها، راهنمایان گردشگری و موسسات آموزش گردشگری از اسفند 1398 تا پایان اسفندماه 1399 مبلغ 2هزار و 118 میلیارد ریال زیان مالی دیدند و 2هزار و 118 نفر در این مشاغل بیکار شدند؛ همچنین از ابتدای سال جاری تا 17 مهر ماه 1400 در همین مشاغل مبلغ یک هزار و 342 میلیارد ریال زیان مالی وارد شد و 408 نفر بیکار شدند.

محمدی ابراز کرد: قبل از شیوع کرونا برنامه‌های متنوعی از قبیل هفته قزوین، تورهای آشناسازی استان قزوین، ترغیب دفاتر خدمات مسافرتی به برگزاری تور قزوین‌گردی و ایجاد زیرساخت‌هایی همچون اقامت‌های بوم‌گردی‌، هتل‌ها، مراکز تفریحی و سرگرمی و مراکز پذیرایی انجام می‌‌شد؛ همه این اقدامات به یکدیگر وابسته هستند و ما امیدوارم بودیم با توجه به روندی که داشتیم طی 5 سال آینده جزو 8 استان اول در بحث پذیرش گردشگر باشیم.

وی تصریح کرد: باتوجه به موقعیت جغرافیایی قزوین، بازار هدف استان‌های تهران والبرز را برای گردشگری تعریف کرده بودیم و تبلیغاتی که برای معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین در این استان‌ها انجام می‌شد روندی را طی می‌کرد که قزوین به عنوان یک مقصد انتخاب شود و شعار "قزوین مقصد گردشگری" نیز در همین فرآیند تعریف شده بود تا به استان‌های همجوار بگوییم که قزوین به عنوان یک مقصد نو می‌تواند برای افردی که سفرهای یک روزه و یا دو روزه را پیش‌بینی کرده‌اند جذاب باشد.

این مقام مسئول عنوان کرد: پیش از شیوع کرونا درحال طی کردن روندی بودیم که قزوین را از حالت عبوری بودن به مقصد مسافران تبدیل کنیم و فرآیند اقداماتی که برای این اتفاق انجام شد در ایام عید و تابستان و میزان اشغال تخت و هتل‌های شهر کاملا مشهود بود.

محمدی افزود: اگرچه کرونا برای صنعت گردشگری مانع تراشی کرد اما بدون شک نگرشی که داشتیم و فرآیندی که برای بهبود گردشگری استان طی کردیم در ذهن مردم باقی مانده است و در همین راستا نیز قرار است نمایشگاهی تحت عنوان فرصت‌های آشنایی و معرفی جاذبه‌های صنایع دستی و گردشگری استان قزوین را در کرج برگزار کنیم. ‎

معاون ادره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین اظهار کرد: در حال حاضر موزه‌ها و اماکن گردشگری قزوین آماده پذیرایی از گردشگران است اما شاید هنوز تب کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عدم استقبال مردم تاثیرگذار باشد. درهرصورت ما نیز مانند استان‌های دیگر مقدمات کار را فراهم می‌کنیم و شاید اولین جلسه ستاد خدمات سفر را که دومین سال تعطیلی آن است در هفته آینده برگزار کنیم.

امکانات اقامتی و پذیرایی استان قزوین استاندارد نیست

وی درباره زیرساخت‌های گردشگری گفت: در بحث اقامتی و پذیرایی شاید وضعیت استاندارد و یا مطلوبی را نداشته باشیم اما نسبت به سال‌های گذشته مراکز اقامتی زیادی ایجاد شده است و بازهم ظرفیت توسعه تاسیسات گردشگری وجود دارد و برای این کار از سرمایه‌گذاران دعوت می‌‌‌کنیم تا قزوین را به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

محمدی در پایان بیان کرد: در گذشته برای مردم قزوین تورهای قزوین‌گردی برگزار می‌کردیم و امیدوارم دوباره بتوانیم این روند را ادامه دهیم؛ همچنین امیدوارم همشهریان قزوینی به شناسایی بیشتر استان به عنوان مقصد گردشگری کمک کنند.

به گزارش صبح قزوین؛ امروز گردشگری نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی هر شهر و کشوری دارد بنابراین لزوم توجه و پی‌ریزی زیرساخت‌های آن برای استانی مانند قزوین که پتانسیل قابل توجهی در این زمینه دارد دیده می‌شود. اگرچه طی چند سال گذشته تلاش‌هایی برای بهبود گردشگری استان شده است اما در نظر گرفتن همه جنبه‌های این صنعت از جمله تعلیم و رسیدگی به راهنمایان گردشگری، ساخت هتل‌ها و تفرجگاه‌های مناسب موجب اتفاقات بهتری در استان خواهد شد.

مهدی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ درباره وضعیت گردشگری استان بیان کرد: گردشگری قزوین بعد از یک دوره‌ که تبلیغات خوب بیلبوردی و ورود تورها به قزوین انجام می‌شد و مسئولین نیز تلاش می‌کردند که جاذبه‌های استان را به کل کشور معرفی کنند، اوضاع خوبی داشت و همه اینها نشان می‌داد که روند رو به رشدی را طی می‌کنیم. اما با شیوع کرونا کل چرخه صنعت گردشگری در جهان با مشکل روبه رو شد و قزوین نیز از این امر مستثنی نبود.

وی افزود: در دوران کرونا همه چیز دچار رکود شد و ورود گردشگر خارجی به استان به صفر رسید و گردشگران داخلی هم به دلیل بسته شدن سایت‌های گردشگری امکان ورود به این مناطق را نداشتند که با شروع واکسیناسیون نیز مبخش گردشگری کم کم با چرخه رونق بازگشت.



فرصت کرونا برای مرمت سایت‌های گردشگری مغفول ماند

این راهنمای گردشگری قزوین گفت: اداره کل میراث فرهنگی از دوران کرونا می‌توانست به عنوان فرصتی برای مرمت سایت‌های گردشگری استفاده کند که البته این اتفاق برای چهلستون رخ داد اما می‌شد با همت بیشتری برای سایر اماکن استفاده شود.

باقری تاکید کرد: اشتغال افراد زیادی به بخش گردشگری وابسته است و با ورود هرگردشگر برای 6 الی 7 نفر شغل مستقیم ایجاد می‌شود؛ بنیاراین با رکود این صنعت نیز جمعیت بالایی بیکار شدند درواقع گردشگری ارتباط مستقیمی با سلامت و امنیت دارد که اگر هرکدام از اینها نباشد، گردشگری زمین می‌خورد.

حمایت ناچیز از آسیب‌دیدگان صنعت گردشگری در شیوع کرونا

وی تصریح کرد: از کسانی که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند حمایت‌های خیلی ناچیزی شد که خیلی از کمک‌ها هنوز به دست افرادی که ارتباط مستقیم با این صنعت دارند نرسیده است درحالی که باید یک حمایت همه جانبه در این حوزه صورت می‌گرفت اما ضعف در این موضوع باعث بیکاری خیلی‌ها شد.

این راهنمای گردشگری قزوین ابراز کرد: باید یک انسجامی بین مدیران شهرداری و میراث فرهنگی رخ بدهد که بتوانند کار را جلو ببرند؛ همچنین باید یک سری اولویت بندی نسبت به مرمت بناها مانند مسجدجامع، برج‌های خرقان و گراند هتل که رها شده‌اند داشته باشیم.

باقری عنوان کرد: قزوین انجمن گردشگری نداشت و راهنمایان گردشگری زیر یک مجموعه مستقل و واحد نبودند اما با تلاش چندین نفر از راهنمایان نیز این تشکل و هیئت‌مدیره آن شکل گرفت؛ همچنین بازدیدی که کارشناسان یونسکو از کاروانسرای سعدالسلطنه داشتند تا نام آن در فهرست آثار ثبت جهانی آورده شود یک اتفاق خوشایند دیگر بود.

وی تاکید کرد: یک شهروند قزوینی قبل از اینکه ایران‌گردی کند، باید قزوین گردی کرده باشد و اگر کسی قصد سفر را دارد؛ این شهر بهترین مکان است چراکه مجموعه‌ای از همه بناها را دارد اما به نظر من متاسفانه قزوینی‌ها فکر می‌کنند که شهرهای دیگر بناهای باارزش‌تری نسبت به قزوین دارند.در اینکه همه بناها باارزش هستند شکی نیست اما نباید نسبت به معرفی قزوین نیز بی‌تفاوت باشیم.

باقری در پایان گفت: هزینه سفر به قزوین و ورودی اماکن گردشگری بالا نیست و به دلیل نزدیکی به پایتخت و سر گذر بودن جاده مواصلاتی غرب به مرکز می‌تواند بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب کند.

به گزارش صبح قزوین؛ یک راهنمای گردشگری پیام رسان تاریخ و فرهنگ شهر و کشور خود است و مسئولین استانی بخصوص در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌بایست جایگاه ویژه‌ای برای معرفی‌کنندگان شهر درنظر بگیرند و پیگیر مسائل مهم بیمه و امنیت شغلی آنها باشند.

یک شهروند قزوینی در مصاحبه با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، درباره میزان شناخت خود نسبت به اماکن گردشگری استان گفت: تا قبل از شیوع کرونا و در ایام عید با خانواده‌ام از اماکن تاریخی و گردشگری قزوین بازدید می‌کردیم و زمانی هم که از شهر دیگری میهمان داشتیم آنها را برای گردش در شهر و دیدن جاذبه‌های قزوین دعوت می‌کردیم.



قزوین، مقصد کم‌هزینه گردشگری

وی افزود: فکر می‌کنم گردش در شهر قزوین برای کسی که دو الی سه روز میهمان این استان است بسیار کم هزینه و جذاب باشد چراکه قزوین علاوه‌بر داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان، تعرفه‌های گردشگری بالایی نیز ندارد.

این شهروند بیان کرد: خیلی از مسافران برای سفر به استان‌های همجوار از قزین عبور می‌کنند، درحالی‌که قزوین می‌تواند یکی از بهترین‌ مکان‌های برای سفرهای چندروزه باشد.

وی تاکید کرد: فکر می‌کنم مسئولین استانی باید تلاش بیشتری در شناساندن قزوین به شهروندان دیگر استان‌ها بکنند زیرا نزدیکی شهر ما با پایتخت باعث شده است که پتانسیل آن در زمینه‌های مختلف فرهنگی، گردشگری و اقتصادی دیده نشود.

یک مسافر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی صبح قزوین، درخصوص جاذبه‌های گردشگری قزوین گفت: من همیشه برای انجام‌ کارهای اداری از تهران به قزوین می‌آمدم، اما هیچ‌وقت به این شهر به عنوان یک مقصد گردشگری نگاه نکرده بودم، تااینکه یک روز به‌طور اتفاقی به کاروانسرای سعدالسلطنه رفتم و دیدن آنجا برایم بسیار خوشحال کننده بود.

وی افزود: در سفرهای بعدی که به قزوین داشتم سعی می‌کردم در شهر گشت بزنم و همین باعث شد متوجه شوم که اغلب اماکن تاریخی قزوین به فاصله کمی از هم قرار گرفته‌اند و می‌توان به راحتی و با صرف زمان نسبتا کمی بارزترین آثار تاریخی این شهر را دید.

این مسافر ادامه داد: نکته بعدی که توجه من را به خود جلب کرد جایگاه اول قزوین در میزان تعداد آثار باستانی در کشور بود و اینکه همیشه فکر می‌کردم اماکن تاریخی که در قزوین وجود دارد پیش از آن در اصفهان بوده است درحالی که قزوین اولین شهری بوده که بسیاری از این بناها را ابتدا به نام خود ثبت کرده است.

وی در پایان گفت: وجود استان‌هایی مانند قزوین می‌تواند سفر متفاوتی را در تعطیلات برای هموطنان ایجاد کند، زیرا اغلب ما عادت کرده‌ایم که درهرفرصتی به شهرهای شمالی برویم و از طبیعت زیبای منطقه‌ای مانند الموت که جزئی از استان قزوین است غافل شویم.

به گزارش صبح قزوین؛ اگرچه قزوین بیشترین آثار تاریخی کشور را دارا است اما این به تنهایی باعث جذب گردشگر نمی‌شود، بنابراین جدا از شیوع کرونا که باعث کساد شدن خیلی از مشاغل شد، باید به گردشگری به عنوان یک صنعت جدی و مهم نگاه کرد و قزوین را به عنوان یک شهر مهم گردشگری نه تنها به ایرانیان و بلکه به جهان معرفی کرد چراکه درآمد و اشتغالزایی این صنعت برای قزوین که از پتانسیل طبیعی هم برخوردار است می‌تواند باعث شکوفایی و اتفاقات خوبی شود.


سمیه بابایی
انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان