۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین استعمال دخانیات، مبتلا شدن به عفونت­ها و نوع سبک زندگی از عوامل عمده سرطان هستند
کد خبر: ۲۳۸۹۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کریمی:

استعمال دخانیات، مبتلا شدن به عفونت­ها و نوع سبک زندگی از عوامل عمده سرطان هستند

کارشناس بیماری­های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: استعمال دخانیات، مبتلا شدن به عفونت­ها و نوع سبک زندگی از عوامی سرطان زا هستند که با کنترل این موارد، در بسیاری از مواقع می ­توان از سرطان پیشگیری کرد.

استعمال دخانیات، مبتلا شدن به عفونت­ها و نوع سبک زندگی از عوامل عمده سرطان هستند
به گزارش صبح قزوین؛ صفدر کریمی ضمن اشاره به اینکه با برنامه ریزی اصولی و مبتنی بر نیازهای علمی جامعه، حدود 30 درصد سرطان­ها قابل پیشگیری و حدود 40 درصد نیز قابلیت درمان دارند، تأکید داشت: باید امکان مراقبت و حمایت کافی از مابقی بیماران را نیز ایجاد کرد.
این کارشناس؛ ارث، عفونت­ها، مصرف دخانیات و الکل، چاقی، بی­ تحرکی، رژیم غذائی نامناسب، ضعف ایمنی(در افرادی که پیوند اعضا داشته­ اند و یا از داروهای ضعیف­ کننده ایمنی استفاده کرده ­اند) و اشعه یونیزان را از علل ایجادکننده و یا مستعد­کننده برای سرطان دانست و درباره سهم دخانیات در ایجاد سرطان گفت: دخانیات بیشترین بار بیماری ­های مزمن را به تنهائی به عهده دارد.
عامل نزدیک به 80 درصد بروز سرطان ریه در مردان و 45 درصد این سرطان در زنان و همچنین 43 درصد مرگ ناشی از سرطان، مربوط به استعمال دخانیات است.
وی ضمن هشدار درباره خطرهای چاقی شکمی؛ تغییر غیرعادی صدای فرد، پیدا شدن توده در بدن، خارج شدن غیر طبیعی خون از هر عضو بدن، داشتن درد هنگام بلع غذا، خال یا زگیل جدید که دارای مشخصات غیر طبیعی باشد(رشد سریع، نداشتن مو، رنگ غیر یکنواخت، حاشیه نامنظم و خونریزی غیر طبیعی)، سرفه‌های طولانی مدت و بدون علت خاص به ویژه همراه با خلط خونی و زخم­هایی که بهبود نمی ­یابند را از علایم سرطان دانست.
منبع: روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان