۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین منع تسهیلات برای سزارین بیش از حد
کد خبر: ۲۹۲۴۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدیر گروه سلامت و خانواده خبر داد:

منع تسهیلات برای سزارین بیش از حد

مدیر گروه سلامت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی گفت: به پزشکانی که در استان قزوین عمل سزارین را بیش از حد مجاز انجام می‌دهند تسهیلاتی داده نمی شود.

منع تسهیلات برای سزارین بیش از حد

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی صبح قزوین، دکتر ناهید یزدی مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت در همایش روز ماما در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به رویکردی که در جامعه در زمینه توجه به مسئله کم شدن نسل جوانان جمعیتی با آن مواجه شده است اظهار داشت: رشد جمعیت در چند ماه اخیر به 5/2 درصد افزایش یافته است.

وی با تاکید به عمل MVD یا زایمان طبیعی ابراز داشت: میزان زایمان طبیعی 10درصد است و از هر 10 نفر خانم شاید یک نفر توان عمل MVD را نداشته باشد و در کشور ایران 35 درصد زنان به عمل سزارین روی آورده‌اند.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت اذعان داشت: برخی می‌پندارند که باید از روش غربی‌ها در زایمان خود پیروی کنند، در حالی که اطلاع ندارند غربی‌ها از عمل MVD خود احساس خرسندی می‌کنند و این عمل را با رضایت کامل در جهت حفظ سلامت بدن خود انجام می‌دهند.

وی در ادامه گفت: علت آمار بالای سزارین که به طور غیر متعارف افزایش یافته است نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه است؛ زیرا اگر مادران گرامی ما آگاهی‌های خود را در این زمینه افزایش دهند قدم مهمی در راستای افزایش توان سلامتی خود برداشته اند.

دکتر یزدی با اشاره به عوارض سزارین در مادران باردار تصریح کرد: مواردی چون لخته‌های خونی، خون ریزی، عوارض بیهوشی و درد در آن‌ها و همچنین روزهای بیشتر بستری بودن و احتمال نازایی بعد از زایمان، از معدود عوارض سزارین است.

وی تاکید کرد: طبق شواهد اعلام شده از سال 86 تا 92 از عمل MVD کاسته و به عمل سزارین روی آورده شده است و یکی از علل کاهش عمل MVD می‌توانند خود پزشکان باشند؛ زیرا تعرفه‌های این عمل نسبت به سزارین پایین‌تر است.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت گفت: پزشکانی که در استان قزوین عمل سزارین را بیش از حد مجاز انجام می‌دهند دیگر به آنان تسهیلاتی در زمینه پزشکی داده نخواهد شد.

وی در پایان به روایتی از حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره کرد و یادآور شد: کسی که عبادت خالصانه خود را به سوی خداوند بفرستد خداوند بزرگ برترین مصلحت را به سوی او فرو خواهد فرستاد، پس زنان مطمئنا با سختی‌های خود که در دوران بارداری و بعد از آن متحمل می‌شوند، می‌توانند خود را مشمول این حدیث کنند.

انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان