۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین حرکت بدون توقف قطار علم و فناوری پس از پیروزی انقلاب ادامه دارد/ حمایت از ۳۰۰ مخترع و تولید ۱۸۰ محصول دانش بنیان در قزوین
کد خبر: ۳۴۸۰۴۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۱۹ ساعت: ۹:۱۲ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از دستاوردهای انقلاب؛

حرکت بدون توقف قطار علم و فناوری پس از پیروزی انقلاب ادامه دارد/ حمایت از ۳۰۰ مخترع و تولید ۱۸۰ محصول دانش بنیان در قزوین

استان قزوین که در دوره پهلوی حتی یک دانشگاه نداشت اما پس انقلاب اسلامی به قطب شرکت‌های دانش بنیان و ثبت اختراعات تبدیل شده است.

حرکت بدون توقف قطار علم و فناوری پس از پیروزی انقلاب ادامه دارد/ حمایت از ۳۰۰ مخترع و تولید ۱۸۰ محصول دانش بنیان در قزوین

به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ دستاوردهای انقلاب اسلامی محدود به یک حوزه نمی‌شود و به هر بُعدی از نظام جمهوری اسلامی ایران که نگاه می‌کنیم نیز شاهد تحولات عظیم در این عرصه‌ها هستیم که ایران را در جایگاه جهانی قرار داده است و حوزه پیشرفت‌های علمی و فناوری یکی از این ابعاد است.

استان قزوین هم از دستاوردهای انقلاب اسلامی بی‌بهره نمانده است و پس از پیروزی انقلاب، این استان که حتی یک دانشگاه در دوران پهلوی نداشت نیز اکنون به یک قطب دانشگاهی کشور تبدیل شده و پارک علم و فناوری با قدمت بیش از یک دهه در قزوین دستاوردهای مهمی را داشته است.

مصطفی مافی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین، درباره پیشرفت‌های دانش بنیانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: در اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی بسیاری از تجهیزات به طور صددرصدی وارد می‌شد و صنعت ما به صورت مونتاژ بود به طوری که یک خط تولید از شرکت‌های خارجی خریداری شده و صرفا تولید کالای خارجی انجام می‌شد.

وی افزود: پیش از انقلاب چنین فضایی وجود نداشت که خودمان صنعتگر باشیم و محصولی را طراحی و تولید و به بازار عرضه کنیم، وجود نداشت اما اکنون به واسطه توسعه اقتصاد دانش بنیان تحولات زیادی رخ داده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین ادامه داد: در برنامه توسعه چهارم از اقتصاد دانش بنیان صحبت به میان آمد و در سال 1389 قانون حمایت از دانش‌ بنیان‌ها مطرح شد که از این سال، رشد شتابان دانش بنیان‌ها را شاهد هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه پس از انقلاب دانشگاه‌های کشور به شدت گسترش پیدا کردند، اضافه کرد: تا دهه 70 دانشگاه‌ها بیشتر آموزش محور بودند که نیروی متخصص پرورش می‌دادند و مامویت تحقیقات و پژوهش از دهه 80 جزو برنامه‌ها شد و تحصیلات تکمیلی شکل گرفت.

مافی ابراز کرد: در آغاز دهه 90 ایران جزو کشورهای مطرح در بحث پژوهش و تحقیقات شد که به رتبه 16 در تولید مقاله در جهان رسیدیم و بیشترین تولید علم مربوط به کشور ما بود و درواقع حوزه آموزش در دهه 70 منجر به فناوری و پژوهش در پایان دهه 80 شد.

وی بیان کرد: گام بعدی که ایجاد کارآفرینی بود از سال 89 با تصویب قوانین حمایت از دانش بنیانی، قوت گرفت و دانشگاه‌ها به طور جدی در این حوزه ورود پیدا کردند و اکنون بیش از شش هزار شرکت دانش بنیان و 13 هزار واحد فناورانه در پارک‌های علم و فناوری کشور وجود دارد.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین تصریح کرد: امروز به نقطه‌ای رسیدیم که همه بر اهمیت دانش بنیان‌ها واقف هستند و می‌دانند که محصولات فناورانه موجب تولید ثروت می‌شوند و اکنون در مرحله‌ای در کشور هستیم که زنجیره تبدیل علم به ثروت در کشور تکمیل می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به دستاوردهای دانش بنیان‌ها در دوران کرونا اظهار کرد: از اولین روزهای شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از اقلام توسط دانش بنیان‌ها تولید شده به طوری که طراحی و عرضه تب سنج‌ها، پارچه تولید ماسک و لباس، داروها و اکنون هم واکسن در این شرکت‌ها انجام می‌شود و در این زمینه نه تنها از کشورهای پیشرفته عقب نیستیم بلکه پیشرو هم هستیم.

مافی در ادامه گفت: تمام این دستاوردها ثمره توسعه اقتصاد دانش بنیان است به طوری که در این شرایط تحریم هیچ کمکی به ایران نشد و در حوزه کرونا در بسیاری از اقلام خودکفا شدیم که نتیجه توجه و اعتقاد به توان داخلی است؛ در حوزه فناورانه هیچ کمبودی نداریم و هر نوع محصولی که دستگاه‌ها مطالبه کنند در کوتاه‌ترین زمان توسط دانش بنیان‌ها طراحی و تولید می‌شود.

وی اذعان کرد: مشکلی که اکنون بر سر راه اقتصاد دانش بنیان قرار دارد بحث صادرات و بازاریابی است که در این حوزه ضعف‌هایی داریم و این بخش پیچیدگی‌هایی دارد که نیازمند هماهنگی‌های لازم بین مسئولین و بازاریابی مناسب در بازار منطقه‌ای و جهانی است.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین با اشاره به محصولات تولید شده در شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری قزوین، افزود: طی یک دهه که از تشکیل پارک و علم و فناوری قزوین می‌گذرد، محصولات با ارزشی از جمله موادشیمیایی مورد نیاز در صنعت شوینده همچون ضد کف خوراکی که صدردصد وارداتی بود نیز در این پارک تولید می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: فازمترهای موردنیاز در شبکه‌های انتقال برق و شبکه‌های فشار قوی که پیش از این از ژاپن وارد می‌شد اما اکنون در قزوین تولید و به شرکت‌های برق منطقه‌ای تحویل داده می‌شود و تولید تب سنج‌های غیرتماسی از دیگر محصولات دانش بنیان است که در قزوین تولید می‌شود.

مافی بیان کرد: جلوه‌های ویژه یکی از فعالیت‌های پارک علم و فناوری قزوین است که سال گذشته سیمرغ بلورین جشنواره فجر را کسب کرد و امسال هم در سه فیلم جشنواره فجر که اکران می‌شود نیز جلوه‌های ویژه را تولید کرده است؛ از این روز می‌توانیم بگوییم که قزوین می‌تواند در عرصه جلوه‌های ویژه در کشور و حتی منطقه به عنوان قطب مطرح شود.

وی اضافه کرد: ماشین حفاری تونل در یکی از شرکت‌های دانش بنیان قزوین تولید می‌شود که در خاورمیانه نمونه ندارد و به کشورهای قطر و آذربایجان خدمات می‌دهیم؛ همچنین دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاه‌های مرجع را تولید می‌کنیم که پیش از این وارد می‌شد اما اکنون این شرکت توانسته در سال جاری حتی به آلمان هم صادرات داشته باشد.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین تصریح کرد: تولید داروی "آیور اکتیو" که در درمان کرونا موثر است از دیگر افتخارات پارک علم و فناوری قزوین است و همچنین تولید تربو شارژ خودروی دنا و موتور محرکه لکوموتیوهای مورد استفاده در مترو از دیگر تولیدات دانش بنیانی در استان قزوین است.

این مقام مسئول ابراز کرد: در استان قزوین تاکنون بیش از 180 محصول دانش بنیان تولید شده و 78 شرکت دانش بنیان در استان وجود دارد که 30 مورد آن در پارک قزوین مستقر است اما تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان قزوین هم وجود دارد که دفتر مرکزی آن‌ها در تهران مستقر است.

مافی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در خودکفایی کشور ابراز کرد: تحریم‌ها باعث شد که مسئولین به دانش بنیان‌ها میدان دهند و خودکفایی واحدهای فناورانه به حدی رسیده است که دستگاه‌ها هر نوع محصولی که درخواست دهند در یک بازه پنج تا شش ماهه تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: ما از این نگران هستیم که اگر روزی تحریم‌ها برطرف شود باز هم نگاه مسئولین به سمت واردات محصولاتی برود که خودمان توان تولید آن را در داخل داریم لذا باید استفاده و حمایت از تولید داخل به یک فرهنگ نهادینه در کشور تبدیل شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین تاکید کرد: ما شاهد هستیم که در سایه تحریم‌ها صنایع ما از جمله صنعت خودرو و پتروشیمی با یک جهش بالایی مواجه شد به طوری که صفر تا صد راه‌اندازی پالایشگاه در داخل انجام می‌شود؛ اقدامی که شاید هیچ وقت به ذهن کسی خطور نمی‎‌کرد.

این مقام مسئول یادآور شد: اگر 30 سال گذشته نگاه ما به داخل بود قطعا اکنون در نقطه بالاتری بودیم؛ امیدواریم با رفع تحریم‌ها، مسئولین سفارشات خارجی را آغاز نکنند و با وضع قوانین نیز فضای مناسب و سیاست پایداری برای حمایت از دانش بنیان‌ها ایجاد کنند.

به گزارش صبح قزوین، شاهد هستیم که در یک بازه زمانی کوتاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسیر پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور هموار شده و باوجود مشکلات و تحریم‌های ظالمانه اما جوانان و متخصصین این مرز و بوم از حرکت نایستاده و هر روز شگرفی جدید در عرصه علم و فناوری را به نمایش گذاشته‌اند.

در این میان بسیجیان هم وارد عرصه علمی شده و با جهاد در این راه توانسته‌اند در پیشرفت و جهش علمی کشور موثر باشند؛ سازمان علمی و پژوهشی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین هم با حمایت از نخبگان و مخترعان توانسته است ساختار منسجمی را در تولیدات و محصولات دانش بنیانی ایجاد کند.

معاون علمی و پژوهشی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین، با اشاره به فعالیت این معاونت و دستاوردهای مخترعان و نخبگان بسیجی قزوین، اظهار کرد: هم اکنون حدود ۳۰۰ مخترع، مبتکر و نخبه به صورت رسمی در سازمان علمی و پژوهشی استان سازماندهی شده که در قالب ۱۲ کارگروه علمی و تخصصی که عموما با تحصیلات تکمیلی فوق لیسانس و دکترا بوده و دارای تخصص لازم هستند، فعالیت دارند.

وی با اشاره به وجود ۴۳ هسته علمی و فناور در این سازمان افزود: سازمان بسیج علمی و پژوهشی مستقر در سپاه استان با سه زیر مجموعه کانون نخبگان بسیج استان، مرکز حمایت و هدایت از تحقیقات کاربردی در پارک علم و فناوری حضرت امام(ره) و مرکز رشد خلاقیت و نوآوری در شهر صنعتی البرز با عنوان مرکز رشد شهید حسن‌پور فعال است.

مهدی برزگر مطرح کرد: امسال در کنار مرکز رشد شهید حسن‌پور، مرکز رشد شهید ناظری را هم در شهرصنعتی البرز با رویکرد تخصصی شیمی و مواد راه اندازی کردیم که اسفندماه سال گذشته همزمان با آغاز شیوع کرونا با فعالیت در تولید ماسک، محلول، دستگاه‌های ضدعفونی کننده و دارو به صورت هسته‌های علمی سازماندهی شده و فعالیت خود را آغاز کرد.

معاون علمی و پژوهشی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین ادامه داد: سازمان علمی و پژوهشی تلاش می‌کند که افکار افراد نخبه‌ای را که به این سازمان مراجعه می‌کنند را به ایده و سپس به محصول یا پدیده تبدیل کند و سپس در حوزه ثبت اختراع و تجاری سازی نیز از افراد حمایت کند.

این مقام مسئول بیان کرد: افراد برای ورود به بسیج علمی ابتدا باید به کانون نخبگان مراجعه کنند سپس با توجه به تخصص آنها، به مرکز هدایت و حمایت تحقیقات کاربردی معرفی و مشاوره لازم ارائه می‌شود و در نهایت نسبت به درخواست و نیاز و تخصصی که دارد، طرح مورد بررسی و ارزیابی از سوی یکی از ۱۲ کارگروه قرار گرفته و برآورد هزینه می‌شود.

برزگر عنوان کرد: نخبگان علاوه بر حمایت معنوی که در حوزه برخورداری از مکان رایگان جهت انجام آزمایشات، مشاوره و امتیاز نمایشگاه و بازاریابی است از حوزه مادی هم که شامل پرداخت وام‌های بلاعوض یک تا پنج میلیون در سطح استانی و بین یک تا ۶۰ میلیون در سطح ملی برخوردار خواهند شد که البته با اعلام نظر کارگروه این اتفاق شکل خواهد گرفت.

معاون علمی و پژوهشی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین افزود: تسهیلات در سه مرحله اول، حین و پایان کار به صورت بلاعوض داده می‌شود؛ همچنین بین سه تا شش ماه هم می‌تواند با معرفی به مرکز رشد شهید حسن‌پور یا شهید ناظری از خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی استفاده کند تا بتوانند در کنار استفاده از مشاوره 43 هسته علمی، ایده خود را به محصول تبدیل کند.

این مقام مسئول با اشاره به ثبت ۲۰ اختراع در سال جاری گفت: از سال ۹۰ تاکنون حدود ۲۹۳ اختراع داریم که ۲۷۳ محصول تا سال گذشته به ثبت رسیده که از این تعداد ۱۱۰ محصول در نمایشگاه به نمایش درآمده و مابقی به دلیل محدودیت مکان به صورت عنوان طرح به نمایش گذاشته شد.

وی بیان کرد: همچنین سالی یک بار جشنواره جهادگران علم و فناوری را داریم که سال گذشته ۱۶ بهمن ماه با حضور روسای دانشگاه‌ها، مراکز رشد معاون پژوهشی دانشگاه‌ها، مسئولین استان و سپاه صدا و سیما و رسانه‌ها و نخبگان به مدت دو روز در پارک علم و فناوری استان برگزار شد که ۶۰ نفر از نخبگان تجلیل شدند.

برزگر ادامه داد: باتوجه به شیوع کرونا در اسفندماه سال گذشته متاسفانه احتکار محلول و ماسک دیده می‌شد که با دستور فرمانده سپاه علاوه بر حضور اقشار مختلف در حوزه تولید ماسک خانگی و کارگاهی؛ بسیج علمی هم به تولید ماسک صنعتی ورود کرد.

معاون علمی و پژوهشی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین اذعان کرد: توسط یکی از مخترعین یک دستگاه معیوب آلمانی دست دوم از بازار تهران خریداری کردیم که نخبگان گروه‌های برق و مکانیک روی دستگاه کار کردند و با مهندسی معکوس توانستند دو نمونه از دستگاه بسازند و خود دستگاه استوک را نیز بازسازی و راه‌اندازی کردند.

این مقام مسئول بیان کرد: کارگروه‌ها با این سه دستگاه در یکی از سالن‌های مرکز رشد الوند شروع به تولید ماسک سه لایه جراحی به صورت صنعتی و کاملا بهداشتی با مجوز صنعت و معدن و غذا و دارو کردند که اوایل روزانه ۱۰ هزار تولید داشتند اما با توجه به اشباع بازار امروز حدود دو هزار تولید دارند که عموما به استان‌های اطراف فروخته می‌شود.

وی عنوان کرد: در حوزه محلول هم تیم‌ها در حوزه تولید الکل و مواد ضدعفونی پایه الکل و پایه آب؛ چهار محصول را در ابعاد مختلف تولید کردند که تمام محصولات با هماهنگی غذا و دارو و صنعت و معدن انجام و در سطح استان فروخته شد.

برزگر در پایان گفت: همچنین دستگاه‌های محلول پاش یا ضدعفونی کننده دست به دو شکل متفاوت برای استفاده در مساجد، مدارس، ادارات، امامزاده و حتی برخی اپارتمان‌ها کنار آسانسورها توسط نخبه‌ها ساخته و تجاری سازی شده و تاکنون ۷۰ دستگاه به ادارات در داخل استان و سایر استان‌ها فروخته شده است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین، این موارد تنها گوشه‌ای از دستاوردهای علمی استان قزوین پس از پیروزی انقلاب اسلامی است؛ دستاوردهایی که نه تنها استان را بلکه کشورمان را از نیازمندی و وابستگی به بیگانگان، نجات داده است و باعث شده که در حوزه‌های مختلف حرفی برای گفتن در عرصه‌های بین‌المللی داشته باشیم.

بدون شک راه بسیاری برای رسیدن به شرایط مطلوب و اهداف والای انقلاب داریم که با حمایت مسئولین و دولتمردان قطعا به این اهداف خواهیم رسید چراکه این عرصه نیازمند خودباوری و اتکا به توان داخلی دارد.

انتهای پیام/1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان