۱۷/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۵ شنبه

صبح قزوین بیش از ۸۰ درصد فعالیت‌های فرهنگی را به مردم واگذار کرده ایم/تهاجم فرهنگی عامل فراموشی هویت ملی و دینی جامعه است
کد خبر: ۳۲۰۴۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

اختصاصی/رئیس سازمان تبلیغات اسلامی قزوین:

بیش از ۸۰ درصد فعالیت‌های فرهنگی را به مردم واگذار کرده ایم/تهاجم فرهنگی عامل فراموشی هویت ملی و دینی جامعه است

حجت الاسلام علی نعمت اللهی با بیان اینکه تهاجم فرهنگی عامل فراموشی هویت ملی و دینی جامعه است گفت: سازمان تبلیغات نهادی است که می‌تواند ادعا کند بیش از ۸۰ درصد فعالیت‌های فرهنگی خود را به مردم واگذار کرده است.

بیش از ۸۰ درصد فعالیت‌های فرهنگی را به مردم واگذار کرده ایم/تهاجم فرهنگی عامل فراموشی هویت ملی و دینی جامعه است

حجت الاسلام علی نعمت اللهی، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین، با بیان اینکه فرهنگ از لایه‌های زیرین اجتماع است اظهار داشت: بخش عظیمی از مردم جامعه نسبت به مقوله فرهنگ بی‌اطلاع هستند در حالی که حوزه فرهنگ در زندگی آن‌ها هم اثرگذار است؛ نتیجه یک حرکت فرهنگی اعم از فیلم، سریال و موسیقی بر زندگی همه مردم نمود دارد.

وی با رفیع‌ و مهم‌ خواندن جایگاه فرهنگ افزود: غفلت از حوزه فرهنگ حوزه اقتصاد را هم متاثر می‌کند و از آنجا که فرهنگ معنای عام دارد نباید فقط به یک‌ سری از حوزه ها محدود شود.
باورها، اعتقادات، دانش، اندیشه و حقوق از مجموعه هایی هستند که نام فرهنگ به آن ها اطلاق می‌شود.

نعمت اللهی ادامه داد: اگر فرهنگ یک جامعه درست شود بر حوزه اقتصاد هم اثر می‌گذارد و قانونمند بودن مردم، احترام به آداب و رسوم، پایبندی به فرهنگ دینی و بومی بر اقتصاد تاثیر ویژه خواهد داشت.

وی همچنین سبک زندگی را از عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد خواند و اذعان داشت: سبک زندگی بخشی از حوزه‌های اقتصادی را متحول می‌کند و زندگی که به دنبال تجملات و زرق و برق‌هاست شرایط اقتصادی دیگری را رقم می‌زند و اگر ما به داشته های معنوی خودمان برگردیم و آنها را نهادینه کنیم شاید خیلی از مسائل اقتصادی و معضلات اقتصادی تغییر کنند.

کارشناس فرهنگی قزوین عزم ملی و مدیریت جهادی را نکته سوم از فرمایشات رهبری دانست و خاطرنشان کرد: با حرکت لاک‌پشتی نمی‌توان این امر را محقق کرد برای رسیدن به آن باید همت کنیم و این همت عزم ملی را می‌طلبد و همه اعم از روستایی، شهری، دامپرور، کشاورز و صنعتگر حتی ایرانیان خارج از کشور باید کار شاخص انجام دهند و در راس آن مدیریت جهادی قوی وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: با وجود این که در این چند سال به برکت انقلاب کارهای عظیم و شاخصی صورت گرفته است ولی همچنان در بعضی از حوزه‌ها عقب هستیم و با دنیای مدرن و پیشرفته امروز فاصله زیادی داریم و باید این فاصله‌ها را پر کنیم برای پرکردن این فاصله باید به کارها سرعت بخشید.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قزوین در‌باره اینکه مدیران چگونه و با چه رویکردی می‌توانند مدریت جهادی داشته باشند گفت: مدیریت جهادی مدیریتی مبتنی بر دقت، سرعت و انگیزه الهی است که باید پشتوانه مالی و انسانی داشته باشد.

وی ادامه داد: موانعی بر سر راه برخی حرکت‌ها در جامعه وجود دارد، مهم‌ترین مانع در بحث فرهنگ و اقتصاد دامنه دار بودن و بزرگ و فربه بودن دولت است یعنی هر حرکت مردمی که در حال شکل‌گیری باشد در دولت گیر می‌کند البته این به معنای عدم نظارت دولت نیست.

این مسئول در ادامه ابراز داشت: در کشورهایی که خانواده دولت خیلی گسترده است و بیش از 90 درصد فعالیت های اجتماعی در همه عرصه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی به گونه ای به دولت مربوط می‌شود، حرکت کردن مشکل و سیستم مانع پیشرفت می‌شود.

وی با بیان اینکه در قدم اول دولت باید کمی از گستردگی خود کاسته و خود را محدود کند تاکید کرد: دولت باید کار را به مردم واگذار کند و خود نقش راهنما داشته باشد هم در حوزه اقتصاد هم در حوزه فرهنگ مردم را به طور جدی نه تعارفی شرکت دهیم.

نعمت اللهی با اشاره به نقش فرهنگی سازمان تبلیغات اظهار داشت: سازمان تبلیغات اقشار تاثیرگذاری را در اختیار دارد مثل روحانیت، مداح‌ها، هیئت‌های مذهبی، مساجد، انجمن‌های اسلامی و برای تحقق شعار عزم جدی داریم، خوشبختانه سازمان تبلیغات نهادی است که می‌تواند ادعا کند بیش از 80 درصد فعالیت‌های فرهنگی خود را به مردم واگذار کرده است هیئت‌های مذهبی، انجمن‌های اسلامی در واقع NGO هستند که برای سازمان کار می‌کنند و ما فقط نقش هدایتی، نظارت و بعضا حمایتی داریم.

وی درباره وظایف سازمان‌های فرهنگی در رفع آسیب‌های فرهنگی گفت: آسیب‌های فرهنگی در جامعه کم نیست که یک‌دفعه رفع شود جامعه‌ی ما دوران گذار را تجربه می‌کند، گذار از سنت به مدرنیته؛ در جامعه‌ی در حال توسعه طبیعی است یک‌سری آسیب‌ها به‌وجود می‌آید باید آسیب شناسی و طبقه‌بندی کرده، تهدیدها و ضعف‌ها را شناسی کنیم تهدیدها بیرونی و ضعف‌ها درونی است.

نعمت اللهی افزود: برای مقابله با این آسیب‌ها و تهاجم فرهنگی با این هجمه بزرگ و شبیخونی که متوجه جامعه ما شده راهکاری جز تقویت باورهای دینی وجود ندارد؛ هویت جامعه را باید به خودش گوشزد کرد جامعه‌ای که تهاجم فرهنگی در آن تاثیر می‌گذارد هویت ملی و دینی خود را فراموش کرده است.

وی ادامه داد: دشمن برای نفوذ اول هویت فرد را می‌گیرد او را تهی  و به وی القا می‌کند که هیچ گذشته ملی و دینی ندارد سپس با داشته‌های خود وجود تهی شده‌ی او را پر می‌کند؛ باید مراقب باشیم هویت جامعه  و جوانانمان را از ما نگیرند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قزوین یادآور شد: اقتصاد و فرهنگ دو موضوع خیلی مهم و دارای پیوستگی عمیق هستند که موجب آراستگی و درستی ظاهر و باطن جامعه می‌گردند و اقتصاد مربوط به ظاهر و فرهنگ مربوط به باطن جامعه است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه اقتصاد و فرهنگ دو رکن اساسی شکل‌گیری یک جامعه سالم است ابراز داشت: در جامعه سالمی که مردم در آن آرامش نسبی داشته باشند قطعا این دو مسئله حائز اهمیت بوده است که اگر از اقتصاد غفلت شود فرهنگ آسیب می‌بیند و اگر از حوزه فرهنگ غفلت شود اقتصاد آسیب می‌بیند، این دو باید با هم به رشد و شکوفایی برسند.

انتهای پیام/8002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان