۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین همایش ناظرین فنی و روستایی استان برگزار شد
کد خبر: ۲۷۸۹۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

همزمان با سالروز گرامیداشت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی؛

همایش ناظرین فنی و روستایی استان برگزار شد

همزمان با گرامیداشت سالروز آغاز به کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تاسیس حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره)، همایش ناظرین فنی و روستایی برگزار شد.

همایش ناظرین فنی و روستایی استان برگزار شد
به گزارش صبح قزوین، همزمان با گرامیداشت سالروز آغاز به کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تاسیس حساب 100 امام خمینی (ره) همایش ناظرین فنی و روستایی با حضور مهندس فرخ زاد نائب رییس شورای اسلامی شهر قزوین، مهندس فیروزی مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و گروه کثیری از دست اندرکاران و صاحب نظران این حوزه برگزار شد.
نظام فنی روستایی به عنوان اهرم نظارت بر این حوزه فعالیت گسترده ای دارد بنابرایناز اهداف این همایش می توان بر تاکید و توجه به بحث مقاوم سازی بافت روستایی و بررسی مبانی و قوانین این حوزه اشاره کرد.
فرخ زاد رئیس سازمان نظام مهندسی استان قزوین گفت: اخلاق حرفه ای مهندسین منوط به بخشنامه نیست و تنها با اعتقاد راسخ عملی می شود.
وی در این همایش به بررسی اخلاق و تعهد مهندسی در ساخت و سازها پرداخت و اظهار داشت: 30 درصد گردش اقتصادی کشور در صنعت ساختمان صورت می گیرد و پس از نفت بالاترین میزان، که رقمی حدود 120 هزار میلیارد تومان می باشد را به خود اختصاص داده بنابراین افزایش عمر مفید ساختمان ها اهمیت بسزایی در مدیریت مالی کشور دارد.
فرخ زاد از افزایش فرهنگ صرفه جویی انرژی در ساختمان ها خبر داد و گفت: ما توانستیم در این حوزه با بکارگیری تدابیر ساده حداقل 50 تا 60 درصد صرفه جویی داشته باشیم و اگر از متدهای بیشتر  صنعت ساختمان روز دنیا استفاده کنیم مطمئنا این میزان نیز افزایش خواهد یافت و به رقم 30 میلیارد دلار می رسد که از این میزان 30 درصد در بخش ساختمان می باشد.
رییس نظام مهندسی ساختمان به تاثیر مثبت افزایش فرهنگ اخلاق حرفه ای و تعهد کاری مهندسین اشاره کرد و گفت: با توجه به ارقام بالای گردش مالی دراین حوزه می توان با افزایش تعهد کاری و اخلاق حرفه ای در حوزه مهندسی صرفه جویی کلانی در گردش مالی کشور نمود.
وی تصریح کرد: دنبال کردن منافع شخصی و صنفی امری طبیعی در ذات بشر می باشد اما مهندسین باید معادله برد-برد برای خود تعریف کنند تا منافع پایدار و باثباتی را برای کشور رقم بزنند و هیچگاه ضوابط را فدای روابط نکنند تا افزایش اعتماد مابین کارفرما و مهندس باعث ساخت سازه ای مقاوم و مطلوب شود.
نائب رییس شورای اسلامی شهر قزوین ادامه داد: تاکید بعضی از سازندگان صرفاً بر ظاهر و تزئینات ساختمان و عدم توجه به استحکام و مباحث تاسیساتی صرفاً فریبنده می باشد و باعث جلب توجه مشتری می شود و نقش مهندسین در رفع این مشکلات پررنگ تر است.
این مسئول اظهار داشت:اخلاق حرفه ای مهندسین منوط به بخشنامه نیست و تنها اعتقاد راسخ می تواند گره گشای رفع مشکلات فوق باشد در عین حال اگر کوتاهی مهندسی عدم رضایت مشتری و متضرر شدن وی را در پی داشته باشد می تواند با مراجعه به مراجع ذی صلاح به این موضوع رسیدگی کند.
مهندس فرخ زاد در بخش دیگری از سخنان خود توجه به تمامی موارد ساختمان اعم از تاسیسات و معماری را در بحث آسیب شناسی زلزله مطرح کرد و گفت: به عنوان مثال عدم توجه به تاسیسات برق سازه موضوعی است که کمتر در این بحث به آن پرداخته شده است .
وی با اشاره به مبحث مقررات ملی ساختمان خاطر نشان کرد: تامین ایمنی، بهداشت، سلامت و چرخه اقتصادی فرد و جامعه نیز از موارد مورد توجه در این بحث است در صورتی که اگر نما، سیما، منظر و معماری سازه مناسب نباشد تمامی موارد فوق را تحت تاثیر قرار می دهد.
در ادامه هاشمی، دبیر گروه تخصصی سازه نظام مهندسی اظهار داشت: ایران آثار مخربی را به دلیل آسیب پذیری بالا زلزله متحمل شده است.
وی نیز در این همایش به بررسی مدیریت ریسک زلزله با توجه به آسیب پذیری سازه ها در زلزله های ایران پرداخت و گفت: مبحث مدیریت بحران و مدیریت پیش از زلزله رابطه جهانی و اثبات شده در علم زلزله به شمار می رود که تمام دنیا از جمله کشورهای پیشرفته زلزله خیز چون آمریکا، ژاپن و نیوزلند نیز از این قوانین استفاده می کنند.
هاشمی با اشاره به رابطه ریسک زلزله یا خطر پذیری زلزله بیان داشت: خطر پذیری زلزله را می توان از طریق رابطه کسر خطرزلزله ×آسیب پذیری ساختمان×ارزش در صورت کسر و مدیریت در مخرج کشور بیان کرد.
وی ادامه داد: خطر پذیری با خطر زلزله متفاوت است به عنوان مثال در کشور ژاپن خطر زلزله بالا ولی خطرپذیری کمتر است زیرا خطرپذیری به مقاوم سازی و فرهنگ سازی شهروندان بستگی دارد.
وی با تاکید بر رعایت مباحث زمین شناسی در شهرسازی خاطر نشان کرد: توجه به وجود گسل ها در شهرسازی می تواند در کاهش آسیب زلزله تاثیر بسزایی داشته باشد، با بررسی نقشه گسل های استان، 26 گسل خطی فعال در شعاع 20 کیلومتری با مرکزیت شمال استان شناسایی شده که این شناسایی می تواند راهنمای بسیاری برای مهندسین برای عدم پیشروی شهرسازی به آن سمت و کاهش خطرات زلزله شود.
این مسئول با اشاره به آسیب پذیری کشور در زلزله یادآور شد: ایران آثار مخربی را به دلیل آسیب پذیری بالا زلزله متحمل شده اما می توان با همکاری و تصویب قوانین مابین بنیاد مسکن، نظام مهندسی، استانداری، فرمانداری و سایر دستگاه های مربوطه این خطرات را به میزان قابل توجهی کاهش داد.
ارزش مولفه دیگری بود که دکتر هاشمی به آن اشاره کرد و گفت: ارزشی که ما برای منطقه و ساختمان ها قائل باشیم تاثیر بسزایی بر خطر پذیری زلزله خواهد داشت زیرا ارزش، ضریب امنیت ساختمان است وی با تاکید بر نقش مدیریت در کاهش خطرپذیری زلزله بیان داشت: مدیریت، حاکمیتی است که مابین دستگاه های مربوطه قرار دارد به عنوان مثال درخشش نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در رعایت مقررات ملی ساختمان در 6 سال پیاپی نشان از تقویت مدیریت می باشد.
وی از وجود 3 عامل اصلی در بررسی عوامل تخریب در زلزله های اخیر خبر داد و گفت: تشکیل مفصل پلاستیک در ابتدا و انتهای ستون های ساختمان های بتونی، جدا شدگی باد بند در ساختمان های فولادی، جداشدن دیوار ها یا المان های غیر سازه ای از المان های سازه از مواردی هستند که در صورت رعایت تخریب کمتری ایجاد می نماید.
هاشمی ضمن تاکید بر رعایت شکل پذیری سازه ها خاطرنشان کرد: مهندسین و مجریان باید به شکل پذیری سازه علاوه بر طراحی در اجرا نیز استمرار ورزند.
صادقی، عضو هیات رییسه گروه تخصصی گروه تخصصی شهرسازی نظام مهندسی ساختمان گفت: اجرای طرح هادی، توسعه پایدار روستاها را در پی دارد.
مهندس صادقی، عضو هیات رییسه گروه تخصصی گروه تخصصی شهرسازی نظام مهندسی ساختمان و عضو کمیته نظارت شورای فنی استان نیز در این مراسم ابراز امیدواری کرد که برگزاری این همایش افزایش توانمندی مهندسین و روند مثبت ساخت و ساز ها در کشور را در پی داشته باشد.
مهندس صادقی با تاکید بر نگاه ویژه به روستاها اظهار داشت: باید به روستا به عنوان مجموعه زیستی و مسکونی که رابطه ارگانیک در آن برقرار است توجه کرد و با ارائه برنامه ریزی کاربردی و ارائه شیوه صحیح و اصولی صنعت ساختمان شاهد مستحکم سازی سازه ها در روستا ها باشیم.
وی با اشاره به طرح هادی در روستا خاطر نشان کرد: این طرح به عنوان طرح تجدید حیات و هدایت روستا با ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی می باشد که مهم ترین بخش این طرح برنامه ریزی و توسعه و پیشرفت روستاها بالاخص توسعه پایدار را دنبال می کند.
عضو هیات رییسه گروه تخصصی گروه تخصصی شهرسازی نظام مهندسی ساختمان در ادامه به بیان اهداف این طرح پرداخت و افزود: ایجاد زمینه توسعه عمران روستا، تامین عادلانه امکانات، هدایت پیشرفت فیزیکی به روستا، ایجاد تغییرات و تزئئینات لازم جهت بهبود مسکن روستائیان و خدمات محیط زیستی و عمرانی بخشی از اهداف این طرح می باشد.
وی در ادامه افزود: تهیه نقشه پایه در روستا، انجام مطالعات پایه و تحلیل و تعیین پروژه های پیشنهادی باید در ابتدای انجام طرح هادی صورت گیرد.
صادقی تهیه نقش پایه را در این طرح اولین قدم عنوان کرد و گفت: تهیه نقشه پایه یکی از آیتم های اصلی کمک به ناظران فنی است زیرا آنان را در جهت ساخت و سازهای کاملا اصولی یاری می کند.
وی اختیارات بنیاد مسکن را در این حوزه مهم برشمرد و افزود: انتخاب مشاور، عقد قرار داد فنی مقدماتی، اجرای طرح های فیزیکی از جمله برخی از اختیارات این سازمان در جهت بهبود شرایط ساخت و ساز را در روستاها می باشد.
وی در ادامه به بیان مشکلات پیش روی سازمان در اجرای این طرح پرداخت و اظهار داشت: پراکندگی روستاها شرایط سختی را برای رفت و آمد ناظرین ایجاد می کند، عدم برنامه ریزی زمانی مناسب پروژه های عمرانی روستایی، عدم جدیت قانونی، عدم سکونت دائم بسیاری از ساکنان روستا، بروز نبودن طرح ها، عدم دسترسی به مصالح مرغوب و اعتبار نیافتن کامل بودجه از برخی از مشکلات این سازمان در اجرای این طرح است.
عضو هیات رییسه گروه تخصصی گروه تخصصی شهرسازی نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اقدامات شایسته بنیاد مسکن تصریح کرد: طرح هادی اگر با کیفیت مطلوب و در زمان مطلوب انجام شود تاثیر بسزایی خواهد داشت که بنیاد مسکن استان در ان راستا گام های مثبتی را برداشته است.
مهنس صادقی در ادامه بیان داشت: در نظام بندی فنی روستایی؛ هدایت بافت فیزیکی روستایی و بهسازی محیط زیست و سکونت گاه ها براساس طرح هادی است.
وی به بیان پیشنهاداتی در ارائه بهتر این طرح پرداخت و گفت: نظارت و اجرای طرح توسط مشاورین بومی، استفاده از ظرفیت مهندسین شهرسازی، ارائه خدمات مطلوب به ناظران، برگزاری دوره های آموزشی جهت آشنایی با متدهای روز، استفاده از مصالح و تکنولوژی جدید و سازه های پیش ساخته کمک بسزایی در اجرای هر چه بهتر این طرح می کند.
صادقی در خاتمه با اشاره به نقش تاثیر گذار روستاها خاطر نشان کرد: روستا و عملکرد بهینه آن در زندگی همه تاثیر گذار است و علاوه بر تولید، درآمد ناخالص کشور را تامین می کند و در صورت برنامه ریزی صحیح و اصولی پیشرفت روستاها تسریع می یابد.
منبع: روابط عمومی نظام مهندسی استان قزوین انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان