۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین جاعلان اسناد الکترونیکی اغلب افراد کم سن و تحصیلکرده هستند
کد خبر: ۲۴۱۵۰۶ نویسنده: سرهنگ رجبعلی امینی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۳۰ ساعت: ۱۳:۴۲ ↗ لینک کوتاه

کارشناس رسمی دادگستری قزوین:

جاعلان اسناد الکترونیکی اغلب افراد کم سن و تحصیلکرده هستند

کارشناس رسمی دادگستری در زمینه جعل اسناد اعلام کرد: با پیشرفت فناوری اطلاعات، جعل اسناد الکترونیکی به وجود آمده است که جاعلان اغلب کم سن و تحصیل کرده هستند.

جاعلان اسناد الکترونیکی اغلب افراد کم سن و تحصیلکرده هستند
سرهنگ رجبعلی امینی در زمینه جعل اسناد در گفت‎وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره روند جعل اسناد، اظهار کرد: امروزه جرایم از حالت خشونتی به سمت نرم افزاری و اغلب به سوی فضای جعل رفته است.
وی افزود: جرم جعل مقدمه ای دارد که جاعل برای جعل برنامه ریزی و فردی را برای سوژه انتخاب می‌کند و برای این موضوع زمان می‌گذارد.

امینی در خصوص تعریف سند از منظر قانون، توضیح داد: هر نوشته و کاغذی که حقانیتی برای مردم ایجاد کند را سند می‌نامند.

وی در ادامه گفت: سه نوع سند وجود دارد که اولین گروه سندهای رسمی هستند که توسط دفاتر اسناد رسمی و یا توسط ارگان‌ها صادر می‌شوند.

کارشناس جعل دادگستری ابراز کرد: دسته دوم اسناد عادی است که به صورت قول نامه‌ای بین مردم و توسط خودشان منعقد می‌شود و دسته سوم اسناد الکترونیکی است که توسط حاکمیت ایجاد شده است.

عضو انجمن جرم شناسی قزوین اعلام کرد: جعل در قانون به هر حرکتی اعم از فیزیکی یا شیمیایی گفته می‌شود که اسنادی را از اصالت خارج کند که می‌تواندبه صورت الحاق، تراشیدن، خراشیدن، اضافه کردن یا کم کردن جمله از سند باشد.

وی یادآور شد: جعل به دوشکل مادی و معنوی صورت می‌گیرد که جعل مادی زمانی است که سندهای صادر شده با روش‌های مختلف فیزیکی و شیمیایی از اصالت خارج می‌شود.

امینی در خصوص جعل معنوی گفت: جعل معنوی در شرایطی است که سندی صادر نشده بلکه افکار و نظرات فرد جاعل قبل از صدور سند به شکلی طراحی شده که به امضای اصیل می‌رسد و این نوع جعل قالبا در ارگان‌ها و نهادهای حاکمیتی رخ می‌دهد.

وی ابراز کرد: برای تغییر متن یک سند، فرد جاعل با استفاده از حلال‌ها متن اصیل را با مواد شیمیایی مخصوص پاک می‌کند و متن را به شکل دلخواه تغییر می‌دهد و یا جاعل با اشیاء تیزی نوشته را می‌تراشد و متن را تغییر می‌دهد.

کارشناس جعل دادگستری درباره اسناد الکترونیکی عنوان کرد: سازمان‌ها شرایطی را قرار داده‌اند که با صدور سندی می‌توان در سامانه اینترنتی به وسیله کدرهگیری ارائه شده، صحت سند را بررسی کرد.

عضو انجمن جرم شناسی قزوین یادآور شد: جاعلان اسناد الکترونیکی معمولا افراد کم سن، تحصیل کرده و متخصص هستند در حالی که در گذشته برای جعل اسناد، شخص جاعل باید سال‌ها تمرین و تکرار می‌کرد.

وی تاکید کرد: به علت عدم آگاهی مردم از اسناد الکترونیکی هر نوع سندی که فرد جاعل ارائه می‌دهد را مردم می‌پذیرند؛ زیرا معلومات مردم در زمینه اسناد الکترونیکی پایین است.

امینی توصیه کرد: مسئولین باید برای افزایش آگاهی مردم درباره اسناد الکترونیکی؛ این اطلاعات را بیشتر انتشار دهند، همچنین مردم نیز باید تلاش بکنند تا اطلاعات کافی را در این زمینه به دست آورند.
انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

شیدا / ۲۹ فرو ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

الان که وضعیت خراب شده . جعل اسناد هم زیاده چی باید کرد؟؟؟؟؟
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان