۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین زنان بزرگترین ظرفیت اجتماعی در شکل‌گیری انقلاب/ سازندگان تمدن اسلامی در دامن بانوان پرورش می‌یابند
کد خبر: ۳۴۸۱۵۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۲ ساعت: ۱۲:۲۷ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با بانوان مبارز انقلابی قزوین مطرح شد

زنان بزرگترین ظرفیت اجتماعی در شکل‌گیری انقلاب/ سازندگان تمدن اسلامی در دامن بانوان پرورش می‌یابند

بانوان مبارز انقلابی قزوین گفتند: امروزه یکی از وظایف زنان، تربیت نسلی است که بخواهد انقلاب را در دست بگیرد و برای ظهور، تمدن سازی و زمینه سازی کند.

زنان بزرگترین ظرفیت اجتماعی در شکل‌گیری انقلاب/ سازندگان تمدن اسلامی در دامن بانوان پرورش می‌یابند

به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ پیروزی انقلاب اسلامی به دور از تفکیک جنسیتی، تحولی بود که بنیانگذار انقلاب همواره بر آن صحه می‌گذاشتند و می‌فرمودند: مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه‌های فرهنگی، اقتصادی و نظامی حاضر و هم دوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند.

 در نگاه امام خمینی (ره)، حضور زنان در انقلاب اثری برابر مردان داشت به طوری که فرمودند: «درجریانات انقلاب همه‏ شما ملاحظه کردید که زن‌ها پیش‌قدم بودند و نکته قابل توجه این است که ارزش  فعالیت زن‌ها در این باب بیشتر از فعالیت مردها بود چراکه حضور بانوان در خیابان‌ها و تظاهرات آن‌ها در مقابل توپ و تانک‌ها و مشت‌های گره کرده آن‌ها قدرت مردها را دو چندان می‌کرد. وقتى مردها ببینند که خانم‌ها مقابل توپ و تانک آمده‌اند، آن‌ها بیشتراقدام مى‌کنند و ما دیدیم که خواهران در این نهضت یک سهم بسیار بزرگ داشتند.»

طاهره بیگم سیدی یکی از فعالان فرهنگی و کارشناس حوزه بانوان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، در رابطه با نقش زنان در انقلاب با اشاره به یکی از دیدگاه‌های امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام فرمودند که "بانوان رهبران نهضت ما هستند" وهمچنین فرموده‌اند که "من بانوان را به رهبری قبول دارم و صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان آن جامعه سرچشمه می‌گیرد.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه در مبارزات شاهنشاهی زنان حضور فعال داشتند، عنوان کرد: در آن زمان زنان در راهپیمایی‌ها، ساخت سنگرهای خیابانی، پخش اعلامیه‌ها و حتی درساختن کوکتل مولوتف‌ها برای مبارزه با تانک‌ها بسیارفعال بودند.

سیدی همچنین ادامه داد:عکس‌ها و تصاویر بسیاری از این بانوان مجاهد را می‌توانید در موزه عبرت مشاهده کنید، بانوانی که با سواد و علم  و فرهیختگی که داشتند با شاه ظالم به مبارزه پرداختند و همراه مردان وارد صحنه مبارزه شدند.

این کارشناس حوزه بانوان با اشاره به اذیت و آزارهایی که در آن زمان متوجه زنان بود، بیان کرد: تعدادی زنان انقلابی زیر شکنجه‌ها به شهادت رسیدند و تعدادی از آن‌ها با شکنجه‌ها مدارا کردند و سختی‌های بسیاری را در زندگی متحمل شدند.

وی در بیان یکی از خاطرات خود در رابطه با نقش زنان در زمان انقلاب گفت: به خاطر دارم در دی ماه سال 57 یکی ازراهپیمایی‌های شاهنشاهی شکل گرفته بود، در آن برهه ارتشی‌ها هنوز به مردم نپیوسته بودند و با تانک و اسلحه به تظاهرکنندگان حمله‌ور می‌شدند و مردم بی‌پناه به کوچه‌ها فرار می‌کردند.

سیدی ادامه داد: در یکی از این اتفاقات وقتی مردم به کوچه‌ها فرار کردند یکی از خانم‌های آن کوچه درب خانه را باز کرد و تعداد زیادی از تظاهرکنندگان را به خانه خود راه داد و چون سربازان رژیم در سر کوچه کشیک می‌دادند لذا آن‌ها مجبور شدند تا غروب منزل این خانم پناه بگیرند و آن بانوی مجاهد ازآن‌ها پذیرایی کرد و زمانی که امنیت برقرارشد، مردم به خانه‌های خود برگشتند.

وی با اشاره به یکی از سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با نقش زنان، بیان کرد: نظر امام در بیداری اسلامی این بود که اگر در بعضی کشورهای اسلامی، زنان نقش خود را به خوبی ایفا می‌کردند نیز مبارزات ضد ظلم هم به نتیجه می‌رسید، لذا ما باید واقعا نسبت به ظرفیت بانوان در انقلاب اسلامی و پیشرفت جمهوری اسلامی اهتمام جدی‌تری داشته باشیم.

این فعال فرهنگی  درمقایسه جایگاه زنان در قبل و بعد از انقلاب اظهار کرد: از بدیهی‌ترین اموررشد فرهنگی،اجتماعی وعلمی زنان ما بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی است. اما یکی از بهترین اتفاقات زن مسلمان بعد از انقلاب این است که زن مسلمان و مومن ایرانی یک شخصیت سرافراز وعزتمندی پیدا کرده و اساسا از شرایط کالا بودن و ابزار بودن خارج شده و تبدیل به انسانی شریف و موفق گردیده است.

سیدی افزود: همه شما می‌دانید که رسانه‌ها، فضای مجازی و هزاران وسیله تبلیغاتی در حال بمباران خبری هستند تا اینگونه جلوه دهند که درایران خشونت علیه زنان وجود دارد اما حقیقت سربلندی زن مسلمان ایرانی در دنیا غیرقابل کتمان است.

کارشناس حوزه بانوان در بیان یکی دیگر از پیشرفت‌های زنان بعد از انقلاب عنوان کرد: امروزه زنان تحصیل کرده و زنان جوان جامعه ایرانی در پیچیده‌ترین آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی و تجربی حضوری عالمانه و سربلند دارند و همچنین فعال‌ترین زنان ما در زمینه‌های سیاسی، علمی و مدیریت اجتماعی جزو زنان مومن انقلابی هستند.

وی در مقایسه امید به زندگی زنان در قبل و بعد از انقلاب تاکید کرد: در زمان رژیم ستم‌شاهی، شاخص امید به زندگی در زنان 54 سال بوده درحالی که اکنون به 78 سالگی رسیده است که همین می‌تواند نشان‌دهنده بهبود زندگی بانوان در دوران نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد.

سیدی همچنین در حوزه دانشگاهی اضافه کرد: پیش از انقلاب سهم زنان از کرسی استادی دانشگاه‌ها یک درصد بوده اما اکنون این رقم به 20 درصد رسیده و در سال 55، شش درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دادند اما اکنون این رقم به بیش از 50 درصد رسیده است.

این فعال فرهنگی به پیشرفت بانوان در زمینه پزشکی اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب ما فقط سه هزار و 500 بانوی پزشک داشتیم در حالی که در سال 95 آمار به 60 هزارنفررسیده بود و پزشکان متخصص زن در قبل از انقلاب 597 نفربودند درحالی که بعد ازانقلاب با افزایش فوق العاده‌ای به 30 هزار نفر رسیده است.

وی اذعان داشت: پیشرفت‌های زنان دربعد ازانقلاب به مواردی که تا به حال گفته شد محدود نمی‌شود و بانوان ما در زمینه‌های نویسندگی ، ورزش و در همه عرصه‌های علمی و تخصصی باهمین افزایش‌های جدی روبه رو بوده‌اند.

سیدی درباره یکی ازوظایف زنان که در آیات و روایات اشاره شده است و  بانوان امروزه هم باید برآن واقف باشند، اظهارکرد: بانوان یکسری وظایف ذاتی دارند که زمان و مکان نمی‌شناسد که یکی از آن‌ها مراقبت بر وظیفه مادری و همسرداری است.

کارشناس حوزه بانوان اضافه کرد: این وظایف ذاتی مرز ندارد اما در زمان‌های مختلف رویکردهای خاص خود را دارد. ما زمانی احتیاج به مجاهد جبهه جنگ سخت داریم ، گاهی اوقات رویارویی‌های ما رویکرد جنگ نرم دارد، گاهی اوقات جنگ علمی داریم و زمانی می‌رسد که باید توانمندی‌های اقتصادی خود را افزایش دهیم.

این فعال فرهنگی با اشاره به نقش مادران بیان کرد: تربیت نسلی که بخواهد انقلاب را دست بگیرد و برای ظهور تمدن سازی و زمینه سازی کند بر عهده مادران است و بیداری، بصیرت،  توانمندی و توفیق مادران ما در این موضوع بسیار تاثیرگذار است.

وی در بیان برخی از مهم‌ترین وظایف بانوان درچهل سال دوم انقلاب گفت: تقویت، تثبیت و تجدید ولایتمداری و بیعت با مقام معظم رهبری یکی از وظایف مهم است. امروزه زنان باید نقشی را که قبل از انقلاب و در روزهای پرالتهاب پیروزی انقلاب داشتند و استقامتی که در روزهای سخت بعد از انقلاب از خود نشان دادند با جدیت بیشتر و بسیار پررنگ‌تر به دنیا نشان دهند.

سیدی ادامه داد: شناخت ارزش وجودی مقام معظم رهبری، باوربه حکمت این رهبر فرزانه و گوش به فرمان بودن ایشان برای زنان ما می‌تواند بسیارنقش مهمی داشته باشد.

این فعال فرهنگی با اشاره به این که زنان همیشه در فرهنگ سازی نقش بی‌نظیری داشته‌اند، افزود: سبک زندگی‌ها متاسفانه در سال‌های اخیر به سمت سبک زندگی غربی سوق پیدا کرده و روح متعالی حاکم بر فرهنگ دینی را در زندگی‌ها نمی‌بینیم، تغییراین سبک و برگشتن به فرهنگ ناب محمدی از مهمترین وظایفی است که زنان دارند و فقط هم این موضوع از دست بانوان برمی‌آید.

وی در پایان گفت: امیداورم همه بانوان فهیم و ولایتمدارایران اسلامی به گونه‌ای بتوانند با وظایف خود آشنا شوند و در جایگاه عمل قرار گرفته و مورد توجه خاصه حضرت صدیقه طاهره قرار گیرند.

به گزارش صبح قزوین، بسیاری از زنان که نقش آفرینان اصلی انقلاب و دفاع مقدس بودند هنوز در گمنامی هستند و مردم و جامعه آن‌ها را نمی‌شناسند.

برخی از بانوان استان قزوین هم در بطن مبارزات آن زمان حضور داشتند که به سراغ یکی ازاین زنان شجاع و نقش‌آفرین قزوین دردوره انقلاب رفتیم تا وی از شجاعت‌، فعالیت و خاطراتش برایمان بگوید.

هاجر قدیانی یکی از زنان نقش آفرین و موثر در پیروزی انقلاب است، وی مربی پرورشی در آموزش و پرورش بوده است و اکنون یکی از فعالان اجتماعی و سیاسی در استان است و علاوه بر آن در حوزه علمیه هم به کارهای فرهنگی مشغول است.

وی با اشاره به فعالیت‌های زنان در زمان انقلاب اظهار کرد: یکی از کارهایی که خانم‌ها در آن دوران انجام می‌دادند، برگزاری جلسات مذهبی و بعضی از برنامه‌ها سیاسی بود از جمله کلاس‌های خانم شکوه‌فر که در کلاس وی هم مباحث دینی و هم مباحث سیاسی مطرح می‌شد و منزل ایشان محل تجمع، اجرای برنامه‌ها و پخش اعلامیه‌ها بود.

این فعال فرهنگی با اشاره به فعالیت‌هایی که در زمان انقلاب انجام می‌داد، اذعان کرد: من فقط کارهای اجرایی را انجام می‌دادم مثلا خبر راهپیمایی، پخش اعلامیه و مکان برنامه‌ها را به بقیه اطلاع می‌دادم.

این فعال اجتماعی و سیاسی با اشاره به اینکه باورها و اعتقادات دینی زمینه اصلی انقلاب را فراهم کرد، گفت: در زمان کشف حجاب رضاخان، مادربزرگم چون همسر خان بود روزی با نماینده استاندار دیدار داشتند و مجبور بود با پوششی که آن‌ها می‌خواهند در جمع حاضر شود؛ ولی مادربزرگم یک پالتو بلند دوخته و شال بزرگی هم سر کرده و در مجلس شرکت کرده بود و کسی به او حرفی نزده بود.

وی عنوان کرد: در زمان انقلاب نه تنها من بلکه همه افرادی که از خانواده‌های مذهبی بودند تن به فرهنگ غربی ندادند و فقط عده قلیلی بودند که این ذلت را پذیرفتند.

این بانوی فعال در عرصه فرهنگی ابراز کرد: در ارتباط با پیدایش انقلاب در بعضی از گروه‌های چریکی، تفکرات مارکسیستی وارد انقلاب شدند و ادعاهایی کردند و خواستند براندازی کنند و حکومت عدل را برگزار کنند؛ اما همه آن‌هایی که این باور را به دین نداشتند مانند کف آب از بین رفتند.

قدیانی اظهار کرد: آن زمان توده‌ای‌ها برای خودشان یک گروهی بودند و فعالیت‌های سیاسی زیادی داشتند به طوری که یکی از کارهایشان این بود که به روستا می‌‌‌آمدند و کتاب‌هایی را در راستای تفکرات خودشان توزیع می‌کردند و هفته آینده برمی‌گشتند و کتاب‌ها را جمع می‌کردند؛ زمانی که کتابی برنمی‌گشت متوجه می‌شدند که این کتاب بیشتر افراد را جذب کرده و مخاطب داشته است و از آن به بعد بیشتر از آن کتاب به روستاها می‌بردند درواقع این کار یک نوع عضو گیری بوده است.

این بانوی فعال جبهه مردمی گفت: یکی از کارهایی که پدرم در حق ما کرد این بود که کتاب‌های استاد مطهری و شریعتی را در اختیار ما قرار می‌داد تا بخوانیم، هنوز در بحث توحید که مطرح می‌شود برای بچه‌های کم سن و سال کتاب "یک جلوش تا بی نهایت صفر" را توضیح می‌دهم.

وی بیان کرد: یکی از کتاب‌های ممنوعه ای که در آن زمان خواندم کتابی به نام "شناسنامه خر" بود که آن را نسیم عزیز که منتقد و طنز نویس ترکی است، نگارش کرده بود و در این کتاب هر چه نسبت بد بود به شاه داده شده بود.

قدیانی در ادامه افزود: پدرم از استان قزوین به عنوان معلم نمونه با شاه دیدار داشت و زمان حرکت را به پدرم اعلام کرده بودند که باید محاسن خود را اصلاح می‌کرد ولی پدرم قبول نکرده بود چون می‌دانست آن‌ها فقط به معلم کت و شلواری نیاز دارند.

این بانوی فعال جبهه مردمی افزود: در همان دیدار با شاه همه به رسم احترام تعظیم کرده بودند ولی پدرم این کار را نکرده و فقط با شاه دست داده بود، وقتی علت آن را جویا شدند؛ پدرم این طور پاسخ داده بود که ما به دیدار شاه آمدیم تا او را ببینیم و اگر خم می‌شدم او را نمی‌دیدیم، پدرم با این حرف هم آن‌ها را قانع کرده بود هم اینکه برای شاه تعظیم نکرده بود و مشکلی هم برایش پیش نیامد.

قدیانی با اشاره به خاطره‌ای از آن دوران بیان کرد: یک روز در مسجد النبی جلسه بود، دیدم سرباز‌ها پنج نفر از جوانان را دستگیر کردند که سریع خودم را به مسجد رساندم و به دوستم گفتم "چرا شما اینجا نشستید؟ بیرون چندتا از جوانان را دستگیر کردند و اگر آن‌ها را ببرند پیش ساواک معلوم نیست چه بلایی سرشان بیاید".

وی اضافه کرد: آمدیم جلوی مسجد شروع کردیم شعار "مرگ بر شاه" و "زندانی سیاسی آزاد باید گردد" سر دادیم و آن‌ها وقتی دیدند به جمعیت ما اضافه تر‌ می‌شود، ترسیدند و آن پنج نفر را آزاد کردند، آن زمان‌ها خانم‌ها یک چادر به کمرشان می‌بستند و یک چادر دیگر هم سرشان می‌کردند، ما چادر مشکی‌‌هایمان را به آن جوانان دادیم و آن‌ها فرار کردند و من هم از دست سربازان فرار کردم.

این بانوی مبارز انقلابی ادامه داد: آن زمان، سرباز‌ان از شعار‌های مردم می‌ترسیدند و حتی اکنون مقام معظم رهبری بارها در صحبت‌هایشان می‌فرمایند که قسم می‌خورم که امریکا از ما می‌ترسد ولی متاسفانه بعضی از دولتمردان ما هستند که از آمریکا می‌ترسند.

این فعال اجتماعی و سیاسی اذعان کرد: پدرم به علت اینکه دختر بودیم و بحث امنیتی ما برایش خیلی مهم بود جلوی فعالیت‌های ما را می‌گرفت؛ ولی وقتی به روستا رفتیم آنجا دیگر مانع فعالیت‌هایم نشد و آنجا در ایام دهه فجر هر روز در روستا راهیپمایی می‌کردیم و جشن پیروزی داشتیم.

قدیانی بیان کرد: یکی از خاطراتی که از آن زمان به یاد دارم این است که به علت اینکه من دختر بودم نیز برادرهایم روی من حساس شده بودند و می‌گفتند تو دختری و خطرناک است و نباید اعلامیه پخش کنی، من هم چون مسئولیت قبول کرده بودم نمی‌توانستم این کار را رها کنم.

وی ادامه داد: منزل یکی از دوستانم دو در خروجی داشت و من به بهانه درس خواندن با برادرهایم به آنجا می‌رفتم و آنها پشت در می‌ایستادند تا درس خواندن ما تمام شود و ما هم از آن یکی در می‌رفتیم بیرون و اعلامیه پخش می‌کردیم و برمی‌گشتیم و برادرانم هیچوقت متوجه این موضوع نشدند.

انتهای پیام/1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان