۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین خوش بینی مردم به حکومت اسلامی با روی کار آمدن دولت انقلابی/ انتخاب اصلح با تحلیل‌های منطقی و اصولی میسر می‌شود
کد خبر: ۳۵۰۵۴۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۳/۱۰ ساعت: ۷:۸ ↗ لینک کوتاه

در میزگرد صبح قزوین مطرح شد

خوش بینی مردم به حکومت اسلامی با روی کار آمدن دولت انقلابی/ انتخاب اصلح با تحلیل‌های منطقی و اصولی میسر می‌شود

کارشناسان در میزگرد صبح قزوین اینگونه بیان کردند که مردم باید باشنیدن وعده‌هایی همچون ایجاد یک میلیون شغل در سال و محقق نشدن شعارهای اینچنینی، هوشیارتر بوده و با درس گرقتن از اتفاقات تلخی که متاسفانه از انتخاب غلط دوره قبل منبعث شد، پای صندوق‌های رای حضور آگاهانه‌تری داشته باشند.

خوش بینی مردم به حکومت اسلامی با روی کار آمدن دولت انقلابی/ انتخاب اصلح با تحلیل‌های منطقی و اصولی میسر می‌شود

به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و در کنار آن شوراها نیز فضای انتخاباتی در جامعه داغ شده است به طوری که از مردم عادی تا فعالان سیاسی مشغول تحلیل‌های مختلف از انتخابات پیش رو بوده و به نوعی شاهد گرم شدن تنور انتخابات هستیم؛ در این راستا رسانه‌ها هم به عنوان بال اصلی ایجاد شور انتخاباتی و تبیین و روشنگری ابعاد مختلف این فضا نیز عمل می‌کنند که در این راستا میزگرد سیاسی با موضوع مردم، ابعاد مختلف انتخابات و وظایف شورای نگهبان، با حضور اساتید حوزه علمیه، دانشگاه و فعالین سیاسی استان، در دفتر صبح قزوین برگزار شد.

الهام محمدی، دانشجوی رشته تفسیر در مقطع دکترا و فعال سیاسی استان، در خصوص چرایی حضور مردم در انتخابات و تاثیر آن در حل مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور گفت: حضور مردم در انتخابات دارای ابعاد داخلی و بین المللی بسیاری است از جمله اینکه، هر فردی که منتخب مردم باشد نیاز به چتر حمایتی مردم دارد تا بتواند اهداف مورد نظر آنها را محقق کند.

وی افزود: بخش اعظم اینکه یک رئیس جمهور تا چه حد می‌تواند مشکلات معیشتی مردم را حل و فصل کند، به خود مردم برمی‌گردد زیرا این مردم هستند که توانایی تشخیص و انتخاب فرد اصلح را دارند. البته، صرف‌نظر از مشارکت حداکثری، حضور مردم وقتی موثر خواهد بود که با تشخیص و تحقیق جدی در زمینه انتخاب فرد اصلح همراه باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته، با توجه به سوء‌مدیریت مسئولین امر، به ویژه در ایامی که مردم با بیماری شوم کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، فشارهای مالی بسیاری به مردم تحمیل شد که در مواردی باعث از هم گسیختگی خانواده‌ها شده است.   

وی با اشاره به ادعای دولت در زمینه افتخار کسب رای 23 میلیونی توسط مردم و مقبولیت و مشروعیت انجام هر نوع اقدامی توسط دولت ابراز کرد: آیا واقعا حرافی و چیدن شعارهای انتخاباتی و کسب رای به واسطه ایجاد شور انتخاباتی کاذب، مجوز تداوم حضور و بی‌تدبیری و بی‌خردی درزمینه مدیریت کشور است؟

محمدی ادامه داد: مردم باید باشنیدن وعده‌هایی همچون ایجاد یک میلیون شغل در سال و محقق نشدن شعارهای اینچنینی، هوشیارتر بوده و با درس گرقتن از اتفاقات تلخی که متاسفانه از انتخاب غلط دوره قبل منبعث شد، پای صندوق‌های رای حضور آگاهانه‌تری داشته باشند.

مردم باید از انتخاب غلط گذشته درس بگیرند/ مردم به کسی رای دهند که در مقابل خواست رهبری قهر نکند

متین قورچی‌بیگی، معاونت فرهنگی حوزه علمیه واحد خواهران و استاد حوزه و دانشگاه در خصوص تصمیم برخی افراد مبنی بر شرکت نکردن در انتخابات گفت: در طول تاریخ، همیشه مردم در طبقات مختلف اعتقادی و حضور اجتماعی قرار داشته‌اند و نسبت به پذیرش وعده حق حاکمان الهی و انتخاب آگاهانه، از مراتب مختلفی برخوردار بوده‌اند.

وی افزود: ما در شرایطی هستیم که امام معصوم در میان ما حضور فیزیکی ندارد و مردم باید در تمام امور خود به نایب ایشان مراجعه کنند و در انتخاب‌های خود گوش به فرمان ولی جامعه باشند. در این راستا اگر تصمیم اشتباهی هم داشتند، برگردند و اشتباه خود را در مقایسه با خواست ولی اصلاح کنند.

قورچی بیگی با اشاره به عملکرد بهتر برخی مسئولین در برهه‌هایی خاص پس از انقلاب بیان کرد: در هر دوره‌ای که دولت‌ها و مسئولین با توجه به خواست امام امت، در جهت رفع مشکلات مردم تلاش بیشتری داشته‌اند، مردم از وضع بهتری برخوردار بوده و به جامعه اسلامی نگاه خوش بینانه‌تری داشته‌اند.

وی ابراز کرد: این موضوع نشان از این دارد که قطعا نوع نگاه و انتخاب مسئولین توسط مردم، تاثیر بسزایی در پیشرفت جامعه و حرکت آن در جهت تبدیل شدن به یک آرمانشهر دارد. هرچقدر انتخاب مردم، آگاهانه، بصیر و پرشورتر باشد، وابستگی جامعه اسلامی به خارج مرزها کمتر شده و دست غرض‌ورزان داخلی هم از هر نوع کارشکنی و نفوذ در شغل‌های کلیدی قطع خواهد شد.

این فعال فرهنگی با اشاره به لیست افرادی که توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت شده‌اند تصریح کرد: مردم باید از میان افراد احراز شده، به فردی رای دهند که بیشترین تطابق فکری و عملی را با منویات مقام معظم رهبری دارد و در مواقعی که با رهبری اختلاف عقیده دارد قهر نکرده و پست مدیریتی خود را ترک نکند یا در نهایت جسارت از زیر بار خواست رهبری شانه خالی نکند.

کسی می‌تواند در قبال ناملایمات جامعه گله‌مند باشد که در انتخابات شرکت کرده باشد

صغری درزی رامندی، دکترای رشته تفسیر و استاد حوزه و دانشگاه، به عنوان دیگر کارشناس حاضر در جلسه، درباره راهکارهای تقویت مشارکت عمومی ابراز کرد: به فرموده رسول اکرم (ص)، همه ما مسئول امور خود و دیگران هستیم، برطبق این روایت اگر ما مسلمان هستیم، نسبت به سرنوشت خود و نظام جمهوری اسلامی مسئول هستیم.

وی ادامه داد: عموم مردم ما نسبت به مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی نگاه کاملا فهیمانه‌ای دارند اما قشر خاصی در جامعه هستند که از آنها با عنوان قشر خاکستری یاد می‌شود که تصمیم قاطعی مبنی بر شرکت یا عدم شرکت در انتخابات ندارند و معمولا تحت تاثیر تبلیغات سوء فضای مجازی قرار می‌گیرند.

این استاد دانشگاه افزود: وظبقه ما بالابردن سطح آگاهی مردم، به ویژه قشر خاکستری است.فرد باید آگاهی داشته باشد که در مرحله اول، شرکت در انتخابات حق الناس است و هر فرد در مقابل سایر افراد جامعه و عزت و اعتبار جامعه خود مسئول است و تنها کسی می‌تواند در قبال ناملایمات جامعه گله‌مند باشد که در انتخابات شرکت کرده باشد.

رامندی افزود: سیاست ما از فرهنگ ما جدا نیست و این غیرقابل انکار است اما چرا اجازه می‌دهیم یک بازیگر یا همان سلبریتی با اظهارنظر نابخردانه خود جریان انتخابات را از مسیر اصلی خود منحرف کند در حالی که این حق تک تک مردم به عنوان ولی نعمتان انقلاب است که با اظهارنظر منطقی و اصولی در تعیین سرنوشت خود دخیل باشند.

وی تاکید کرد: برای فرهنگسازی شرکت در انتخابات، باید فضا را برای آزادی بیان و تبادل اندیشه‌ها از طریق برگزاری تریبون‌های آزاد و کرسی‌های آزاداندیشی و بیان مطالبات مردم از طریق رسانه‌های عمومی همچون صدا و سیما، مهیا کنیم تا مردم باور کنند با انتخاب درست به آرامش خواهند رسید.

این استاد دانشگاه همچنین در توصیه به نامزدهای انتخاباتی تاکید کرد: نامزهای انتخاباتی باید در تبلیغات و مناظرات خود، روی عدالت محوری و حق خواهی صحه بگذارند تا از کلامشان مردم رایحه وصول حق را استشمام کرده و به تحقق وعده‌های او باور پیدا کنند.

ملاک احراز صلاحیت‌ها، فعل افراد است/غرض ورزی از هیچکس پذیرفته نیست

در ادامه، محمدی، در پاسخ به شائبه سلیقه‌ای عمل کردن شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌ها اذعان کرد: در تمام کشورها حتی امریکا که انتخابات را به صورت الکترال برگزار می‌کند، گروهی محدود با ویژگی‍‌های کاملا ملاحظه‌کارانه انتخاب می‌شوند تا صلاحیت کاندیداها را مورد ارزیابی قرار دهند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شورای نگهبان عهده‌دار این مهم است.

وی با تحسین اقتدار قابل توجه شورای نگهبان درخصوص احراز صلاحیت‌ها و ایستادگی در برابر هجمه‌های سیاسی احزاب و شخصیت‌های مختلف افزود: همیشه این طور نیست که رای شورای نگهبان مطابق میل همه باشد مثلا طی دوره‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری، خروجی رای شورای نگهبان مطابق خواست بسیاری نبود با این حال این نهاد به طور راسخ بر نظر خود ایستادگی کرد.

محمدی ادامه داد: در بحث ریاست جمهوری ما چیزی به عنوان "رد صلاحیت" نداریم بلکه "عدم احراز صلاحیت" داریم. در چنین مواردی به فرموده امام خمینی (ره)، ملاک حال فعلی و فعل افراد است نه ماسبق و گذشته آنها. از این رو، شورای نگهبان هم وظیفه بررسی فعل افراد را دارد و قطعا سابقه صدر انقلاب و حضور در دفاع مقدس افراد، در جامعه امروز، به تنهایی تعیین کننده نخواهد بود.

این فعال سیاسی تاکید کرد: ملاک عمل شورای نگهبان، سلیقه فلان فرد، گروه یا حزب خاص نیست بلکه ملاک قانون جمهوری اسلامی است و همیشه این طور نیست که قانون مطابق میل تمام افراد جامعه باشد، از این رو زمانی ما می‌توانیم ادعا کنیم نظر شورای نگهبان مقبول نیست که سلیقه‌ای رفتار کرده و مطابق قانون رفتار نکرده باشد، در غیر این صورت هرگونه ادعایی، غرض ورزی و تشتت اوضاع خواهد بود که از هیچکس حتی بزرگان مملکت پذیرفتنی نیست.

گزارش این نشست ادامه دارد.....

سعیده خدادادبیگی

انتهای پیام/6001

 

 

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان