۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین مسئولین اعتقادی به رشته طراحی لباس ندارند/ کم کاری طراحان ایرانی باعث افزایش طرح های غربی در جامعه شده است
کد خبر: ۳۳۴۶۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه دکتر شریعتی تشریح کرد

مسئولین اعتقادی به رشته طراحی لباس ندارند/ کم کاری طراحان ایرانی باعث افزایش طرح های غربی در جامعه شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه دکتر شریعتی یکی از مشکلات رشته طراحی لباس را مشخص نبودن ارزش و جایگاه این رشته عنوان کرد و گفت: همین مسئله موجب کم رنگ شدن باور و اعتقاد مسئولین نسبت به رشته طراحی لباس شده است.

مسئولین اعتقادی به رشته طراحی لباس ندارند/ کم کاری طراحان ایرانی باعث افزایش طرح های غربی در جامعه شده است
محبوبه الهی عضو هیئت علمی دانشگاه دکتر شریعتی و فارغ التحصیل از مدرسه عالی مد و لباس زیر نظر دانشگاه برایتون در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی صبح قزوین اظهار داشت: در سال های اخیر با مطرح شدن مباحث تخصصی در زمینه طراحی لباس حوزه های تخصصی و علمی این رشته نیز به خوبی نمایان و روشن شده است.

مد_مد_اسلامی_مدگرایی_ایران

 لباس به مثابه هویت فرد است عضو هیئت علمی دانشگاه دکتر شریعتی در خصوص اهمیت پوشاک در جامعه توضیح داد: پوشاک در جهان امروز دارای ارزش های بسیار زیادی است و سابقه آن به اندازه طول تاریخ زندگی بشری می باشد.
شاید در ابتدا لباس تنها جنبه حفاظتی برای انسان داشت تا وی را از گرما و سرما حفظ کند، ولی با گذشت زمان مباحث و معانی مختلفی با این حوزه عجین شد.
الهی با بیان اینکه "امروزه جامه ها نشان دهنده پایگاه اجتماعی افراد بوده و شغل، دیدگاهها، سلایق و پیشینه تاریخی آن ها را آشکار می کند" خاطر نشان کرد: لباس به مثابه هویت فرد است و همچون زبان، فرهنگ و قومیت افراد را تبیین می کند.
وی در ادامه افزود: بحث هویت در ایران وجهه فرهنگی دارد و پوشاک نیز به عنوان بخشی از فرهنگ در بحث هویت معنا پیدا می کند.
ازدیدگاه تاریخ اجتماعی لباس به عنوان یک مولفه موقعیت قومی و فرهنگی را نشان می دهد و به مثابه نشانه ای پررمز و راز است.
فارغ التحصیل رشته طراحی یادآور شد: بسیاری از صاحبنظران پوشاک را دارای نشانه های بی شماری می دانند که از ورای آن می توان مسائل مختلفی را درک نمود همه این موضوعات اهمیت دقت در انتخاب لباس را نشان می دهد.
وی در ادامه تصریح کرد: امروزه در جامعه شاهد لباس هایی با نماد های مختلف هستیم که بسیاری از مردم ناآگاهانه و بدون توجه به فلسفه و نظریه های نهفته در پس آن از این لباس ها استفاده می کنند.

fashion design

کم رنگ بودن باور و اعتقاد مسئولین نسبت به رشته طراحی لباس الهی متذکر شد: پوشاک مجموعه ای از نشانه هاست که در کنار هم مجموعه ای منظم و واحد بر پایه ملی، میهنی، تاریخی و اسطوره ای را تشکیل می دهد.
هر تکه از لباس دارای معانی خاصی است و تعریف مربوط به خود را دارد.
وی با اشاره به مشکلات موجود در رشته طراحی لباس خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات رشته طراحی لباس در جامعه مشخص نبودن ارزش و جایگاه این حوزه است که موجب کم رنگ شدن باور و اعتقاد مسئولین نسبت به این رشته شده است.
این طراح لباس عنوان کرد: طراحی لباس در کشور ما دارای مشکلات بسیاری است و طراحان متناسب با سلیقه خود و بدون شناخت نیاز مخاطب اقدام به طراحی می کنند که در نتیجه عدم استقبال افراد جامعه را در پی خواهد داشت در حالیکه در تمام دنیا به هنگام بحث و تحقیق پیرامون موضوعی خاص تمام جوانب اندیشیده، پتانسیل و قابلیت های موجود مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد.
الهی با اشاره به مولفه های طراحی لباس در جامعه ایرانی گفت: طراحی لباس باید متناسب با دیدگاههای ایرانی اسلامی باشد.
توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی، تناسب با دین اسلام و جامعه هدف از پارامترها و شاخصه های مهم به هنگام طراحی لباس می باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه دکتر شریعتی در ادامه توضیح داد: بعضی از طرح ها در برخی مناطق نماد و در برخی مناطق فاقد ارزش می باشد به همین دلیل به هنگام طراحی باید به مولفه ها و شاخصه های الگو و جامعه هدف توجه داشت.

بهترین_طراحان_مد_لباس_ایرانی

نگاه سطحی و ساده انگارانه جامعه به رشته طراحی پوشاک الهی در خصوص مولفه های مهم دیگری که در این رشته باید مدنظر قرار داد، گفت: توجه به ارزش ها و بحث های نمادین رنگ، فرم، مدل و نقش لباس، هماهنگی با زمان و با کاربرد جامعه  از شاخصه های مهم در طراحی لباس و پارچه می باشد.
وی با بیان اینکه "ایران در مقایسه با کشورهای دیگر در رشته طراحی لباس جایگاه مطلوبی ندارد"، تصریح کرد: در جامعه ما بسیار ساده انگارانه به این بحث نگاه می شود و هرکس این اجازه را به خود می دهد که وارد این حوزه شود حتی اگر صاحب نظر نباشد.
حضور افراد غیر متخصص در حوزه طراحی لباس الهی با اشاره به مشکلات موجود در فضای آموزشی و فرهنگی جامعه یادآور شد: بسیاری از تولید کنندگان لباس هیچ تخصصی در این زمینه ندارند و افراد در رشته های مختلف بدون آشنایی با هیچ یک از پارامترهای طراحی لباس و تنها برای کسب سود و سرمایه وارد این رشته شده اند بنابراین طرح های ارائه شده در جامعه متناسب با الگوهای جامعه نیست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا توجه به معیارهای دینی اسلامی موجب ایجاد محدودیت در این رشته شده است، گفت: خیر این گونه نیست زیرا قوانین تبیین شده در دین اسلام در مورد لباس و رنگ بسیار پیش رو است به گونه ای که در ارتباط با درمان بعضی بیماریها، به پوشیدن لباس هایی با جنس و رنگ خاص اشاره شده است در واقع دست ما را باز کرده که عالمانه تر به بحث نگاه کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه دکتر شریعتی در خصوص چرایی افزایش حضور طرح های غربی در کشور اظهار داشت: کم کاری طراحان ایرانی در ارائه طرح، به روز نبودن و عدم تحقیق و بالا بردن سطح آگاهی و نداشتن اطلاعات جامع و کافی موجب شده تا طراحان غربی با بهره گیری از ضعف و عدم توانایی ما طرح های خود را وارد بازار کنند.
الهی یادآور شد: پوشاک و مدهای اسلامی هم دارای جایگاه و موقعیت مناسبی نبوده، متنوع و زیبا نیست.
با جستجو در اینترنت و کتابهایی با موضوعیت مد اسلامی متوجه می شوید طرح های ارائه شده کاملا ضد حجاب هستند.
وی در پایان با اشاره به عوامل موفقیت طراحان ایرانی خاطر نشان کرد: تلاش، دقت، نترسیدن، تمرکز بر روی موضوع و مطالعه زیاد از عوامل مهم رسیدن به پیشرفت و موفقیت طراحان ایرانی می باشد.
انتهای پیام/ 7003/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان