۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین خیالمون راحت آقای ریئس جمهور؟!
کد خبر: ۲۹۹۰۶۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۸ ساعت: ۱۰:۲۱ ↗ لینک کوتاه

درباره رکورد جدید دلار؛

خیالمون راحت آقای ریئس جمهور؟!

اظهارات متناقض توسط رئیس دستگاه اجرایی که بیشترین آورده ارزی کشور از طریق دولت صورت می گیرد، نشان از عدم آگاهی و شناخت او و ژنرال های اقتصادی از روندهای بازار مالی است که سایر بخش ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

خیالمون راحت آقای ریئس جمهور؟!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،  در تعطیلات نوروز و همزمان با سالی که نام حمایت از کالای ایرانی  بر آن اطلاق شده، دلار نه تنها به 5 هزار تومان بلکه این رقم را نیز رد کرد تا خیال همه مردم از وعده های رئیس جمهور آسوده شود!


 در طول یکسال یعنی از فروردین 96 تا فروردین 97 قیمت دلار حدود 1300 تومن رشد کرده و سیاست های بانک مرکزی نیز به در بسته خورده است. سال گذشته در همین تاریخ بود که دلار 3700 تومان خرید و فروش می شد ولی در فروردین 97 قیمت آن رکورد 5 هزار تومان را زده و حتی بالاتر هم رفته است.

این قیمت در حالی رقم خورده است که بازارهای ارز و مالی نیمه تعطیل هستند و انتظار نمی رفت در این شرایط  به طور ناگهانی بازار دچار التهاب شود. به نظر می رسد با آغاز به کار رسمی سایر بازارها در نیمه دوم فروردین شاهد تثبیت قیمت های جدید ارز باشیم که پیام خوبی برای سال جدید مالی در بخش های مصرفی و سرمایه ای نیست و احتمال افزایش تورم در این بخش ها می رود. به طوریکه در بازار مسکن همزمان با افزایش دلار در زمستان سال قبل شاهد افزایش بیش از 20 درصدی قیمت مسکن بودیم که یک شوک تقریبا بزرگ پس از سال ها رکود در این بازار محسوب می شد و به عقیده کارشناسان در صورت ادامه این روند باید در انتظار رکود بعدی در بازار مسکن همزمان با افزایش قیمت های واحدهای مسکونی باشیم.

اما در این بین شاید یکی از جالب ترین اتفاقات در زمینه قیمت ارز در بازار اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان باشد که در چند سال گذشته نتایج به دست آمده در بازار کاملا برعکس وعده ها و پیش بینی ها وی بوده و این نشان از عدم آگاهی و کارآمدی مدیریت اجرایی کشور در بحث مدیریت بازار ارز و بازار مالی کشور است.

2 بهمن ماه 96: مردم خیالشان راحت باشد
حسن روحانی در 2 بهمن ماه 1396 در گفتگوی زنده با مردم درباره قیمت دلار و تلاش دولت برای افزایش آن جهت کسری بودجه گفته بود که مردم خیالشان راحت باشد، قیمت دلار بالا نمی رود: ه نفع دولت نیست که دلار را بالا ببرد تا مخارجش را تامین کند. ما اول سال یک پیش بینی درخصوص نرخ ارز می‌کنیم و من به مردم به صراحت می‌گویم دولت به دنبال افزایش نرخ ارز نیست و همواره من در دولت به مقامات مسئول این تاکید را داشتیم چراکه نوسانات مختلفی بر زندگی مردم خواهد گذشت. خیال مردم از بابت دلار راحت باشد.»

17 بهمن 96 و واکنش به دلار 4800 : تبلیغاتی است!
حسن روحانی در اظهاراتی در باره دلار 4800 تومانی گفت: «نرخ ارز را متعادل نمی بینم و باید به تعادل برسد. اگر نرخ ارز بالاتر از هفته های پیش است لزوما دلایل اقتصادی و تجاری ندارد. چون در تامین ارز و مخارج ارزی، تراز ما مثبت است و درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی ماست. مضاف بر اینکه دولت کسر بودجه ندارد که بخواهد نرخ ارز را تغییر دهد. اگرچه در سالهای گذشته در چنین ماه‎های مشکلاتی داشتیم. این موضوع دلایل تبلیغاتی دارد.»

17 آذر 93: آرامش نسبی
رئیس جمهور در سال 1393 و در آذرماه آن سال درباره نرخ ارز و یکسان سازی آن گفته بود: «تحولات اخیر در روابط خارجی و پیام امیدوارکننده و آرامش بخش آن به آحاد مردم باعث شد تا بازار ارز بر خلاف مسیر دو سال گذشته خود به آرامشی نسبی برسد. دولت تلاش می‌کند تا در رابطه با نرخ ارز یکسان سازی صورت گیرد و در این مسیر حرکتی تدریجی و سنجیده را دنبال می‌کنیم و اقدامی عجولانه نخواهیم کرد.»

اردیبهشت 92 و گلایه از افزایش قیمت دلار و ارز
حسن روحانی در خلال تبلیغات انتخاباتی سال 92 با حضور در برنامه «با دوربین» شبکه اول سیما پس از آنکه وعده 100 روزه برای حل مشکلات اقتصادی داد، درباره نرخ ارز نیز گفت:«ما شاهد هستیم که دلار بعد از چندماه به چندین برابر قیمت افزایش پیدا می‌کند، مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، خودشیفتگی، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور و بی‌ثباتی‌ها است. چقدر ما در این 7-8 سال گذشته شاهد تغییر پیاپی مدیران بودیم؟ این بی‌ثباتی چگونه به مردم اطمینان خواهد داد؟ مردم مدیریت کارآمد و ثبات را می‌خواهند. مردم قدرت آینده و آینده‌نگری را می‌خواهند.»

حسن روحانی در زمینه نرخ ارز و تک نرخی کردن آن وعده های مختلفی داد ولی همچون سایر وعده های وی با در بسته روبه رو شدیم. این اظهارات متناقض توسط رئیس دستگاه اجرایی که بیشترین آورده ارزی کشور از طریق دولت صورت می گیرد، نشان از عدم آگاهی و شناخت او و ژنرال های اقتصادی از روندهای بازار مالی است که سایر بخش ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. با شتابی که در افزایش قیمت ارز شاهدیم و سیاست های غیراصولی دولت در بالا بردن ارزش پولی ملی و همچنین برخلاف وعده های گذشته ادامه تحریم ها و فشارهای اقتصادی، می بایست انتظار قیمت بالاتری را نیز داشت که اقتصاد ملی را بیش از گذشته تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

به هر حال افزايش نرخ ارز باعث افزايش شديد قيمت كالاها در داخل مي‌شود كه نه تنها سبب كاهش رفاه اجتماعي، گسترش فقر و افزايش نابرابري‌ها مي‌شود، بلكه قدرت توليدكنندگان براي بازارهاي داخلي را نيز در مقابل كالاهاي خارجي به شدت متزلزل مي‌كند. نتيجه آن، افزايش تعطيلي واحدهاي توليدي در داخل و گسترش ركود مي‌شود... افزايش نرخ ارز اگر تاثير مثبتي داشته باشد، در نظم كنوني كشور ما، قطعا به نفع طبقات خاصي از منتفعان كنوني است و بدون ترديد به زيان طبقات كم‌درآمد است.



انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان