۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین ضعف جامعه امروز بهره نبردن از الگوی صحیح در زندگی است
کد خبر: ۲۸۰۵۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

استاد دانشگاه قزوین:

ضعف جامعه امروز بهره نبردن از الگوی صحیح در زندگی است

زهرا حکیم جوادی در همایش جایگاه زن گفت: حضرت زهرا (س) در بعد خانوادگی و فردی الگویی نمونه برای زنان و حتی مردان مسلمان است.

ضعف جامعه امروز بهره نبردن از الگوی صحیح در زندگی است

به گزارش صبح قزوین، زهرا حکیم جوادی استاد دانشگاه قزوین، صبح امروز  در همایش جایگاه زن در اسلام و نقش الگوگیری از حضرت زهرا(س) که به همت حوزه علمیه خواهران کوثر و سازمان تبلیغات اسلامی قزوین در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد اظهار داشت: در قیامت از نعمت هایی که خدای متعال به ما ارزانی داشته سوال و بازخواست خواهد شد.

استاد دانشگاه قزوین در ادامه افزود: وجود اهل بیت(ع) بالاترین نعمت ها در زندگی انسانها است و حضرت زهرا(س) یکی از این نعمت هاست هیچ زمانی نباید به درجه بندی ائمه اطهار فکر کرد که کدامیک از آنها مقام بالاتری دارند.

کارشناس حوزه علمیه خواهران قزوین با اشاره به اینکه به فرموده پیامبر(ص) همه معصومین نور واحد هستند و هفت هزار سال قبل از آفرینش زمین و آسمان خلق شده بودند اذعان داشت: وقتی ملائک از رسول اکرم(ص) درباره اینکه وجودشان در عرش سوال پرسیدند حضرت فرمودند ما اشباحی از نور الهی در عرش خدا بودیم.

حکیم جوادی ادامه داد: حضرت زهرا(س) هم از این انوار الهی بود که زمانی که امیرالمومنان می خواهد ایشان را معرفی کند می فرماید، یا بقیة النبوة، ای کسی که باقی مانده نبوت هستی؛ اکمال رسالت نبی اکرم ولایت امیرالمومنان است و این در صورتی است که امام اول معصوم ما حضرت زهرا(س) را ادامه نبوت می خواند که نشاندهنده مقام والای ایشان است.

استاد حوزه علمیه خواهران قزوین یادآور شد: امام حسین(ع) در دعای عرفه بالاترین خلقت عالم را مقام نبوت بیان می کند یعنی اگر همه عمر در سیره و معرفت پیامبر(ص) قدم برداریم و عمر خود را وقف اهل بیت(ع) کنیم نمی توانیم این نعمت را شکرگذار باشیم.

وی با بیان اینکه حال چگونه می توان شاکر نعمت ولایت بود ابراز داشت: همه ما مسلمانان درباره وجود امام معصوم(ع) مسئول هستیم فقط در گرو معرفتی که در باب حضرت زهرا تجلی پیدا می کند می توانیم قدمی در این راه برداریم، چرا که اطاعت جدا از معرفت باشد معنا نخواهد داشت.

استاد دانشگاه قزوین با تاکید بر اینکه ما در نظام تشریع مکلف به اطاعت هستیم و هیچ اطاعت شونده ای غیر از خدا نیست خاطرنشان کرد: دین اسلام در شریعت قایل است که اصول دین را باید از روی معرفت بدانیم البته اطاعت از روی جهل بی ثمر نیست.

کارشناس حوزه علمیه خواهران قزوین در ادامه بیان داشت: می توان گفت دسترسی به آثار واقعی اصول دین داشتن معرفت است وجود حضرت زهرا(س) همچون شب قدر قابل درک نیست اما موظف هستیم به اندازه توان خود هر روز معرفت و شناخت خود را افزایش دهیم زیرا عالم بر محور اهل بیت خلق شده است.

حکیم جوادی به سه محور اساسی زندگی حضرت زهرا(س) یعنی بعد اجتماعی، خانوادگی و فردی اشاره کرد و گفت: وقتی در زندگی کوتاه ولی پر آثار حضرت نگاه کنیم متوجه می شویم ایشان بسیار زیبا درخشیده است در زمان خفقان و ظلم و جهل چنان بعد از پیامبر(ص) نقش خود را ایفا می کند که اسلام برای همیشه زنده می ماند.

استاد حوزه علمیه خواهران قزوین تصریح کرد: با سیاستی که حضرت فاطمه(س) پیش گرفتند تا قیامت نام و سیره رسول اکرم(ص) جاویدان ماند اگر امروز از نعمت قرآن، حیات اسلام بهرهمند هستیم به دلیل جان فشانی ها و دفاع از حق این بانوی بزرگوار بوده است.

وی با اشاره به اینکه اقدام موثر دیگر حضرت زهرا(س) رهایی مردم از سرگردانی و حیرانی بود اظهار داشت: قرآن درباره کفار و مشرکین آنچنان نمی فرماید که درباره منافقین تذکر می دهد که از آنها برحذر باشید چرا که کفار عقایدشان مشخص است اما وقتی به ظاهر حق و در باطن باطل باشی مردم گمراه خواهند شد.

استاد دانشگاه قزوین افزود: این بانوی بزگوار در شرایطی که حق و باطل کاملا مشبه بود اقدامی کردند که مسیر حق مشخص شد با فعالیت اجتماعی خود که به ایراد خطبه های منطقی و استدلال های قوی برای جلوه دادن بطلان زمان پرداختند ایشان با عدم حضور در مجالس خلفا و حاکمان زمان، اجازه ندادن به حاکمان وقت در تشییع جنازه خود و وصیت به همسرش برای مخفی ماندن قبرش به روشنگری پرداخت.

کارشناس حوزه علمیه خواهران قزوین در پایان گفت: حضرت زهرا(س) در بعد خانوادگی و فردی الگویی نمونه برای زنان و حتی مردان مسلمان است ایشان در همسرداری، فرزند داری و حفظ کیان خانواده نمونه بودند که در حال حاضر خانواده ها از نظر الگوگیری از ایشان ضعیف عمل می کنند.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان