۰۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ پنجشنبه

صبح قزوین سنگینی موشک‌های بالستیک ایران بر گلوگاه آمریکا
کد خبر: ۲۹۹۴۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نگاهی کلی به نتیجه مذاکرات وین ۴؛

سنگینی موشک‌های بالستیک ایران بر گلوگاه آمریکا

کشیده شدن پای موشک های ایران در مذاکرات نیز که با تحریک افکار عمومی جهان با خطرناک معرفی کردن آن همراه بوده، بهانه ای برای دفع برنامه نظامی و اقتدار دفاعی ایران اسلامی است زیرا سال هاست که موشک‌های بالستیک ایران بر گلوگاه آمریکا و هم پیمانش اسرائیل سنگینی می‌کند.

سنگینی موشک‌های بالستیک ایران بر گلوگاه آمریکا

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی صبح قزوین، مذاکرات گروه دیپلماسی ایران با گروه 1+ 5 در حالی در وین و4 بعد از سه روز جلسات فشرده و نفس گیر به پایان رسید که دو طرف برای هم پیام فرستادند که باید تصمیمات سختی در دوره های بعد اتخاذ نمایند.

این مسئله در حالی است که باید اندیشید هدف از ارسال این نوع پیام های دیپلماتیک چیست و چه عواملی باعث شد که این دور از مذاکرات پیشرفتی نداشته باشد و کدام کشور یا کشورها باعث شدند مذاکرات وین 4 بی نتیجه به اتمام برسد؟

64872

در پایان سه روز از مذاکرات سید عباس عراقچی عضو ارشد مذاکره کننده ایران هنگامی که به میان خبرنگاران آمد تنها جمله ای که به انگلیسی مطرح کرد این بود که این دور از مذاکرات پیشرفتی نداشت! البته شاید این عضو دیپلماتیک کشورمان برای به دور بودن از حاشیه سازی ها نخواست مطرح کند که این مذاکرات با شکست مواجه شد چرا که دو طرف این مذاکرات بر  سر مسائلی بحث و گفتگو کردند که جایی در مذاکرات نداشت.

عراقچی در نشست خبری با خبرنگاران ایرانی گفت که در این دوره طبیعی بود که مذاکرات پیشرفتی نداشته باشد!

اما چرا مذاکرات وین 4 پیشرفتی نداشت و بدون نتیجه به پایان رسید و چرا ظریف و اشتون به میان خبرنگاران نیامدند و حتی بیانیه ای صادر نشد؟

139206151502159391112363

قرار بود در این مذاکرات فشرده قطعنامه نهایی به امضا و تصویب برسد اما شرایط آنگونه که غربی ها انتظارش را داشتند رقم نخورد و ایران نشان داد که حاضر نیست به هر قیمتی تحریم هایی را که سال هاست در کشورمان لنگر انداخته کنار بزند.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در این دوره تاکید کرد که ما چیزی بیشتر از حق مان در این دوره از مذاکرات نمی خواهیم و از حقوق اصلی خود نیز کوتاه نخواهیم آمد.

 با اینکه دو طرف بر دشوار بودن مذاکرات برای توافق نهایی تصریح داشتند اما در این دوره عللی برای پیشرفت نداشتن مذاکرات و با کندی روبرو شدن آن وجود دارد که از نگاه ها دور نخواهد ماند.

قبل از شروع این دوره از مذاکرات گفتگوهایی بین جان کری و کاترین اشتون صورت گرفت که جای تامل دارد؛ وزیر امور خارجه آمریکا بعد از این گفتگو به میان خبرنگاران آمد و مدعی شد ایران باید در وین تصمیمات سختی بگیرد و همچنان که بارها گفته ایم نرسیدن به یک هیچ توافقی بهتر از رسیدن به یک توافق بد است.

همچنین مشاور امنیت ملی آمریکا به همراه یک هیئت بلند پایه راهی اسرائیل می شود و با برگزاری جلساتی با مقامات تلاویو قرارهای پنهانی خود را تنظیم می کند.

از سوی دیگر بعد از دیدار سوزان رایس درست یک روز قبل از شروع مذاکرات، هیگل وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل رفت و به آنها اطمینان خاطر داد که هر چه از دست شان برآید برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای در این مذاکرات انجام خواهند داد.

از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که در مذاکرات حضور داشته است نوشت: ایران باید تصمیمات سختی را اتخاذ کند.

IMG08494712 (1)

با تمام این تفاسیر، اگر صحبت های مقامات آمریکا و سفرهای پی در پی آنها به اسرائیل را قبل از مذاکرات وین 4 در کنار هم قرار دهیم می توان تا حدود زیادی به عوامل پیش نرفتن مذاکرات در این دوره دست پیدا کرد.

همچنین علت پیشرفت نداشتن این دوره از مذاکرات را می توان در صحبت های یک عضو مذاکره کننده کشورمان که در بخش غیر رسمی به خبرنگاران گفته بود خلاصه کرد: زیاده خواهی آمریکا!!! جستجو کرد.

اما طرف مقابل ایران بر چه موضوعاتی اصرار غیر منطقی دارند؟

منابع خبری غربی در دوره های گذشته به موارد جدی اختلافات ایران و آمریکا در مذاکرات اشاره کردند و براساس این خبرها و تحلیل ها محورهای اصلی اختلافات را می توان در چند محور جمع بندی کرد:

اول اینکه، آمریکایی ها و برخی طرف های غربی بر کاهش سانتریفیوژها و رسیدن آن از 19 هزار فعلی به 5 هزار و کاهش سطح غنی سازی اصرار غیر منطقی ندارد.

دوم؛  آنها خواهان محدودیت پیشرفت های هسته ای ایران هستند موضوعی که R&D خوانده می شود.

سوم؛ موضوع ایجاد محدودیت آمریکایی ها در بخش نظامی برای ایران از دیگر موارد اختلافی است.

چهارم اینکه؛ بحث آنها قرار گرفتن محدودیت در منابع موشکی ایران است که از بزرگترین زیاده خواهی ها و زورگویی آنان می باشد.

imagesاین موارد همان مسائلی هستند که آمریکایی ها می گویند ایران باید درباره آنها تصمیمات سختی بگیرد؛ اما کشورمان به صراحت اعلام کرده است که در مذاکرات زیر بار حرف زور نمی رود و در عین شفاف سازی از حقوق اصلی ایران کوتاه نخواهد آمد.

حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز تاکید کرده است:" ما هیچ چیزی نداریم که به قول غربی ها روی میز بگذاریم و تقدیم دیگران کنیم چز شفافیت؛ هیچ چیزی به عنوان فناوری دانش هسته ای و مسیر پیشرفت روی میز نیست تا با کسی معامله کنیم، نه تضعیف این ملت نه تحقیر این ملت و نه تهدید، هیچ یک کارگر نیست و نخواهد بود.
"

download (1)

همچنین به نظر می رسد که آمریکایی ها و غربی ها هستند که باید در مذاکرات آینده برای رسیدن به توافق، یک تصمیم سخت بگیرند.

این تصمیم سخت مسئله ای جزء واقع بینی نیست، آنها باید این مسئله را درک کنند که تیم مذاکره کننده ایران با جمع بندی توافق ژنو و مسائلی که در چند ماه بعد از آن پیش آمده اکنون بین همکاری و صداقت برای به دست آوردن حق مسلم خود هیچ گونه مسامحه ای به خود راه نخواهد داد و حقوق ملت ایران که خطوط قرمز هستند با منطق و استدلال و قاطعیت حفظ خواهند شد و تحت تاثیر القائات رسانه های غربی و طرف مقابل قرار نخواهند گرفت.

عراقچی در انتهای این دوره از مذاکرات و همچنین در گفتگوی ویژه خبری در شبکه دو سیما تاکید کرد : ما تحت شرایطی نیستیم که به هر قیمتی به توافق دست پیدا کنیم ما به توافقی رضایت خواهیم داد که طبق منافع و خواسته هایمان باشد؛ اگر تا 30 تیر به این نتایج برسیم که خوب است و اگر نشد هم فاجعه ای رخ نخواهد داد.

هم چنین رهبر معظم انقلاب امسال در اولین سخنرانی خود در مشهد مقدس تصریح کردند:" هر کس که احساس قدرت می کند نسبت به کسانی که در آنها ضعف می کنند زورگویی خواهد کرد، چه نسبت به فرد و چه نسبت به جامعه، مرگ در دنیایی که براساس افکار مادی اداره می شود برای انسان ضعیف است.

 ایشان تصریح کردند: اگر ملتی به خود نیاید و خود را قوی نکند بقیه به او زور خواهند گفت اما ملت ایران اینطور نیست و ما امکانات و استعداد قوی شدن زیاد داریم، ملت ایران به سمت اقتدار ملی به راه افتاده است و مسیر زیادی در این راه پیموده است و من بر این اساس نقشه کلی سال 93 را در این دو عنصر اقتصاد و فرهنگ باعزم ملی و مدیریت جهادی دیده ام.
"

با توجه به این سخنان رهبری می توان گفت استکبار جهانی با مدیریت آمریکا چشم دیدن قدرتمند شدن کشوری چون ایران اسلامی را ندارد و با فشارهای اقتصادی که با بازوی تحریم صورت می گیرد خواهان تبدیل کردن کشورمان به عراق و افغانستان و سوریه دیگری است، اما اگر نقشه راهی که امسال توسط رهبری معظم انقلاب مطرح شد را جدی بگیریم مطمئنا پاسخ های کوبنده ای تقدیم دشمنان مان خواهیم کرد.

از سوی دیگر غربی ها می کوشند با موفقیت مذاکرات را به کاهش برنامه موشکی ایران گره بزنند؛ یک مقام ارشد دولت آمریکا با بیان امیدواری درباره آینده مذاکرات ایران و غرب گفته است: واشنگتن همچنان " نگران موشک های بالستیک ایران است" که تهدیدی برای کشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می روند؛ اما در نزدیکی مذاکرات رهبر معظم انقلاب با بازدیدی از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوا فضای سپاه و تاکید بر اینکه به تولیدات موشک بیشتری بپردازند؛ مذاکرات هسته ای را مکان مناسبی برای رایزنی بر سر برنامه موشکی و حل مشکل تحریم اقتصادی ندانستند.

می توان گفت همین مسئله کافی بود تا تیم مذاکره کننده بداند که باید در چه مسیری گام بردارد و مقاومت در برابر زورگویی را چاشنی توافقات خود کند.

download (2)

اما آنچه در پایان بیانش خالی از لطف نخواهد بود این است که، نگرانی اسرائیل از موشک های بالستیک ایران است که طعم آنها را در جنگ 33 روزه چشیده و کشیده شدن پای این موشک ها در مذاکرات نیز که با تحریک افکار عمومی جهان به خطرناک معرفی کردن آن همراه بوده است بهانه ای برای دفع برنامه نظامی و اقتدار دفاعی ایران اسلامی است زیرا سال هاست که موشک‌های بالستیک ایران بر گلوگاه آمریکا و هم پیمانش اسرائیل سنگینی می‌کند.

انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان