۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین سه ماه تا یک سال حبس حداقل مجازات افراد متخلف در شب چهارشنبه سوری
کد خبر: ۲۴۳۰۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

صمدی زاده تاکید کرد:

سه ماه تا یک سال حبس حداقل مجازات افراد متخلف در شب چهارشنبه سوری

مسئول مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین گفت: هر کس با هیاهو، جنجال، حرکات غیرمتعارف یا با تعرض به افراد، موجب اخلال در نظم و آرامش عمومی می شود یا مردم را از کسب و کار باز دارد، به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

سه ماه تا یک سال حبس حداقل مجازات افراد متخلف در شب چهارشنبه سوری
سروان دانیال صمدی زاده مسئول مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین در رابطه با چهارشنبه سوری در مصاحبه با صبح قزوین گفت: تجربه ی تلخ حوادث سال های گذشته در مراسم چهارشنبه آخر سال، همواره موجب دغدغه و نگرانی خانواده ها در آستانه ایام نوروز بوده است.
برخورد قاطعانه با افراد معدودی که با رفتارهای غیرقانونی، ناهنجار و پرخطر، ایجاد راهبندان، سدمعبر، ایجاد مزاحمت و پرتاب مواد محترقه و آتش زا، نظم و امنیت عمومی شهرها را مختل می کنند، مطالبه ی به حق آحاد مردم از متولیان اصلی برقراری نظم و امنیت است.
وی اضافه کرد: با این حال وقتی همه ی آنچه گفته شد، به تدریج تبدیل به ارزش و فرهنگ شود، اصلاح آن به تنهایی از عهده ی نیروی انتظامی و هیچ نهاد و سازمان دیگری برنخواهد آمد؛ از این رو وظیفه تمامی اقشار جامعه این است که با عزمی راسخ و با نیتی خالصانه با این پدیده ناهنجار به مقابله برخیزند.
صمدی زاده تاکید کرد: برای مبارزه با هر پدیده ی ناگواری ابتدا باید آن را شناخت؛ در مورد چهارشنبه سوری، کتاب ها و مقالات متعددی نوشته شده است که ما دلیلی بر بازنویسی آن ها نمی بینیم؛ اما در مورد ماهیت این مراسم که توسط برخی افراد سودجو به شکل امروزی درآمده است، نکاتی را به اختصار بیان می کنیم؛ مراسمی که دستخوش تحریف شده، اما نام تفریح بر خود گرفته است.
وی ادامه داد: کسی نمی تواند پیشینه تاریخی مراسم چهارشنبه سوری را در ایران انکار کند؛ اما این را به جرأت می توان گفت که میان آن چه در گذشته اتفاق می افتد و آن چه امروزه رخ می دهد، هیچ گونه سنخیتی وجود ندارد.
مسئول مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین اظهار داشت: در آداب و رسوم کهن چهارشنبه سوری، هیچ کس موجب آزار دیگری نمی شد؛ زبان هیچ کودکی از ترس بند نمی آمد؛ جان هیچ بیماری به خطر نمی افتاد؛ هیچ زن بارداری جنین خود را سقط نمی کرد؛ هیچ چشمی بی فروغ و هیچ عضوی قطع نمی شد و هیچ پدر و مادری داغ فرزند دلبندش را نمی دید.
در چهارشنبه سوری قدیم شادی می کردند؛ اما اکنون لذت شادی و هیجان این شب، با ترس و دلهره و اندوه و حسرت درآمیخته شده است.
وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا برنامه های متنوعی برای شادی و تخلیه هیجان افراد طراحی و اجرا می شود؛ اما هیچ یک از این برنامه ها با اجرای مراسم چهارشنبه سوری در کشور ما به شکل امروزی شبیه نیست.
کارهایی که در این مراسم انجام می شود نه در دین ما جایگاهی دارد و نه شایسته فرهنگ کهن ایرانی ماست و همچنین با عزت و سربلندی ملت ما در تضاد می باشد.
این مسئول بیان کرد: نشان دادن ملایمت و نرمی در مقابل استفاده از ترقه ها و وسایل آتش بازی از سوی مسئولین، دلیلی بر مجاز بودن این وسایل و این رفتارها در معنای حقیقی نیست، بلکه این رفتارها و استفاده شایع از این وسایل، "بد" ی هستند که در مقابل "بدتر" ترجیح داده شده اند.
دلیل عقلی این ادعا، آسیب هایی است که به روح و روان شهروندان وارد می شود.
وی تاکید کرد: پلیس هرگز شادی و تخلیه هیجان را در نسل جوان جامعه نکوهش نمی کند؛ اما زمانی که پای آزردن دیگران و تخریب اموال عمومی و برهم زدن نظم و امنیت به میان می آید، انتظار آحاد مردم از پلیس چیزی جز برخورد قاطعانه نیست.
صمدی زاده در پایان تاکید کرد: در ماده 618 قانون مجازات اسلامی آمده است: هر کس با هیاهو، جنجال، حرکات غیرمتعارف یا با تعرض به افراد، موجب اخلال در نظم و آرامش عمومی می شود یا مردم را از کسب و کار باز دارد، به حبس از سه ماه تا یک سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
انتهای پیام/7008/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان