۰۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ پنجشنبه

صبح قزوین اگر مسئول جشنواره فیلم کودک بودم از همه کودکان فیلم ساز تقدیر می کردم
کد خبر: ۲۲۴۵۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس تصویرسازی قزوین:

اگر مسئول جشنواره فیلم کودک بودم از همه کودکان فیلم ساز تقدیر می کردم

مجید حاتمی مدرس کانون پرورش فکری کودکان قزوین گفت: اگر مسئول جشنواره فیلم کودک بودم علاوه بر معرفی نفرات و کارهای برتر، از تمام کودکان و نوجوانانی که فیلم می سازند هم تشکر می کردم زیرا هنر فیلم سازی بسیار سخت و سنگین به خصوص برای کودکان می باشد.

اگر مسئول جشنواره فیلم کودک بودم از همه کودکان فیلم ساز تقدیر می کردم

به گزارش صبح قزوین هفتمين جشنواره فيلم "کودکان براي کودکان" در قزوين با معرفي نفرات برتر بکار خود پايان داد.

در حاشیه اختتامیه این مراسم گفت و گویی با مربی نوجوانان فیلم ساز قزوینی به بهانه فیلم کوتاه "فال زندگی" که در جشنواره سراسری فیلم "کودکان برای کودکان" در بخش فیلم کوتاه نوجوان جزء آثار برگزیده انتخاب شد، انجام شد که در ذیل آمده است.

این فیلم توسط فاطمه آرازخوانی، فاطمه زرآبادی پور و پریسا عسگری از قزوین به سرپرستی مجید حاتمی تولید شده است.

ekhkh (7)

مجید حاتمی، کارشناس تصویرسازی که مدرس سینما و عکاسی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین است و در دوره های سه سال و نیم آکادمی سینما، تحصیلات آکادمیک داشته و در زمینه نویسندگی فیلم های کوتاه سابقه ای 10 ساله دارد در گفت و گو با خبرنگارصبح قزوین اظهار کرد: سینما یک هنر تلفیقی از فن و هنر است و تدریس این هنر، حتی به بزرگسالان هم به زمان زیادی نیاز دارد، زیراکه آموزش فن دوربین، صدا، تصویر و همه فنونی که در قالب سینما به آن نیاز است و همچنین آموزش هنر و اندیشه هنری، خود به تنهایی بیانگر سختی این کار می باشد.

این مدرس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: سینما به این دلیل به عنوان هنر هفتم برگزیده شد که برگرفته از 6 هنر قبل از خود می باشد و سینما همه چیز را در برمی گیرد از جمله: تصویر، صدا، حرکت، عکاسی و نقاشی و.
.
.
.

وی افزود: تدریس و آموزش مباحث سینما با زبان کودکانه کار بسیار سختی می باشد.
از این رو نیازمند تجربه کاری مضاعف برای این امر می باشد.
باید توجه داشته باشیم که کودکان در چه سنی می توانند سینما را یاد بگیرند و قبل از اینکه بخواهند وارد سینما شوند باید ایده داشته و از توانایی نوشتن برخوردار باشند.

حاتمی به کمبود امکانات در خصوص ساخت فیلم اشاره و خاطرنشان کرد: هنگام کار در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  از ساده ترین امکانات، بهترین استفاده را می کنیم.
 در کانون  یک دوربین بدون ضبط صدا و نور دهی خاص و بدون تمام فنون خاص سینما موجود است که علاقه مندان از آن استفاده می کنند.

IMAGE635253043220434975

وی مراحل ساخت فیلم توسط کودکان را چنین دانست: کودکان مستعد بعد از ایده یابی، به فیلم نامه نویسی مشغول می شوند و بعد از آن به دکوپاژ می پردازند، زیرا در سینما بسیار مهم است که وقتی یک نما را می گیری نمای بعدی چه چیزی باشد.

این مربی کانون تصریح کرد: درس دادن تمام این موارد به یک کودک و نوجوان کار بسیار مشکلی می باشد زیرا من و همه همکارانم قبل از آنکه بخواهیم به آنها سینما را یاد دهیم باید توجه و علاقه آنها را به سینما جلب نماییم.
در نقاشی یک کاغذ در اختیار کودک می توان قرار داد و به او گفت که نقاشی کند، چه کارش خوب از آب در بیاید چه بد، اشکالی ندارد، ولی در سینما اوضاع طور دیگری است.

وی اذعان کرد: در سینما کار بد زیاد نمی تواند وجود داشته باشد، زیرا به هر حال باید در یک چارچوب خاصی تعریف شده باشد، چرا که ما اجازه نداریم دوربین را هر جایی بگذاریم و در هر نوری به فیلمبرداری بپردازیم؛ پس همه اینها یک درس است و باید این نکات را به کودک که خود از درس فراری است، آموخت.

حاتمی بیان کرد: این کار پیشینه سنگینی دارد، حتی برای گروه نوجوان هم ما باید کاری کنیم، تا او به چنین رشته و کاری علاقه مند شود، بیاید و فیلم بسازد، بعد فیلمش جزء بهترین های سطح بالا قرار گیرد و ما بتوانیم فیلم او را برای جشنواره "کودکان برای کودکان"، شرکت دهیم.

وی یاد آورد شد: الان همه جمع می شوند و جشنواره را نگاه می کنند که چقدر خوب یا بد بود، فیلم های بچه ها در چه سطحی قرار داشت، اگر با من باشد شاید به علاوه اینکه نفرات و کارهای برتر را معرفی می کردم، از تمام کودکان و نوجوانانی که فیلم می سازند هم تشکر می کردم زیرا می دانم چه کار سختی را انجام داده اند، به خصوص برای کودکان این کار بسیار سنگین است.

IMG19520809

این مدرس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اذعان کرد: در کانون پرورش فکری استعدادیابی بسیار پراهمیت است، چرا که کودک در اوقات فراقت  به کانون می آید و می خواهد علمی را بیاموزد.
 حال باید دید از این همه که به کانون مراجعه می کنند،چه تعداد دارای استعداد در یان رشته هستند  که تلاش می کنیم  این افراد مستعد را جذب کنیم و به صورت تخصصی به آنها آموزش دهیم.

وی درباره ی ایده فیلم کوتاه "فال زندگی" خاطر نشان کرد: ایده ی این فیلم از بچه های کار برگرفته شده است، زیرا فیلم سازان نوجوان و کودک حاضر در کانون وقتی بچه های کار را در جامعه می بینند، غصه دار آنها می شوند و دوست دارند برای کمک به این کودکان کاری انجام دهند.

حاتمی افزود: دست اندرکاران این فیلم کوتاه برای تاثیر پذیر شدن فیلم "فال زندگی" چندین بار فیلمنامه را بازنویسی کردند تا در حد جشنواره باشد؛ این تلاش بسیار قابل تقدیر است.

139211201118291282084823

وی در پاسخ به خبرنگار صبح قزوین مبنی بر اینکه چرا کار با کودکان را برای خود انتخاب کرده گفت: کودکان شخصیت پیچیده ای ندارند و هر حرفی می زنند همان است و نیت دیگری پشت حرفشان نیست.
از این رو کار با آنها  در عین سختی بسیار شیرین است و من در خودم توانایی کار با کودکان را دیدم، به همین دلیل این راه را انتخاب کردم.

حاتمی در پایان خاطر نشان کرد: در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی، آدم ها به سمتی پیش می روند که هر کاری را سریعتر و به نحو احسنت انجام دهند، به همین دلیل حرف هم باید کوتاه باشد.
هر چه جلوتر می رویم طرفداران فیلم و داستان های کوتاه بیشتر می شوند.
از این رو علاقمند هستم که کوتاه و خلاصه حرفهایم را بگویم و احساسم را بیان کنم؛ به همین دلیل فیلم کوتاه را برگزیدم و فیلمنامه هایی را که می نوشتم از ابتدا در حوزه فیلم کوتاه قرار می گرفتند.

لازم به ذکر است هفتمين جشنواره سراسري فيلم کودکان براي کودکان، 29 و 30 بهمن در مجتمع کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان قزوين برگزار شد که از يک هزار و 223 کودک و نوجوان مستعد 442 اثر از 19 استان کشور در اختيار دبيرخانه اين رويداد هنري قرار گرفت تا از ميان آن‌ها درمجموع ۵۰ اثر به عنوان برگزيده و تقديرشده به اين جشنواره راه پيدا کند.

IMG14343533

انتهای پیام/2004

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان