۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین سهام‌دار هیچ شرکتی نیستم/ از جعلی‌بودن آثار موزه خوشنویسی اطلاعی ندارم/ ثبت ملی ۱۴۲۱ اثر تاریخی در استان قزوین
کد خبر: ۳۴۵۹۸۳ نویسنده: علیرضا خزائلی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۲۱ ساعت: ۱۶:۱۰ ↗ لینک کوتاه

مصاحبه خواندنی صبح قزوین با مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:

سهام‌دار هیچ شرکتی نیستم/ از جعلی‌بودن آثار موزه خوشنویسی اطلاعی ندارم/ ثبت ملی ۱۴۲۱ اثر تاریخی در استان قزوین

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: هر شرکتی که متقاضی بهره برداری از مجتمع لاله الموت است باید تشریفات قانونی را طی کند و شایعه واگذاری این پروژه به من واقعیت ندارد و سهامدار هیچ شرکتی نیستم.

سهام‌دار هیچ شرکتی نیستم/ از جعلی‌بودن آثار موزه خوشنویسی اطلاعی ندارم/ ثبت ملی ۱۴۲۱ اثر تاریخی در استان قزوین

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با وجود هجوم بی‌رحمانه ویروس کرونا که همه مناسبات اجتماعی و فرهنگی را دستخوش چالش جدی کرده و اقتصاد را به اولویت اول کشور بدل کرده، نباید فراموش کرد که فرهنگ همواره یکی از پیشران‌های مهم توسعه به‌ویژه توسعه اقتصادی است.

اما در این میان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری که اولین موضوع فرهنگی‌تر و دومین موضوعی اقتصادی‌تر است، مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری را در استان تاریخی قزوین کمی چالش‌برانگیز کرده است.

حوزه‌ای که مدیریت آن در استان قزوین حدود دو سالی است که بر عهده علیرضا خزائلی از مدیران سابق شهرداری قزوین گذاشته شده است. مدیری که آرام و شمرده سخن می‌گوید و در پاسخ‌هایش همواره جانب احتیاط را رعایت می‌کند.

اما بیشتر مطالبات حوزه میراث فرهنگی به ویژه آزادسازی دولت‌خانه صفوی که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان در سال ۱۳۸۲ بوده، به صورت لاینحل باقی مانده‌اند. برای آگاه شدن از وضعیت طرح‌های بلاتکلیف این حوزه و همچنین شرایط توسعه زیرساخت‌ّهای گردشگری در استان قزوین گفت‌وگویی را با علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.

صبح قزوین: چه تعداد آثار تاریخی ثبت‌شده در استان قزوین وجود دارد؟

خزائلی: تاکنون ۱۴۲۱ اثر تاریخی و میراث فرهنگی در استان قزوین به ثبت ملی رسیده است.

صبح قزوین: وضعیت زیرساخت‌های گردشگری و اقامتی ما در استان چگونه است؟

خزائلی: هم اکنون تعداد اماکن اقامتی ما در استان قزوین دوبرابر شده است. همچنین در سال‌های ۹۸ و ۹۹ که به عنوان سرپرست و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری انجام وظیفه کردم، چهار اقامتگاه بومگردی در شهرستان‌های تاکستان و قزوین به ویژه در منطقه الموت افتتاح شد.

همچنین سه هتل یا مجتمع اقامتی در شهرهای قزوین، الوند و تاکستان افتتاح و طی همین مدت از یک هتل-آپارتمان بهره‌برداری کردیم.

صبح قزوین: ساخت هتل چهار ستاره آوج به کجا رسید؟

خزائلی: با وجود اینکه پرونده تسهیلاتی‌ این هتل انجام و به بانک عامل ابلاغ هم شد، اما چون مالک و سرمایه‌گذار نتوانسته بود تضامین لازم را به بانک بدهد، در نهایت نتوانست تسهیلات ساخت هتل را اخذ کند. در حال پیگیری هستیم که سرمایه‌گذار بتواند مشکلاتش را حل کند یا اینکه پروژه را به سرمایه‌گذار دیگری واگذار کند؛ بنابراین اکنون این پروژه هیچ پیشرفت فیزیکی‌ای ندارد.  

صبح قزوین: طرح ساخت مجتمع لاله الموت چه وضعیتی دارد؟‌

خزائلی: تشریفات واگذاری این پروژه را از طریق ماده ۲۷ قانون واگذاری پروژه‌های عمرانی سرمایه‌ای انجام دادیم. ابتدا مجوز واگذاری این پروژه به بخش خصوصی را گرفتیم، بعد آگهی مزایده را منتشر کردیم. فقط یک پیشنهاد آمده بود که شرایط لازم را برای اینکه وارد قرارداد شویم، نداشت و در حال تجدید آگهی مزایده واگذاری این پروژه هستیم.

صبح قزوین: شایعاتی در مورد نحوه واگذاری این پروژه مطرح است. به طوری که برخی می‌گویند شرکتی که شما در آن سهامدار هستید، قصد دارد بهره‌برداری از مجتمع یادشده را به عهده بگیرد. آیا این شایعات واقعیت دارد؟

خزائلی: هر شرکتی که متقاضی بهره‌برداری از مجتمع لاله الموت باشد، باید تشریفات قانونی را طی کند. چه این شرکت متعلق به ما باشد و چه نباشد. با این حال این شایعات واقعیت ندارد و در هیچ شرکتی سهامدار نیستم.

صبح قزوین: دو سال قبل بحثی در مورد جعلی بودن برخی آثار موزه خوشنویسی(چهلستون) قزوین توسط یکی از استادان خوشنویسی استان مطرح شد که مدیرکل وقت میراث هم بخشی از این موضوع را قبول کرد. ضمن اینکه اعلام شد آثار خوشنویسی خریداری‌شده از استاد ابوالحسن محصص مستشاری هم معلوم نیست کجا هستند.

خزائلی: ببینید طی این یک و نیم سالی که آمدم، هیچ‌کدام از این موضوع‌هایی که اکنون مطرح می‌کنید را نه شنیدم، نه دیدم و مستنداتی در این رابطه گزارش نشده است.

اولین شخصی هستید که دارید در مورد این موضوع از من سؤال می‌پرسید. بنابراین هیچ اطلاعاتی راجع به این موضوعات ندارم. فقط می‌توانم بگویم فرآیند ورود اشیاء و آثار به موضوع موزه یک فرآیند قانونی است که حتماً در مورد آثار یادشده هم طی شده و مسئولیتی در این مورد ندارم.

با بیشتر استادان خوشنویسی قزوین هم ارتباط دارم و امیدوارم اگر مسئله جدی‌ای در این حوزه وجود دارد، به صورت مکتوب و یا در قالب جلسه حضوری مطرح کنند. البته این دوستان شماره تلفن مرا را دارند، با من تماس بگیرند، اگر موضوع خاصی وجود دارد، آدرس بدهند که ما مشکل را بررسی کنیم. والا بدون سند نمی‌توانیم در این مورد اظهارنظر کنیم.

صبح قزوین: آیا در قزوین با کمبود موزه مواجه هستیم؟ چرا باید بیشتر گنجینه‌های موزه قزوین در بخش مخزن قرار داشته باشند؟

خزائلی: همه موزه‌های دنیا همین شرایط را دارند؛ یعنی مخزنی دارند که به مراتب بزرگ‌تر از ویترین‌های قابل نمایش آنهاست. ضمن اینکه تمام موزه‌های دنیا تلاش می‌کنند با امانت دادن اشیای تاریخی به یکدیگر مدام در حال تغییر و تحول باشند و اشیای تکراری را در ویترین‌هایشان به نمایش نگذارند.

ما هم به همین منظور الواح هخامنشی را از موزه ملی ایران امانت گرفتیم و به موزه قزوین آوردیم. ضمن اینکه توانستیم گوربانوی سگزآباد را برای نمایش آماده کنیم.

همچنین ویترین‌های موزه سنگ را هم دوباره از اول چیدیم و جابه‌جایی روی آن انجام دادیم. موزه چهلستون را در همان شرایط قدیمش داریم. اگر بیماری کرونا مهار و شرایط گردشگری کشور عادی شود، قطعاً باید تغییراتی را هم در ویترین‌های موزه چهلستون ایجاد کنیم.

صبح قزوین: ثبت جهانی سعدالسلطنه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

خزائلی: سعدالسلطنه دو پرونده ثبت جهانی دارد که یکی مربوط به ثبت جهانی این مکان تاریخی است که پرونده ثبت این کاروانسرا به همراه هفت کاروانسرای دیگر کشور توسط وزارت‌خانه میراث فرهنگی در حال تکمیل و در شرف ارسال شدن است تا در قالب کاروانسراهای ایران در سازمان یونسکو به ثبت جهانی برسد.

پرونده دوم مربوط به ثبت بازار صنایع دستی سعدالسلطنه است که در شورای جهانی صنایع دستی در حال بررسی است؛ متاسفانه به دلیل بحران کرونا جلسات این شورا به صورت مجازی در حال برگزاریست. امیدواریم بتوانیم مجوز ثبت جهانی بازار صنایع دستی سعدالسلطنه را از شورای مزبور که ذیل یونسکو قرار دارد، اخذ کنیم.

صبح قزوین: با توجه به اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی که در سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به طرح آزادسازی و احیای دولت‌خانه صفوی اختصاص یافت، آیا با این بودجه ناچیز می‌توان حداقل بخشی از فرآیند آزادسازی را پیش برد؟

خزائلی: در ابتدا باید بگویم که تخصیص این بودجه به یک کار فرهنگی مانند آزادسازی دولت‌خانه در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه دولت را اذیت می‌کند، اقدام بسیار میمون و مبارکی است.

آموزش و پرورش طبق اسناد و مدارکی که به معاونت سیاسی و امنیتی استانداری هم اعلام شد و در جلسه مشترکی که با مدیرکل آموزش و پرورش داشتیم، معوض دبیرستان پاسداران را به صورت زمین دریافت کرده و لازم نمی‌بینم که از این جهت منابعی را برای آموزش و پرورش صرف کنیم. بنابراین امیدواریم با مدیریت معاونت سیاسی و امنیتی استاندار این موضوع حل‌وفصل شود و دبیرستان پاسداران را آزاد کنند.

در رابطه با اداره کل ورزش و جوانان هم باز زمین‌هایی به صورت معوض مطرح شده است. اداره کل ورزش می‌گوید که برخی از این زمین‌های معوض تحویل داده نشده و در حال پیگیری برای رفع مشکلات هستیم.

صبح قزوین: یک بحثی هم در مورد بهره‌برداری از دبیرستان زنجانچی به عنوان جایگزین دبیرستان پاسداران مطرح بود. در این باره هم توضیح دهید.

خزائلی: بله؛ صورت‌جلسه‌ای هم وجود دارد که بهره‌‌برداری از دبیرستان زنجانچی به منزله پایان فعالیت دبیرستان پاسداران خواهد بود. اما زنجانچی به بهره‌برداری رسیده و جالب اینکه همزمان پاسداران و زنجانچی با هم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. متاسفانه این صورت‌جلسه و موافقت‌نامه هم اجرایی نشده که امیدواریم در نهایت این اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/5005

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان