۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین پس از دریافت واکسن کرونا می‌توان خون اهدا کرد؟
کد خبر: ۳۵۲۲۵۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۱۰ ساعت: ۱۱:۲ ↗ لینک کوتاه

پس از دریافت واکسن کرونا می‌توان خون اهدا کرد؟

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت:افرادی که واکسن سینوفارم و برکت دریافت کرده اند محدودیتی برای اهدای خون ندارند.

پس از دریافت واکسن کرونا می‌توان خون اهدا کرد؟
 

به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، مدرسی مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: افرادی که واکسن سینوفارم و برکت دریافت کرده اند، محدودیتی برای اهدای خون ندارند، اما کسانی که واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک تزریق کرده اند، دو هفته تا یک ماه پس از تزریق می‌توانند خون اهدا کنند.

مدرسی افزود:  نسبت به سال‌های قبل، با کاهش مراجعه به مراکز انتقال خون روبه رو بودیم، اما با کمک مردم، ذخایر خون و فرآورده‌های خونی قابل قبولی داریم و در وضعیت سبز به سر می‌بریم.

وی اضافه کرد: در این روز‌های سخت نیازمند حضور مردم برای اهدای خون هستیم و هر روز باید آمار موجودی خون در استان رصد شود.

مدیرکل انتقال خون استان خاطرنشان کرد: کرونا یک بیماری تنفسی است و اصلاً از راه خون و فرآورده‌های خونی سرایت نمی‌کند و بر همین اساس دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت کامل در مراکز انتقال خون برای سلامتی اهداکنندگان و کارکنان انتقال خون رعایت می‌شود.

وی افزود: اهدای خون به هیچ وجه باعث ضعف سیستم ایمنی بدن و ابتلا به کرونا نمی‌شود و این موضوع به هیچ وجه در مجامع علمی به ثبت نرسیده است.

دکتر مدرسی تصریح کرد: اهدای یک واحد خون، جان سه نفر را نجات می‌دهد و اهداکنندگان خون، همیشه حس و حال خوبی برای کمک به همنوعانشان دارند.

مدیرکل انتقال خون استان گفت: در اتاق معاینه پزشک، سئوالات متعددی از اهدا کننده پرسیده می‌شود و اگر کسی با بیمار کرونایی در ارتباط یا ناقل بیماری باشد، از اهدای خون معاف می‌شود و پس از سپری شدن زمان در نظر گرفته شده می‌تواند خون خود را اهدا کند. آقایان سالی ۴بار و خانم‌ها نیز سالی ۳بار می‌توانند خون اهدا کنند.

مدرسی با بیان اینکه شرایط استان قزوین به لطف اهداکنندگان مستمر خون، شرایط بسیار ایده آلی در کشور است، خاطرنشان کرد: ما در سه ماهه اول رتبه نخست کشور را کسب کردیم آن هم در شرایطی که با تعداد جمعیت کم و همچنین پایگاه‌های انتقال خون محدود روبه رو هستیم.

وی افزود: در سه شب آخر دهه اول محرم، استان قزوین در اهدای خون، رتبه سوم کشوری را نسبت به مدت مشابه سال قبل کسب کرد.

به گفته مدیرکل انتقال خون استان، خانم‌ها با ۳۷درصد اهدای خون در پنج ماهه اول امسال، رشد قابل توجهی در انتقال خون در کشور داشتند.

وی با بیان اینکه اداره کل انتقال خون استان قزوین با ۳۷درصد رشد در پویش نذر خون، رتبه سوم کشور را به دست آورد و این طرح تا اربعین ادامه دارد، گفت: استان قزوین در میزان ذخایر خون در وضعیت سبز به سر می‌برد و تا ۵ روز میزان ذخیره خونی دارد و معین استان‌های تهران و گیلان است.

وی افزود: به طور معمولی، در فصول سرما و بارندگی میزان مراجعات برای اهدای خون یا شیوع سرماخوردگی و آنفولانزا میزان مراجعات کم می‌شود.

دکتر مدرسی تأکید کرد: ۱۱۰بیمار تالاسمی، ۹۰بیمار هموفیلی و ۵۵۰بیمار دیالیزی در استان قزوین به صورت دائم از منابع اداره کل انتقال خون استان قزوین استفاده می‌کنند و  در دوران کرونا، میزان مصرف خون ۱۰تا۱۵ درصد در استان قزوین افزایش یافته است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین خاطرنشان کرد: مرکز انتقال خون قزوین از ۸صبح تا ۱۹:۳۰ همه روزه و روز‌های جمعه از ۹تا۱۳ و مرکز انتقال خون تاکستان از ۸تا۱۳:۳۰ و سامانه سیار شهرستان بوئین زهرا نیز روز‌های سه شنبه از ۷تا۱۳ فعال است.

مدرسی گفت: در شهرستان آوج هم بسته به میزان داوطلبان اهدای خون، هر دو هفته یک بار کارشناسان اداره کل اهای خون به مرکز در نظر گرفته شده برای دریافت خون مراجعه می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان با بیان اینکه در تلاش هستیم تا یک مرکز جدید انتقال خون در مرکز شهر قزوین احداث کنیم، تصریح کرد: همچنین یک اتوبوس سیار برای روستا‌های دور افتاده در شهرستان‌های مختلف برای اهدای خون در اختیار روستائیان قرار خواهد گرفت وهمچنین به شهرک‌های صنعتی نیز به صورت دوره‌ای برای دریافت خون اهداکنندگان، مراجعه می‌کنیم.

مدرسی گفت: ۶.۸درصد اهداکنندگان خون در استان قزوین، بانوان هستند که نسبت به میانگین کشوری که ۵درصد است از رتبه بالایی برخورداریم.

وی افزود: بانوان به دلیل شرایط فیزیولوژیکی، نگران کم خونی نباشند و اطمینان داشته باشند که قبل از اهدای خون، معاینه کامل از آن‌ها به عمل می‌آید و در صورت ایجاد ضرر جسمی، به هیچ عنوان خونی از آن‌ها دریافت نمی‌شود.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان