۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین ۱۸درصد زنان باردار دچار کم خونی هستند
کد خبر: ۲۹۲۴۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

۱۸درصد زنان باردار دچار کم خونی هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: ۱۸درصد از زنان باردار دچار کم خونی هستند و همچنین از ۵ زن باردار یک نفر آن‌ها دچار کم خونی می‌باشد؛ علت بروز چنین عواملی ناآگاهی خانواده‌ها از نظام اجتماعی سلامت است.

۱۸درصد زنان باردار دچار کم خونی هستند

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی صبح قزوین، سید سعید اسکویی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ظهر امروز  در مراسمی به مناسبت روز جهانی ماما و بهداشت خانواده به شاخص‌های مرگ و میر در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: شاخص‌های مرگ و میر در کودکان زیر 5سال و مادران به علت عوارض باروری در صد هزار تولد زنده در استان قزوین در طی سال‌های 92 تا86 صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین کم خونی کودکان  زیر 5 سال، کم وزنی نوزادان و کم خونی مادران باردار 6 ماهه از شاخصه‌های مقایسه تغذیه‌ای است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: 18درصد از زنان باردار دچار کم خونی هستند و همچنین از 5 زن باردار یک نفر آن‌ها دچار کم خونی می‌باشد؛ علت بروز چنین عواملی ناآگاهی خانواده‌ها از نظام اجتماعی سلامت است.

وی ابراز داشت: وضعیت اجتماعی و سواد مادر با سلامت اجتماعی بسیار تأثیر گذار است و کلید بازگشایی سلامت انسان در دست مادران است، مادران باید دانش خود را افزایش دهند و تدابیری اتخاذ شود تا سطح دانش آنها افزایش یابد زیرا با افزایش سطح آگاهی، سلامت اجتماعی در میان آحاد مردم نهادینه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: عواملی چون دانش مادران، وضعیت درآمد، تبعیض جنسی، ایجاد مسکن و شهرنشینی بر عوامل اجتماعی سلامت تأثیر به سزایی دارد.

اسکویی به عوامل کاهش مرگ و میر توسط بیماری سل اشاره کرد و اذعان داشت: بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی از هر دارویی که از سل جلوگیری می‌کند تأثیر گذارتر از کاهش این بیماری است و تأثیر عوامل اجتماعی کم‌تر از تأثیری که یک دارو دارد، نخواهد بود.

وی تصریح کرد: اکثر افراد جامعه از درست مصرف کردن مواد غذایی اطلاعی ندارند و بیش از نیاز بدن از مواد غذایی که انرژی را تامین می‌کند استفاده می‌کنند، در طرف مقابل کمبود کلسیم، آهن و ویتامین  c کم تر از نیاز بدن است و علت وقوع چنین وضعیتی کمبود اطلاعات کافی در میان آحاد مردم یک جامعه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان اظهار داشت: کشور در شرایطی به سر می‌برد که به سلامت از زاویه دیگری نگاه می‌شود و باید جهت گیری‌ها تغییر پیدا کند زیرا انسان سالم و شاداب سرمایه کشور است.

انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان