۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین گستاخی فرانسوی/ وزیر خارجه فرانسه گستاخی کرد، جایزه گرفت!
کد خبر: ۲۲۸۷۷۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۳ ساعت: ۱۰:۱۸ ↗ لینک کوتاه

وزیرخارجه فرانسه: به تهران آمده‌ام تا به ایرانی‌ها بگویم نباید خطا کنند آزمایشات موشکی ایران خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ است

گستاخی فرانسوی/ وزیر خارجه فرانسه گستاخی کرد، جایزه گرفت!

یک رسانه آمریکایی مدعی شد ایران بتازگی یک آزمایش موشکی انجام داده است. شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز در گزارش خود، ۱۴۰ مایلی شرق تهران را محل انجام این آزمایش اعلام کرد و گفت موشک بالستیک شلیک شده «خرمشهر» نام داشته و پیش از آنکه در هوا منفجر شود، توانسته ۶۵۰ مایل را طی کند.

گستاخی فرانسوی/ وزیر خارجه فرانسه گستاخی کرد، جایزه گرفت!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، یک رسانه آمریکایی مدعی شد ایران بتازگی یک آزمایش موشکی انجام داده است. شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز در گزارش خود، 140 مایلی شرق تهران را محل انجام این آزمایش اعلام کرد و گفت موشک بالستیک شلیک شده «خرمشهر» نام داشته و پیش از آنکه در هوا منفجر شود، توانسته 650 مایل را طی کند. 

پس از انتشار این خبر، آمریکا بلافاصله به آن واکنش نشان داد و اعلام کرد در حال بررسی جزئیات این آزمایش موشکی است. سفیر این کشور در شورای امنیت سازمان ملل نیز خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت با هدف بررسی آزمایش موشک بالستیک توسط تهران شد. اتحادیه اروپایی نیز در هشداری به ایران خواستار این شد که تهران با آزمایش‌های موشکی «بی اعتمادی موجود را بیشتر نکند». همچنین بوریس جانسون وزیر خارجه انگلستان در توئیتی آزمایش موشکی ایران را نگران‌کننده خواند و نوشت: «گزارش‌های آزمایش موشکی ایران که بسیار نگران‌کننده است، امروز در شورای امنیت سازمان ملل به بحث گذاشته می‌شود. [آزمایش موشکی ایران] با قطعنامه سازمان ملل ناهمخوان خواهد بود». در ادامه فضاسازی رسانه‌ها و مقامات غربی درباره آزمایش موشکی ایران،  بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن ابراز ناراحتی از اینکه ایران یک بار دیگر یک موشک بالستیک آزمایش کرده است، گفت در نظر دارد در زمان دیدارش از واشنگتن در ماه آینده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را برای تجدید تحریم‌ها علیه ایران تحت فشار قرار دهد.  در کنار تمام این واکنش‌ها، تلخ و گزنده‌ترین اظهارنظر درباره ادعای آزمایش موشک بالستیک ایران را وزیر خارجه فرانسه بیان کرد. 

او که عصر دوشنبه با هیاتی سیاسی - اقتصادی به تهران آمده بود، در نشست خبری با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود با گستاخی تمام و  شانه به شانه ظریف و مقابل دیدگان او، آزمایش موشکی ایران را نقض قطعنامه 2231 خواند و از ایران خواست به فضای بی‌اعتمادی دامن نزند. ژان مارک آیرو صبح دیروز در بدو ورود به تهران در مقر سفارت کشورش در ایران گفت: به تهران آمده‌ام اما برای اینکه هشیار باشیم و توضیح بدهم که آنها (ایرانی‌ها) نباید خطا کنند. 

وزیر خارجه فرانسه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر آزمایش موشک بالستیک در ایران با بیان اینکه ما در حال بررسی این موضوع هستیم، اظهار داشت: فرانسه تا به حال چندین بار نگرانی خود را درباره استمرار آزمایشات موشکی ابراز کرده و گفته برخلاف مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ و برخلاف اعتمادی است که در چارچوب توافق وین حاصل  شد و من با صراحت و صمیمیت این موضوع را به دوستان ایرانی و در یک چارچوب و ذهنیت همکاری دوجانبه اعلام کردم. فضاسازی رسانه آمریکایی و همچنین اظهارات مقامات این کشور درباره تخلف ایران از قطعنامه 2231 شورای امنیت با آزمایش موشک بالستیک و بویژه سخنان وزیر خارجه فرانسه در نشست مشترک با ظریف، البته با واکنش وزیر امور خارجه دولت روحانی مواجه شد. 

ظریف با اشاره به انجام تمام تعهدات ایران در برجام، آزمایش موشکی را در تعارض با قطعنامه 2231 ندانست و گفت: مردم ایران هیچگاه دفاع از خود را به اجازه طرف‌های دیگر موکول نمی‌کنند. وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه در تهران در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس٢٤ درباره اینکه آیا آزمایش موشک بالستیک توسط ایران را تایید می‌کنید؟ اظهار داشت: تاکنون چندین بار آژانس و کشورهای عضو برجام اعلام کرده‌اند ایران به تعهدات خود در قبال برجام پایبند بوده و آن را به صورت کامل اجرا کرده است. وی افزود: در این حوزه متاسفانه ما از طرف‌های دیگر برجام بویژه آمریکا به همان میزان که ما به برجام متعهد بودیم، تعهد ندیدیم و مجبور بودیم برای اعمال تصمیمات و ترتیبات برجام همواره تلاش کنیم و از فشار سیاسی بهره‌برداری کنیم که تا حالا توانسته‌ایم تا حد زیادی برجام را به‌رغم کارشکنی و بدعهدی‌های آمریکا که یک مورد آن مقررات فرامرزی آمریکا بود، به اجرا بگذاریم. رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: ولی متاسفانه این اقدامات کماکان مانع اجرای کامل برجام است. وی ادامه داد: همانطور که همه اعضای برجام که در مذاکرات حضور داشتند، اعلام کردند موضوع موشکی جزئی از برجام نیست و این موضوع را هم دولت فرانسه در گذشته رسما اعلام کرده و هم دولت قبلی آمریکا که مذاکرات را برعهده داشت رسما اعلام کرده‌ که موضوع موشک جزئی از برجام نیست و به برجام ارتباطی ندارد. 

ظریف افزود: در قطعنامه ٢٢٣١ عبارتی است درباره بحث موشک‌های بالستیک که ایران موضع خود را در زمان تصویب قطعنامه صریحا اعلام کرده است. براساس این قطعنامه اشاره شده به موشک‌های بالستیک که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده است. وی گفت: ما همان زمان اعلام کردیم هیچ یک از موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده‌اند و صرفا موشک‌هایی برای حمل کلاهک‌های متعارف و در حوزه دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران و خارج از حوزه قطعنامه ۲۲۳۱ هستند و این کماکان موضع ما است. رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بیشترین هزینه را از تروریسم بین‌الملل و تجاوز توسط کشورهای خارجی پرداخت کرده است، گفت: 8 سال تجاوز عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، متاسفانه سابقه بسیار تاریکی از نحوه برخورد جامعه بین‌الملل به جا گذاشته است.

ظریف تصریح کرد: مردم ایران هیچگاه دفاع از خودشان را به اجازه‌ای از طرف‌های دیگر موکول نمی‌کنند و همواره اعلام کرده‌ایم ما هیچگاه از سلاح‌‌های‌مان علیه دیگران استفاده نخواهیم کرد مگر در دفاع از خودمان. وی ادامه داد: ایران در ۲۵۰ سال گذشته ثابت کرده آغازگر هیچ جنگی نبوده است، ولی در برابر تهاجم و تجاوز خارجی از حیثیت و تمامیت ارضی و استقلال خود با شجاعت و اتکا به مردم بزرگ خود دفاع می‌کند. وی گفت: امیدواریم موضوع برنامه‌های دفاعی ایران که خارج از حوزه قطعنامه ٢٢٣١ و برجام است، بهانه‌ای برای بازی‌های سیاسی نشود که ممکن است دولت جدید آمریکا که متاسفانه با سابقه ننگین مانع شدن از ورود افرادی که ویزای قانونی آن کشور را دارند و در یک وضعیت نامناسبی در سطح بین‌المللی قرار دارد، از این موضوع برای تنش جدیدی سوءاستفاده کند.

واکنش ظریف به اظهارات مقامات غربی درباره نقض قطعنامه 2231 از سوی ایران در حالی است که روسیه یکی از اعضای اصلی شورای امنیت که در صدور قطعنامه 2231 نقش اساسی داشت نیز آزمایش موشکی ایران را ناقص قطعنامه ندانسته است. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، روسیه تاکید کرد آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست. بر همین اساس نیز این کشور با تشکیل جلسه شورای امنیت درباره ایران مخالفت کرد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای امنیت درباره آزمایش موشکی ایران مخالفت کرد و گفت: ایران برنامه نظامی در زمینه هسته‌ای ندارد.  ریابکوف افزود: دعوت به برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت در روز سه‌شنبه به بهانه شلیک موشک‌های ایران، تلاشی برای پرتنش کردن اوضاع و استفاده از این برنامه با اهداف سیاسی است.

تهدید برنامه موشکی
 پس از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 در سال گذشته و انجام تعهدات ایران و از بین رفتن برنامه هسته‌ای با پر کردن قلب رآکتور اراک با سیمان و جمع‌آوری سانتریفیوژهای فعال، طرف غربی به بهانه‌های مختلف از انجام تعهدات خود سر باز زد. در همان ایام کارشناسان همواره به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هشدار می‌دادند با توجه به رفتار غرب در مذاکرات هسته‌ای، آنان در سایر موضوعات همچون برنامه موشکی ایران طمع و زیاده‌خواهی خواهند داشت. این موضوع البته از سوی دستگاه دیپلماسی ایران جدی گرفته نشد و در طول یک‌سال گذشته، طرف غربی به بهانه‌های واهی به دنبال افزایش فشار بر ایران بود. نامه خداحافظی جان کری، وزیر خارجه آمریکا از دولت اوباما نیز در همین راستا تفسیر می‌شود. او در این نامه خلاصه‌ای از سوابق فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌ها و آغاز مذاکرات تا رسیدن به توافق را آورده و گفته بود باید فشار بر ایران حفظ شود تا در برخی سیاست‌های دولت ایران در زمینه حقوق بشر، برنامه موشکی، دخالت در امور کشورهای همسایه و حمایت از تروریسم و... تحولی ایجاد شود. 

رئیس کمیته روابط خارجی سنا: آماده بازگرداندن تحریم ایران هستیم
رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در واکنش به ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر آزمایش موشک بالستیک از سوی ایران، گفت آمریکا آماده بازگرداندن تحریم‌های ایران است.  باب کورکر با بیان اینکه این اقدام، نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، از آمادگی سنای آمریکا برای همکاری نزدیک با دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور، برای بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران خبر داد. وی در این باره گفت: با اعضای سنا برای ممانعت از دیگر تخلف‌ها و نیز اطمینان از وجود محدودیت‌های شدید در برنامه هسته‌ای ایران و واداشتن این کشور به مسؤولیت‌پذیری در قبال اقداماتش، همکاری خواهم کرد. کورکر در عین حال مدعی شد: به ایران اجازه تکرار تخلف‌های خود درباره موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و دیگر اقدامات خصمانه‌ای که امنیت و صلح جهانی را بر هم می‌زند،  نخواهیم داد. رئیس کمیته روابط خارجی سنا در ادامه ادعاهای خود گفت: از سال ۲۰۱۵ میلادی که توافق هسته‌ای به امضا رسید، ایران از محدودیت‌های بین‌المللی درباره موشک‌های بالستیک و صادرات تجهیزات نظامی تخطی کرده و نیز از سقف مجاز مواد هسته‌ای که در برجام مشخص شده، فراتر رفته است. گفتنی است شورای امنیت نیز قرار بود دیروز سه‌شنبه در واکنش به ادعای رسانه‌های خارجی مبنی بر آزمایش موشک بالستیک میان‌برد از سوی ایران در نزدیکی شهر سمنان، نشستی فوری برگزار کند.




انتهای پیام/1404

منبع: وطن امروز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان