۰۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ پنجشنبه

صبح قزوین ۷۰ کشور دنیا اهداف صادراتی فرش ایران هستند
کد خبر: ۲۲۴۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رییس مرکز ملی فرش ایران:

۷۰ کشور دنیا اهداف صادراتی فرش ایران هستند

کرمان - رییس مرکز ملی فرش ایران از ۷۰ کشور دنیا به عنوان اهداف صادراتی فرش ایران نام برد و گفت: صادرات فرش ایران تا بهمن امسال حدود ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

 ۷۰ کشور دنیا اهداف صادراتی فرش ایران هستند
به گزارش صبح قزوین به نقل از ایرنا، محمدباقر علیخانیˈ شامگاه چهارشنبه در آیین افتتاح نمایشگاه دایمی فرش گنجینه هنرمندان خوبان استان کرمان افزود: 45 درصد صادرات فرش ایران به کشورهای آسیایی، 43 درصد به کشورهای اروپایی و سه درصد نیز به صورت متفرقه انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اعمال تحریم ها برخی بازارها دچار مشکل شدند اما اقداماتی برای ایجاد بازارهای صادراتی جدید انجام شده است.
وی اظهار کرد: صادرات در چین به عنوان بازار جدید فرش ایران انجام و در برزیل نیز آغاز شده است و در کشورهایی از جمله آفریقای جنوبی و ویتنام هم مطالعاتی در دست انجام است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، اثر تحریم ها بر صادرات فرش ایران را به عنوان کار هنری قوی، بسیار ضعیف دانست و تصریح کرد: فرش ایران با خانواده های جهان عجین شده است.
وی هند، پاکستان، نپال، افغانستان و چین را از جمله مهمترین رقبای فرش ایران در بازارهای جهانی ذکر کرد.
وی اظهار کرد: تلاش ها برای ثبت مالکیت معنوی فرش ایران نیز آغاز شده و تاکنون شش برند فرش ایران در مرکز مالکیت معنوی دنیا به ثبت رسیده است.
رییس مرکز ملی فرش ایران، بیان کرد: مدیریت ثبت مالکیت معنوی در مجموعه مرکز ملی فرش ایران ایجاد شده و اقدمات لازم در این زمینه در دست انجام است.
وی با تاکید بر این که با ثبت برند فرش ایران به دنبال محدود کردن رقبای خود هستیم، گفت: اکثر نقش های مورد استفاده در بافت فرش سایر کشورها به طرح های کشور ما بستگی دارد.
وی به دلایل خروج بافنده های فرش از این صنعت و هنر اشاره کرد و گفت: درآمد پایین یکی از این دلایل است و معتقدیم 50 درصد درآمد حاصل از فرش باید به بافنده ها اختصاص یابد.
علیخانی تاکید کرد: نگاه به هنر فرش بافی باید در جامعه تغییر کند و جامعه مطبوعاتی در این زمینه نقش مهمی را بر عهده دارند.
وی گفت: هشت میلیون نفر که در برگیرنده 10 درصد جمعیت کشور هستند در عرصه صنعت فرش مشارکت دارند و با توجه به استعداد فوق العاده هنرمندان صنعت فرش ایران در حوزه های طراحی و بافت فرش، سهم بافنده از تولید فرش باید افزایش یابد.
وی به تلیفق صنعت فرش بافی با سایر صنایع از جمله مبل سازی اشاره و بیان کرد: با این اقدام ضمن ایجاد هم افزایی در محصولات تولیدی، از برند فرش ایران در بازارهای جهانی استفاده بیشتری صورت می گیرد.
رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به نقش فرش در دکور و تزیین ساختمان گفت: تلاش می شود طرحی با عنوان دکور ایرانی یا خانه ایرانی ارایه شود که فرش ایران در کنار محصولات جانبی قرار گیرد و به صادرات این کالا نیز کمک شود.
انتهای پیام

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان