۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین فعالیت ۱۸ اکیپ یگان حفاظت طبیعت در اردبیل
کد خبر: ۳۳۲۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

فعالیت ۱۸ اکیپ یگان حفاظت طبیعت در اردبیل

همزمان با ۱۳ فروردین روز طبیعت، ۱۸ اکیپ یگان حفاظت از عرصه‌های طبیعی و جنگلی در اردبیل فعالیت می‌کنند تا زمینه صیانت از این مواهب خدادادی فراهم آید.

فعالیت ۱۸ اکیپ یگان حفاظت طبیعت در اردبیل
به گزارش صبح قزوین به نقل از فارس، در نشست مشترکی که عصر دیروز دستگاه‌های خدمات‌رسان در روز 13 فروردین در اردبیل داشتند، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل به برنامه‌های اجرایی در روز طبیعت اشاره کرد و اظهار داشت: مکاتباتی را با امور روستایی و دهیاری‌های استان داشتیم تا به بهانه روز طبیعت محیط روستایی خود را با مشارکت مردم از وجود زباله‌ها پاکسازی کنند.
علی حمیدی تصریح کرد:‌ با شهرداری اردبیل نیز مکاتبه‌ای انجام دادیم تا در محل دفن زباله پلاستیک‌ها و پسماندها را جمع‌آوری و نسبت به دفع اصولی آن اقدام کنند.
وی از توزیع بروشور، سی‌دی،‌ نصب پلاکارد با شعارهای محیط زیست در ورودی و خروجی شهرها خبر داد و خاطر نشان کرد: در روز طبیعت بازدید از موزه طبیعی رایگان است که در این بازدید آموزش زیست محیطی نیز به هموطنان ارایه می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از توزیع کیسه زباله‌های با منشأ سلولزی در ورودی تفرجگاه‌ها و فضاهای گردشگری خبر داد و اضافه کرد: قرار است اطلاعیه‌های هشداردهنده از طریق رسانه‌ها پخش شده و اکیپ‌های گشت محیط‌بانی نیز راهنمایی‌های لازم را به هموطنان ارایه دهند تا رفتارهای ناسازگار با طبیعت به حداقل برسد.
حمیدی همچنین بیان کرد:‌ با همکاری شهرداری در 20 نقطه شهری باکس‌هایی تهیه شده است تا ماهی‌های قرمز در آنجا رهاسازی شود.
اما مسئولان شهرداری اردبیل نیز در روز طبیعت جشن رهاسازی ماهیان قرمز در محل‌های تعیین شده را با حضور خانواده‌های اردبیلی برگزار می‌کنند تا مبادا این ماهی‌های قرمز در روان آب‌ها و برخی رودخانه‌ها و دریاچه‌ها رهاسازی شود چرا که چنین عملی به زندگی طبیعی و اکوسیستم ضربه وارد می‌کند.
در سال‌های اخیر و در استان اردبیل به دلیل بی‌توجهی‌ها در روز طبیعت به جای توجه به طبیعت تخریب طبیعت بسیار نگران‌کننده بوده به طوریکه در سال‌های گذشته 12 هکتار از مناطق جنگلی جنوب استان دچار حریق شده و تلاش برای مهار کردن آتش سختی‌ها و دشواری‌هایی را به همراه داشته است.
همه دستگاه‌های خدمات‌رسان از هموطنان خواسته‌اند تا در روز 13 فروردین با خودداری از روشن نگه داشتن آتش در جنگل‌ها، آتش زدن شاخ و برگ درختان و تلمبار کردن زباله‌ها در فضاهای عمومی روز طبیعت را به روز همراهی با طبیعت و موهبت الهی اختصاص دهند.
همچنین رهاسازی نابجای ماهی‌های قرمز در سال‌های اخیر سبب مرگ تدریجی دریاچه نئور شده به طوریکه اکوسیستم این دریاچه تغییر پیدا کرده در حالی که نئور جز 20 دریاچه زنده و پویای دنیا بوده که ماهی قزل‌آلای آن جز لذیذترین ماهی‌های دنیا محسوب شده است که امروزه آخرین نفس‌های خود را می‌کشد.
محیط زیست همچنین از مردم خواسته تا در روز طبیعت از رهاسازی بطری‌های پلاستیکی و شیشه‌ای که دیر در طبیعت تجزیه می‌شوند، خودداری کنند و زباله‌ها را در کیسه‌هایی جمع‌آوری و در مکان‌های تعیین شده به زباله‌دان‌ها بیندازند.
انتهای پیام

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان