۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین راحت طلبی ریشه غفلت از امر به معروف و نهی از منکر است/ عادی شدن بدحجابی به نفع جامعه نیست
کد خبر: ۳۱۸۳۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

اختصاصی/رئیس دفتر شورای نگهبان در قزوین:

راحت طلبی ریشه غفلت از امر به معروف و نهی از منکر است/ عادی شدن بدحجابی به نفع جامعه نیست

حجت الاسلام علی قابل گفت: متأسفانه در استان قزوین برخی مظاهر گناه عادی و معمولی شده است و گویی که گناه جزئی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره مردم شده است.

راحت طلبی ریشه غفلت از امر به معروف و نهی از منکر است/ عادی شدن بدحجابی به نفع جامعه نیست

حجت الاسلام علی قابل در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین، با اشاره به اهمیت اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جوامع اسلامی گفت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از ارکان و واجبات دین است، به گونه ای که در قرآن کریم، حفظ و بقای جامعه اسلامی وابسته به اجرای صحیح این واجب الهی بیان شده است.

رئیس دفتر شورای نگهبان در قزوین با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر نشانه عشق به انسانیت است افزود: همان طور که انسان ها از زمان کودکی نیاز به مراقبت در مقابل انواع بلایا و خطرات را دارند، جامعه نیز به چنین محافظتی نیازمند است و امر به معروف و نهی از منکر وسیله ای برای رسیدن جامعه به کمال و ترقی است.

وی با ذکر احادیثی از ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: در تاریخ بارها دیده شده است مردم جوامعی که در مقابل گناه و زشتی سکوت می کنند به عاقبتی بد دچار می شوند.

قابل اظهار کرد: متأسفانه امر به معروف و نهی از منکر در کشور و استان قزوین از جایگاه ضعیفی برخوردار است و نشانه های عدم توجه به این امر واجب را کاملا حس می کنیم.
در برابر این وضعیت نابسامان و کوتاهی های انجام شده همگی مسئولیم.

وی با اشاره به عدم وجود امنیت در برخی از نقاط کشور و افزایش آن در استان ها گفت: مردم باید بدانند اعمال زشت و به دور از ارزش های اسلامی که شاهد آن هستند، حاصل عدم اجرای امر به معروف و نهی از منکر است.
اینکه امروز دشمنان ما جرأت یاوه گویی درمورد کشور ما را پیدا کرده اند نیز حاصل فراموشی این واجب الهی است و بر همین اساس امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند "اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود زورگویان بر شما مسلط خواهند شد".

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اجرای امر به معروف و نهی از منکر در همه ابعاد لازم است یادآور شد: وقتی در کشور اختلاسی صورت می گیرد همه معترض می شوند به بی تدبیری مسئولین، اما وقتی به ریشه یابی این موضوع می پردازیم درمیابیم که بروز چنین اتفاقاتی دلیلی جز فراموشی امر به معروف و نهی از منکر ندارد.
نهی از منکر فقط اخطار به یک زن بدحجاب نیست، بلکه اخطاری است در برابر تمام اعمال زشت و باید به این نکته توجه کرد که عدم اجابت دعا نیز از آثار فراموشی امر به معروف می باشد.

قابل همچنین اظهار کرد: متأسفانه در استان قزوین برخی مظاهر گناه عادی و معمولی شده و گویی که گناه جزئی جدایی ناپذیر در زندگی روزمره مردم است.
حضرت علی(ع) می فرمایند" اولین حرکت یک فرد مؤمن در برخورد با گناه، برگرداندن صورتش است" اما برای مردم رفتارهایی مثل بدحجابی و غیبت عادی شده است.

وی با اشاره به مظلومیت آمران به معروف گفت: اینکه آمران به معروف و ناهیان از منکر در جمهوری اسلامی ایران مورد هجمه قرار می گیرند، یک معضل اساسی است.
چرا باید افرادی که قصد حفظ ارزش های دینی در جامعه را دارند با مخالفت و برخورد زننده مردم مواجه شوند؟ مسئولین فرهنگی کشور باید حمایت از آمران به معروف را در اولویت های کاری خود قرار دهند.

رئیس دفتر شورای نگهبان در قزوین دلیل اصلی فراموشی امر به معروف و نهی از منکر را نشناختن محاسنات این واجب الهی دانست و اظهار کرد: ما برکات امر به معروف را درک نکردیم.
زمان انقلاب وچند سال پس از آن این آثار و برکات زنده شد که آن زمان مردم در تمام صحنه ها حضور داشتند.
در مقابل منکر اصلی آن زمان یعنی رژیم پهلوی ایستادگی کردند و پس از آن نیز در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند و در همان حال در نقاط مختلف کشور مشغول آبادانی مملکت بودند.
این ها برکات امر به معروف و نهی از منکر بود که متأسفانه مرور زمان و ورود راحت طلبی و برخی معذوریت ها در خانواده ها موجب فراموشی امر به معروف گردید.

قابل ادامه داد: برخی افراد با اغراض شخصی خود امر به معروف و نهی از منکر را بیان می کنند و گاهی اوقات نیز در همین جهت رفتار زننده و به دور از اخلاق اسلامی از خود بروز می دهند که این کار موجب می شود تعریفی نادرست از امر به معروف و نهی از منکر در ذهن مردم به وجود بیاید.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج این واجب الهی گفت: مردم اگر ثمرات و برکات امر به معروف را بشناسند قطعا از آن استقبال می کنند.
نهاد های فرهنگی باید تلاش خود را روی شناساندن ثمرات امر به معروف و نهی از منکر برای مردم متمرکز کنند.

رئیس دفتر شواری نگهبان در قزوین با اشاره به کم توجهی دستگاه های فرهنگی به موضوع امر به معروف خاطرنشان کرد: اجرای امر به معروف و نهی از منکر در وهله اول سازمان و نهاد دولتی نمی شناسد، اقشار مختلف مردم باید برای معرفی خوبی ها حرکت کنند و در مرحله بعد سازمان ها و مؤسسات فرهنگی برای کار تخصصی باید وارد کار شوند و بسیاری از مردم اگر حمایت دستگاه فرهنگی را ببینند قطعا برای امر به خوبی ها وارد میدان می شوند.

وی در پایان روحانیت را پیشتاز آمران به معروف دانست و تأکید کرد: قشر روحانی و طلبه جامعه با اطلاعات کاملی که از دین و معضلات جامعه دارد باید برای ترویج امر به مروف و نهی از منکر وارد کار بشوند و مردم را نیز برای این کار ترغیب کنند.

انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان