۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین ارائه خدمات رایگان کشتارگاه‌ها در روز تاسوعا و عاشورا
کد خبر: ۳۳۷۳۷۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۱۶ ساعت: ۱۰:۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اعلام کرد

ارائه خدمات رایگان کشتارگاه‌ها در روز تاسوعا و عاشورا

مدیرکل دامپزشکی قزوین گفت: در ایام تاسوعا و عاشورا کشتار دام در کشتارگاه‌های استان رایگان بوده و عموم مردم می‌توانند دام خود را در شرایط بهداشتی کشتار کنند.

ارائه خدمات رایگان کشتارگاه‌ها در روز تاسوعا و عاشورا

حمید زینالی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره راهکارها و ضوابط مربوطه برای متولیان هیئت‌های عزاداری اظهار کرد: حلیت، طهارت و سلامت فرآورده‌های خام دامی در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان از وظایف اداره کل دامپزشکی است.

وی افزود: در همین راستا از عموم مردم تقاضا می‌کنیم از ذبح دام در معابر عمومی پرهیز کنند چراکه هم از لحاظ بهداشتی، هم از نظر آلودگی‌های زیست محیطی و حتی در صحنه‌های بین المللی، ذبح دام در معابر عمومی وجهه خوبی ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: با عنایت به هماهنگی‌های به عمل آمده با مدیران کشتارگاه‌های دام سطح استان، در ایام تاسوعا و عاشورا کشتار دام در کشتارگاه‌های استان رایگان بوده و عموم مردم می‌توانند دام خود را در شرایط بهداشتی کشتار کنند.

۲۰ اکیپ ثابت و سیار تجهیز شد

زینالی تصریح کرد: ذبح دام در معابر عمومی مخاطراتی را برای عزاداران بوجود خواهد آورد که از آن جمله می توان به عدم معاینه دام زنده و بازرسی لاشه و همچنین عدم نظارت بر ذبح شرعی دام اشاره کرد.

این مسئول در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اذعان کرد: چون برخی از بیماری‌ها را نمی‌توان از روی ظاهر دام زنده یا لاشه دام تشخیص داد، لذا لاشه دام‌های ذبح شده باید ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود تا با پایین آمدن PHگوشت عوامل آلودگی‌های احتمالی از جمله تب کریمه  کنگو در لاشه بی اثر شوند.

وی افزود: اداره کل دامپزشکی استان قزوین برای هیئت‌هایی که اصرار بر ذبح دام در محیط خارج از کشتارگاه دارند ۲۰ اکیپ ثابت و سیار متشکل از کارشناسان دامپزشکی و روحانیون ناظر بر ذبح شرعی را تجهیز نموده تا در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی بر فرآورده های خام دامی مصرفی در هیئت‌ها نظارت داشته باشند و همچنین با تدارک ابزاری سیار برای ذبح دام از آلودگی محیط با خون و فضولات حیوانی پیشگیری کند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در پایان گفت: شماره تلفن ۴ رقمی ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان قزوین بصورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به هم استانی‌های محترم است.

انتهای پیام/ 7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان