۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین یک مصرع شعر گاهی بِه از ۱۰ منبر است/ انجمن ادبی در تلاش است تا یک نهاد انسان‌ساز باشد
کد خبر: ۳۴۰۳۸۰ نویسنده: محمد شهادتی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۶ ساعت: ۹:۰ ↗ لینک کوتاه

مسئول انجمن ادبی شعر "ترنم":

یک مصرع شعر گاهی بِه از ۱۰ منبر است/ انجمن ادبی در تلاش است تا یک نهاد انسان‌ساز باشد

مسئول انجمن ادبی شعر "ترنم" گفت: گاهی یک مصرع شعر بهتر از ده منبر در انتقال مفاهیم تاثیرگذار است حتی گاهی یک مصرع شعر فاخر می‌تواند مسیر زندگی یک شخص یا اشخاص مختلف را تغییر دهد.

یک مصرع شعر گاهی بِه از ۱۰ منبر است/ انجمن ادبی در تلاش است تا یک نهاد انسان‌ساز باشد

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح‌قزوین؛ کشور ایران از دیرباز میعادگاه شعر و ادب فارسی بوده و چه بسیار ادیبانی که در دامان این دیار چشم به جهان گشوده و پرورش یافتند و امروز نیز همچنان صدای نثر و نظمشان طنین گوش‌نوازی است که از هر سو به گوش می‌رسد.

مجموعه شعر و ادب هنر فاخری است که همواره از گذشته تا به امروز جایگاه والای خود را در حوزه‌های مختلف و انتقال مفاهیم حفظ کرده‌ است و در این میان شعر آیینی یکی از هنرهای ادبی است که از صدر اسلام با عطر و بویی از دین مبین اسلام و سبک زندگی قرآنی در میان مردم مطرح شده و امروزه در تلاش است تا شکوفایی و رشد خود را بیش از پیش مطرح کند.

شعر آیینی از سال‌های گذشته در انجمن ادبی استان قزوین بروز و ظهور یافته‌است و هم‌اکنون نیز به فعالیت خود برای کسب مقاطع بالاتر ادامه می‌دهد.

برای اطلاع از فعالیت این کانون ادبی این‌بار پای صحبت‌های جوان دهه‌ی شصتی که مسئولیت انجمن ادبی ترنم را بر عهده دارد نشستیم.

محمد شهادتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح‌قزوین می‌گوید: از 9 سالگی کار در امور فرهنگی را آغاز کردم و در سن 13 سالگی نوشتن شعر را به طور جدی ادامه دادم، تحصیلات خود را در رشته‌ی فوق لیسانس الهیات به اتمام رسانده و هم‌اکنون به عنوان مسئول انجمن ادبی ترنم مشغول فعالیت هستم.

وی اضافه می‌کند: انجمن ادبی ترنم در سال 84 با مدیریت آقای کاظمی و بهرامی در پایگاه بسیج خیابان کوثر با حدود 60 شاعر فعال، آغاز به کار کرد؛ اما متاسفانه به دلایلی چند سالی تعطیل شد و سپس انجمن شعر آیینی زیر نظر بسیج هنرمندان مجددا فعالیت خود را از سر گرفت.

مسئول انجمن ادبی شعر ترنم اذعان می‌کند: من هم بعد از چند سال فعالیت در این مجموعه در سال 96 به عنوان مسئول شعر بسیج هنرمندان انتخاب شدم. فعالیت انجمن ادبی را با حضور شش نفر از دوستان آغاز کردیم و هم‌اکنون با 60 شاعر استانی و کشوری در حال فعالیت هستیم.

فعالیت انجمن ادبی ترنم به عنوان یک نهاد خودجوش در استان

وی می‌گوید: انجمن ادبی ترنم زیر نظر انجمن ادبی کشور مجمع ایرانیان و با دریافت مجوزهای کشوری امروز قابلیت فعالیت مستقل را نیز داراست.

این مقام مسئول ابراز می‌کند: فعالیت انجمن ادبی ترنم در ابتدا در حوزه‌ی اشعار آیینی بود؛ اما ما برای اینکه بتوانیم شاعران بسیاری را در کنار هم داشته باشیم و فعالیت‌های ادبی خود را گسترش دهیم عینک محدود را از چشمان خود برداشته و دامنه‌ی فعالیت‌های خود را علاوه بر حوزه‌ی شعر آیینی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، عاشقانه و عارفانه گسترش دادیم.

وی درباره‌ی حضور جوانان در انجمن ادبی ترنم عنوان می‌کند: بیشتر شاعران فعال انجمن ادبی ترنم از قشر جوان جامعه بوده و تنها تعداد معدودی از آنها میانسال هستند.

این مقام مسئول بیان می‌کند: دلیل جذب جوانان و شرکت این قشر در حوزه‌ی ادبیات و شعر را شاید بتوان وجود و برقراری ارتباط صمیمانه عنوان کرد؛ زیرا رفتار پسندیده و خوش خلقی یک اصل اساسی برای حضور حداکثری افراد در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است.

شهادتی ابراز می‌کند: وجود ارتباط صمیمانه بین افراد در انجمن ادبی ترنم، اسباب ایجاد یک خانواده‌ی ادبی در استان شد. خانواده‌ی ادبی که با همکاری یکدیگر در تلاشند تا عرصه‌ی شعر را به نقطه‌ی طلایی آن برسانند.

وی ادامه می‌دهد: به کارگیری این شیوه رفتاری، ارتباط صمیمانه، خوشرویی و برگزاری کلاس‌های ادبی باعث شد تا افرادی که در ابتدا تخصص و استعدادی در حوزه‌ی شعر نداشتند امروزه جزو برترین‌ شاعران و دارنده رتبه‌های برتر استانی و یا حتی کشوری باشند.

وی درباره‌ی فعالیت انجمن ادبی ترنم می‌گوید: فعالیت انجمن ترنم در حوزه‌ی آموزشی، برگزاری محافل شعر هفتگی، شعرخوانی و نقد شعر همراه با اجرای موسیقی زنده در محافل ادبی است و می‌توان گفت محفل ادبی ترنم تنها محفل ادبی است که بصورت هفتگی با 50 عضو ثابت برگزار می‌شود.

این شاعر آیینی بیان می‌کند: برنامه‌های هفتگی این محافل ادبی با شعر خوانی آغاز می‌شود و سپس نقد شعر با حضور شاعران و اساتید حوزه ادبیات انجام می‌شود که به نوبه‌ی خود تاثیر بسزایی در پیشرفت افراد و تشویق آنها به شعر نویسی دارد.

وی عنوان می‌کند: انجمن ادبی شعر با حضور فعال در مراسم و محافل استانی، جشنواره‌ها، هیئات، مساجد، مراسم‌های خیابانی و رسانه‌ها توانسته برای انتقال مفاهیم و پیام‌ها پشت تریبون قرار گرفته و قدم‌های مناسبی بردارد.

شهادتی اضافه می‌کند: همچنین این انجمن توانسته در جشنواره‌های ادبی سال جاری مانند "حبیب حرم"، "جشنواره‌ی آیینی نور"، " جشنواره‌ی دانشجوی ققنوس"، " جشنواره‌ی بیجار" و " جشنواره‌ی افق" با کسب مقام‌‌های بالا خوش بدرخشد.

این مقام مسئول درباره‌ی فعالیت خود در تالیف کتاب رسم پروانگی بیان می‌کند: تالیف کتاب "رسم پروانگی" که در سال گذشته با تایید هیئت علمی و داوران انجمن ادبی به چاپ رسید و از آن رونمایی شد به عهده‌ی خود من بود.

وی ابراز کرد: محتوای کتاب "رسم پروانگی" اشعار آیینی شاعران استانی با موضوع دفاع مقدس است که در سطح کشور با استقبال خوبی مواجه شد.

شعر فاخر می‌تواند مسیر زندگی اشخاص مختلف را تغییر دهد

شهادتی می‌گوید: انجمن ادبی ترنم علاوه بر انجام فعالیت‌های ادبی به طور خودجوش فعالیت‌های انسانی و اخلاقی مانند دیدار با سالمندان، حمایت از کودکان کار و پاک‌سازی طبیعت را برای رسیدن به آرمان‌های انسان‌سازی انجمن می‌دهد همچنین انجمن ادبی ترنم با تهیه‌ی سبد غذایی به صورت ماهانه از سه خانواده‌ی مستضعف حمایت می‌کند.

این شاعر جوان ابراز می‌کند: بیشتر فعالیت‌ها و عملکردهای انجمن ادبی به صورت خودجوش است؛ زیرا شخصا بر این باورم که دست روی دست گذاشتن و طلب کمک کردن بویژه در امور فرهنگی خیلی جواب نمی‌دهد.

شهادتی تصریح می‌کند: در واقع خودِ افراد هستند که باید از تمام انرژی خود برای ایجاد تغییر و تحول و رسیدن به نقطه‌ی اوج بهره ببرند؛ اما باید گفت که انجمن ادبی از جانب بسیج هنرمندان در زمینه امور مالی 10 درصد حمایت می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه شعر در استان می‌گوید: با توجه به فعالیت انجمن ادبی کمیل و انجمن ادبی ترنم تقریبا خلأ‌های ادبی شعر در استان پر شده‌ است و امروزه شاهد فعالیت شاعران فرهیخته در سطح استان و کشور بوده و می‌توان گفت توانستیم جایگاه خوبی در استان داشته باشیم.

مسئول انجمن ادبی شعر ترنم، شعر و ادبیات را یک موهبت الهی دانسته و تصریح می‌کند: این موهبت الهی به مراتب می‌تواند تاثیر بسزایی در انتقال مفاهیم و تبلیغ یک اصل اساسی داشته باشد.

وی می‌افزاید: اگر بخواهم با نگاه طلبگی خود به جایگاه شعر بنگرم، باید بگویم گاهی یک مصرع شعر بهتر از ده منبر در انتقال مفاهیم تاثیرگذار است حتی گاهی یک مصرع شعر فاخر می‌تواند مسیر زندگی یک شخص یا اشخاص مختلف را تغییر دهد.

این شاعر جوان در پایان ابراز می‌کند: شعر را می‌توان یک زبان مادری دانست زیرا علاوه برآن که از گذشته تا به امروز در جوامع بشری به عنوان یک زبان هنری وجود داشته، حوزه‌ی گسترده‌ای است که بسیاری از موضوعات مختلف فردی و اجتماعی مانند انسان‌سازی، انسان‌شناسی، سیاسی، اجتماعی، عاشقانه و عارفانه که روزمرگی‌های انسان هستند را هم دربرمی‌گیرد.

انتهای پیام/3003

 

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان