۰۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ پنجشنبه

صبح قزوین تجملگرایی مسیری برای فراموشی خدا و دنیاگرایی است
کد خبر: ۲۲۸۱۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس سبک زندگی در مصاحبه با صبح قزوین:

تجملگرایی مسیری برای فراموشی خدا و دنیاگرایی است

حجت الاسلام علی ابوالقاسمی گفت: تنها با ابزار ایمان و معرفت به جهان هستی می‌توان از دلبستگی به دنیا نجات پیدا کرد زیرا تجملگرایی مسیری برای فراموشی خدا و دنیاگرایی است.

تجملگرایی مسیری برای فراموشی خدا و دنیاگرایی است
حجت الاسلام علی ابوالقاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین، در پاسخ به اینکه تجملگرایی از نگاه اسلام به چه معناست اظهار داشت: آیه 46 سوره کهف می فرماید؛ الْمَالُ وَ الْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ الْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَوَاباً وَ خَيْرٌ أَمَلاً( مال و فرزند، زینت زندگی دنیاست و باقیات صالحات( ارزشهای پایدار وشایسته‌) ثوابش نزد پروردگارت بهتر و امیدبخش‌تر است.
کارشناس سبک زندگی در ادامه افزود: در این آیه دو رکن اصلی حیات انسان بیان شده که مال و ثروت و نیروی انسانی است که اموال و فرزندان زینت حیات دنیا هستند.
وی با بیان اینکه در حقیقت در این آیه انگشت روی دو قسمت از مهم ترین سرمایه های زندگی دنیا گذارده شده که بقیه به آن وابسته است اذعان داشت: نیروی اقتصادی و نیروی انسانی، که برای رسیدن به هر مقصودی از مقاصد مادی حتما این دو نیرو لازم است و به همین دلیل آنهایی که بر تخت قدرت می‌نشینند سعی در جمع آوری این دو نیرو دارند.
استاد دفتر پاسخگویی به شبهات دینی ادامه داد: مخصوصا در زمان‌های گذشته هر کس فرزندان بیشتری داشت خود را نیرومندتر احساس می‌کرد چرا که آنها یکی از دو رکن اصلی قدرت او را تشکیل می‌دادند که اگر این دو نیروی قدرتمند در مسیر حق نباشد بزرگترین دشمنان انسان خواهند شد.
ابوالقاسمی با اشاره به اینکه اثرات ناپسند این قضیه همان تجملگرایی است که از دید دین منفی تلقی شده وعوامل درونی و بیرونی را شامل می‌شود گفت: عوامل درونی تجملگرائی نقطه حساسیاست که با درون انسان کار دارد ومشتمل بر هوای نفسانی و وسوسه های شیطانی است که در نهایت غلبه شیطان را در پی دارد و اینچنین شخصی با احساس کمبود شخصیت در خود به دنبال تجملگرایی می‌رود.
کارشناس سبک زندگی افزود: انسان بی ایمان از این دو نیرو به نفع خود استفاده می‌کند و مال و ثروتش را به رخ دیگران می‌کشد که این مطلب فراموشی خدا را در پی دارد؛ وقتی خداوند در زندگی فراموش شود دنیا گرایی به مراتب بیشتر در زندگی شخص نمایان می‌شود.
وی یادآور شد: حضرت علی علیه السلام می‌فرماید، وَ اِنَّما الدُّنْیَا مُنْتَهَى بَصَرِ الْأَعْمى؛ دنیا حد نهایی شعاع دید آدم کور است که به مال اندوزی حریص تر شده و در نهایت فراموشی مرگ و قیامت را در پی دارد که خطرناکترین عامل درونی است.
استاد دفتر پاسخگویی به شبهات دینی اضافه کرد: در روایت آمده حب دنیا بر اثر فراموشی مرگ می‌باشد وقتی مال اندوزی به حب مال برسد انسان را به تجملگرایی می‌رساند و چشم وهمچشمی را در انسان بروز می‌دهد و چون انسان حریص و زیاده خواه است بالطبع بیشتر به سمت تجملگرایی می‌رود.
ابوالقاسمی با اشاره به سخنی از امام علی(ع) در نهج البلاغه خاطرنشان کرد: دنیا گذرگاه است و کسى در آن جاویدان نمى ماند، ولى مردمى که از این بازار مى گذرند دو دسته اند؛ یک دسته خود را در این بازار مى‌فروشند و اسیر مى‌کنند و دسته دیگر، خود را مى‌خرند و آزاد مى‌سازند؛ یک دسته از این دنیا مى‌روند در حالى که هزار قید بندگى در گردن دارند و یک دسته مى‌روند در حالى که بنده هیچ کس جز خداوند نیستند؛ نه بنده زرند و نه بنده سیم، شهوت، نه بنده جاه ومال، بلکه آزادوآزاده اند.
این مشاوره خانواده به عوامل بیرونی تجملگرایی اشاره کرد و ابراز داشت: عوامل بیرونی این پدیده نیم نگاهی به ثروت اندوزی که در دنیا قبیح شمرده شده دارد دین هرگز داشتن مال و ثروت، مبادله و تولید و مصرف را بد نمی‌داند بلکه برای استفاده آن شرایط را تعریف می‌کند؛ ثروت را بد نمی‌داند بلکه اسراف و تبذیر مال را حرام دانسته و فدا شدن انسان در پای امور مادی را ناپسند شمرده و با آن سخت مبارزه کرده است.
کارشناس سبک زندگی ادامه داد: ثروت اندوزی در فرهنگ جامعه تاثیر بدیعی‌ گذارد که در نتیجه اگر فرهنگ و محیط اجتماعی در یک جامعه با تجمل گرایی همراه باشد همه اعضای این جامعه به سمت تجمل گرایش پیدا می کنند که این امر باعث می شود تهاجم فرهنگی در جامعه به راحتی اجرایی شود؛ چون تجملگرایی با دین منافات دارد و انسان را اسیر خود کرده و در نهایت ایمان را از بین می‌برد.
وی اضافه کرد: گسترش تجملگرایی در جامعه در نهایت به تجملگرایی خواص منتهی می‌شود لذا این خطر پیامدهایی دارد ازجمله تباهی سرمایه های مادی، زمینه سازی برای گناهان، گسترش فقر در جامعه، تبدیل ارزش به ضد ارزش و آسیب رسانی به تولید و منابع تولیدی و در نهایت کاهش معنویت در جامعه صورت می‌گیرد.
استاد دفتر پاسخگویی به شبهات دینی تصریح کرد: وقتی معنویت در جامعه کاهش پیداکند فراهم آمدن زمینه های وابستگی به بیگانه ایجاد می‌شود که همه اینها آرامش واقعی را از بین می‌برد.
ابوالقاسمی با بیان اینکه وقتی آرامش در جامعه از بین‌ رود ناتوانی در انجام وظیفه القاء می‌شود اظهار داشت: با این شرایط ورشکستگی و بدهکاری ایجاد شده و فراموشی یاد خدا و قیامت سر منشاء اخلاقیات انسان می‌شود که بزرگترین ضرر برای انسان است و در ادامه این شرایط رویارویی با حق و حقیقت رخ خواهد داد که عذاب الهی را در پی دارد.
کارشناس سبک زندگی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان در سبک زندگی دینی از تجملگرایی بهره درست برد خاطرنشان کرد: لازم است یک سری خصوصیاتی در وجود انسان نمایان شود تا در این زندگی دنیایی در مقابل مال دنیا دلبستگی ایجاد نشود که اولین خصوصیت ایمان است.
این مشاوره خانواده در پایان تاکید کرد: اگر ایمان به خدای توانا باشد که او را حاکم، خالق و مالک این عالم دید دیگر مال دنیا انسان را اسیر خود نمی‌کند چون خود را مالک نمی بیند؛ دومین خصوصیت معرفت و شناخت نسبت به دنیا وهستی و انسان باید ایجاد شود که با این معرفت،انسان اسیر دنیا و مال و تجملگرایی نمی‌شود.
انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان