۰۹/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۸ جمعه

صبح قزوین فعالیت ۸۸ مرکز جامع سلامت در قزوین/ ۱۵.۶ درصد از جمعیت استان دچار اختلالات استرسی هستند
کد خبر: ۲۱۶۵۴۶ نویسنده: دکتر سعید اسکویی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۲ ساعت: ۱۲:۴۳ ↗ لینک کوتاه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد:

فعالیت ۸۸ مرکز جامع سلامت در قزوین/ ۱۵.۶ درصد از جمعیت استان دچار اختلالات استرسی هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به فعالیت ۸۸ مرکز جامع سلامت درسطح استان گفت: حدود ۱۵.۶ درصد از جمعیت استان قزوین دچار اختلالات اضطرابی هستند.

فعالیت ۸۸ مرکز جامع سلامت در قزوین/ ۱۵.۶ درصد از جمعیت استان دچار اختلالات استرسی هستند
دکتر سعید اسکویی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: در قالب تحول سلامت در حوزه بهداشت، هر سه هزار نفر جمعیت استان به یک مراقب سلامت سپرده می‌شوند.
وی افزود: مراقبان سلامت باید افراد بالای 30 سال را از نظر ابتلا به چاقی، دیابت و فشارخون مورد بررسی قرار دهند تا با معرفی افرادی که دچار این بیماری‌ها هستند به کارشناس تغذیه مستقر در مراکز جامع سلامت، به صورت رایگان از خدمات مشاوره تغذیه بهره‌مند شوند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 30 کارشناس تغذیه در مراکز جامع سلامت مستقر شده‌اند و خدمات مشاوره و الگوی تغذیه به‌صورت رایگان به عموم مردم ارائه می‌دهند.
این مسئول تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح، پیشگیری و کنترل بیماری‌ها برای کاهش ورودی بیماران به بیمارستان‌ها است.

ضرورت آموزش مدیریت استرس و فشار روحی به خانواده‌ها

وی در ادامه تاکید کرد: از همه مردم تقاضا داریم که با مراجعه به مراکز جامع سلامت از خدمات ارائه شده، استفاده کنند این درحالی است که به دلیل عدم اطلاع مردم از این فعالیت‌ها، فقط عده‌ای محدود به این مراکز مراجعه می‌کنند.
اسکویی با اشاره به آمار مراکز تحت پوشش این طرح در سطح استان بیان کرد: در حال حاضر 57 مرکز جامع سلامت شهری، 31 مرکز جامع سلامت روستایی، 282 خانه بهداشت و حدود 50 پایگاه سلامت در سطح استان وجود دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله سلامت روان گفت: متاسفانه به دلایل مختلفی نظیر فشار کاری و مشکلات ناشی از صنعتی شدن، آستانه تحمل افراد کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: کشور ما در حال حرکت به سمت صنعتی شدن است که این امر نیز الزاماتی را با خود به همراه دارد که در نتیجه فشار روانی و استرس مضاعفی به مردم تحمیل می‌کند که عوارضی همچون عصبی شدن، پرخاشگری و در نهایت افسردگی را به دنبال خواهد داشت.
اسکویی با اشاره به ضرورت آموزش مدیریت استرس و فشار روحی به خانواده‌ها خاطرنشان کرد: باید به مردم مدیریت استرس آموزش داد و همچنین فرزندان را از همان دوران کودکی با انواع مهارت‌ها نظیر مهارت نه گفتن، مهارت حل مسئله و مهارت دوست یابی آشنا کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه در حدود 15.6 درصد از جمعیت استان دچار اختلالات اضطرابی هستند، عنوان کرد: در این راستا در هر مرکز جامع سلامت قزوین، یک کارشناسان و روان‌شناس بالینی مستقر شده‌اند که بیشتر آنها کارشناس ارشد سلامت روان هستند و در زمینه آموزش مهارت‌های زندگی و مشاوره خانواده‌ فعالیت دارند.
وی در پایان بیان کرد: به همه خانواده‌ها توصیه می‌کنم با توجه به شرایط دنیای امروزی، صنعتی شدن جامعه، افزایش ارتباطات، وجود اینترنت و شبکه‌های مجازی، باید برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فرزندان خود را به انواع مهارت‌ها مسلح کنیم.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان