۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ كاخ موزه چهلستون (كلاه فرنگی) + تصاویر
کد خبر: ۳۴۱۳۶۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۸ ساعت: ۱۴:۲۷ ↗ لینک کوتاه

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ كاخ موزه چهلستون (كلاه فرنگی) + تصاویر

يكي از آثار مهم دوره صفوي در قزوين، عمارت چهلستون يا كلاه فرنگي است كه براساس نقشه يك معمار ترك در دو طبقه ساخته شده و داراي تالارها و اتاق‌هاي كوچكي در هر طبقه است.

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ كاخ موزه چهلستون (كلاه فرنگی) + تصاویر

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ يكي از آثار مهم دوره صفوي در قزوين، عمارت چهلستون يا كلاه فرنگي است كه در وسط باغ بزرگي قرار دارد و تنها كوشك باقي مانده از مجموعه كاخ‌هاي سلطنتي روزگار شاه طهماسب است.

موزه چهلستون قزوین در دور صفویه که قزوین پایتخت بود به کلاه فرنگی معروف بود.

بنا ساختماني هشت گوش به مساحت تقريبي ۵۰۰ مترمربع است كه براساس نقشه يك معمار ترك در دو طبقه ساخته شده و داراي تالارها و اتاق‌هاي كوچكي در هر طبقه است.

نقاشي‌هاي ديواري طبقه اول نمونه‌اي از هنر نگارگري مكتب قزوين و داراي شهرت جهاني است.

تالار بزرگ طبقه دوم با ارسي‌هاي پنج چشمه‌اي در چهار جهت اصلي به محوطه غلام گردش بالا مي‌پيوندد كه داراي سقف بلندي از خنچه پوش بوده است.

"عمارت کلاه فرنگی" به همراه سردر عالی قاپو تنها بناهای باقی مانده از باغ‌های دوره صفویه در قزوین است. این بنا در دوره قاجاریه توسط محمد باقر سعدالسلطنه فرماندار وقت قزوین بازسازی شد و چهلستون نام گرفت.

اکنون از ساختمان چهلستون قزوین به عنوان موزه خوشنویسی قزوین استفاده می‌شود که در آن بیش از دو هزار و دویست قطعه از مجموعه داران مختلف خریداری و در این موزه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

در این موزه علاوه بر آثار خوشنویسان قزوینی، قطعات نفیسی از هنرمندان برجسته ایران همچون میر علی هروی، علیرضا عباسی، ترابا، محمد شفیع، میرزا غلامرضا اصفهانی نگهداری می شود که بسیاری از قطعات در نوع خود بی‌نظیر و منحصر به فرد است.

کهن ترین اثر خوشنویسی موجود در این موزه متعلق به دوره سلجوقی است که سوره مبارکه حمد به خط کوفی را به تصویر کشیده است.

در مورد بنای موزه نیز می‌گویند شاه طهماسب در طی انتقال پایتخت از تبریز به قزوین دستور ساخت این مجموعه باشکوه را داده است و بنای آن را از روی نقشه یک معمار ترک با شیوه شطرنجی خیلی کوچک ساخته که دارای پنجره‌های چوبی بسیار ظریف و زیبا است تا جایی که برخی معتقدند بنای هشت بهشت اصفهان با نسخه برداری از این اثر ساخته شده است.

عمارت کلاه‌فرنگی یا کاخ موزه چهلستون قزوین در سال ۱۳۳۷ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۳۸۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان