۲۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۸ سه شنبه

صبح قزوین تولید بومی کود آهنی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
کد خبر: ۲۲۲۲۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

این کود تاکنون از کشورهای ایتالیا و اسپانیا با قیمت های گزاف وارد کشور می شود؛

تولید بومی کود آهنی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

تیم تحقیقاتی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) توانست به دانش تبدیل خاک های آهن دار به کود آهنی با نام تجاری سکوسترین ۱۳۸ دست یابد.

تولید بومی کود آهنی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
به گزارش صبح قزوین، با توجه به نیاز بخش کشاورزی و به سفارش بخش خصوصی، دانش تبدیل خاک های آهن دار به کود آهنی با نام تجاری سکوسترین 138 در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) توسط تیمی تحقیقاتی به راهنمایی دکتر شهریار غمامی عضو هیات علمی و مدیر گروه شیمی این دانشگاه بومی و نهادینه شد.
بر اساس این گزارش؛ کود آهن دار کمپلکسی آهنی است که برای تأمین کمبود آهن گیاهان کشاورزی به کار می رود، این کمبود بیشتر به صورت فقر آهنی، زردی برگ و کاهش باروری گیاهان ظاهر می شود و براساس نتایج تحقیقات پژوهشگران اثبات شده است مادامی که آهن به صورت محلول در آب باشد، می تواند به عنوان کود تأمین کننده آهن مورد نیاز گیاهان بوده و مورد مصرف گیاهان قرار گیرد.
1392_11_30 139 این گزارش می افزاید: کلاته کردن آهن که همان تهیه کمپلکس های آلی آهن از ترکیب آهن با عوامل کلاته کننده آلی است بهترین و اقتصادی ترین روش نگه داشتن عنصر آهن در محیط های قلیایی است و از این رو با توجه به pH خاک های ایرانی و قلیایی بودن آن، استفاده از کلات های آلی آهن در کشاورزی امری ضروری بوده و به عبارتی تنها منبع تأمین کننده آهن مورد نیاز گیاهان به حساب می آید.
این گزارش اضافه کرد: این کود تاکنون از کشورهای مختلف به خصوص ایتالیا و اسپانیا با قیمت های گزاف وارد کشور می شود که امید است با به کارگیری این فناوری و راه اندازی واحد مربوطه در یکی از شهرک های صنعتی استان قزوین در آینده نزدیک، نیاز وارداتی آن برطرف شود.
1392_11_30 110 بر اساس این گزارش؛ کلات یا کمپلکس Fe-EDDHA که به آن سکوسترین 138 نیز می گویند دارای رنگ شدید قرمز خونی است و دامنه pH (اسیدیته) 2 تا 5/10خاک را پوشش داده و محلول بوده و قابلیت جذب در گیاه را دارد.
این گزارش تأکید می کند: ایجاد و توسعه دانش بومی تولید این نوع کود از انواع خاک ها و منابع آهن دار، تولید لیگاند آلی کلاته کننده مورد نیاز در کشور از موارد پایه پتروشیمی و بسط دانش فنی آن و تولید فرم های توده و نانو کود آهنی سه موضوعی است که بیانگر اهمیت این پروژه است.
گفتنی است اعضای این تیم تحقیقاتی شامل امیر لشکری، رضا قهرمانی، نوراحمد قیتمس و فرزانه شموسی، سانیا سنجابی و سمیه عبدی است که موفق شدند این کلات کمپلکسی را با تکنولوژی کاملا ایرانی و بومی از خاک های آهن دار یکی از معادن و کارخانجات استان قزوین زیر نظر دکتر شهریار غمامی تولید کنند.
1392_11_30 197 منبع: روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان