۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین نمایش عاشورایی "ردای سرخ خورشید" تلفیقی از تعزیه و هنر مدرن است
کد خبر: ۲۱۶۲۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۳ ساعت: ۱۰:۵۰ ↗ لینک کوتاه

کارگردان "ردای سرخ خورشید":

نمایش عاشورایی "ردای سرخ خورشید" تلفیقی از تعزیه و هنر مدرن است

کارگردان "ردای سرخ خورشید" گفت: این نمایش عاشورایی تلفیقی از تعزیه و هنر مدرن بوده که به زبانی ساده روضه‌هایی که در پای منبرها برای مردم روایت می‌شود در این نمایش به تصویر کشیده شده است.

 نمایش عاشورایی "ردای سرخ خورشید" تلفیقی از تعزیه و هنر مدرن است
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ، حمید میرآخور، کارگردان نمایش عاشورایی «ردای سرخ خورشید» با اشاره به هدف و انگیزه اجرای این اثر اظهار کرد: در ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین(ع) به منظور عرض ارادت به محضر این خاندان قدسی تلاش داشتیم تا این نمایش را در دهه دوم محرم روی صحنه ببریم.
میرآخور افزود: این نمایش عاشورایی تلفیقی از تعزیه و هنر مدرن بوده که به زبانی ساده روضه‌هایی که در پای منبرها برای مردم روایت می‌شود در این نمایش به تصویر کشیده است.
وی ادامه داد: در واقع این نمایش، بیان تصویری روضه‌هایی است که از گذشته به صورت مرسوم بین مردم خوانده شده و همه این روضه‌ها برگرفته از مقتل‌خوانی‌هایی هستند که تا امروز به دست ما رسیده و بیشتر از روایات امامان محمدباقر(ع) و جعفرصادق(ع) از واقعه عاشورا نشأت گرفته‌اند.
کارگردان این اثر، از این نمایش به عنوان نخستین کار مذهبی‌اش در مقام کارگردان یاد کرد و گفت: این اثر، تلفیقی از نمایش و تعزیه است و اعتقاد شخصی خود من این است که باید زبان تعزیه به روز شود و بتواند با زبان امروزی با مردم ارتباط برقرار کند.
وی اضافه کرد: به روز کردن زبان تعزیه که در این نمایش اتفاق می‌افتد، به نظر من حتی می‌تواند برگ برنده‌ای برای هنر تعزیه‌خوانی باشد، چون مسائلی را که بیان می‌کند، دقیقاً به شکل و سیاق تعزیه و عناصری است که برگرفته از تعزیه است، یعنی فضاها همانند همان فضاهای تعزیه است اما روایت به شکل زبان محاوره‌ای امروزی انجام می‌شود و این می‌تواند کمک بزرگی به تعزیه کند.
میرآخور در خصوص تفاوت‌های این سبک با تعزیه گفت: تفاوت عمده این نمایش با تعزیه نداشتن دیالوگ است که البته در تعزیه بازیگران کلام را به صورت آواز و بر پایه دستگاه‌های موسیقی ایرانی می‌خوانند، اما در اینجا این خوانش‌ها بر عهده یک نفر گذاشته شده است و بسیاری از اشعار همانند بعضی رجزخوانی‌ها، اشعار تعزیه‌ای هستند.
وی ضمن قدردانی از پشتیبانی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین برای اجرای نمایش عاشورایی ردای سرخ خورشید از اجرای این نمایش در شهرستان‌های تاکستان و البرز بعد از ماه صفر خبر داد و گفت: درصدد هستیم این نمایش عاشورایی را در سطح کشور به اجر در آوریم.
گفتنی است، نمایش عاشورایی «ردای سرخ خورشید» از دوم آبان ماه جاری بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در ورزشگاه شهید بابایی واقع در چهارراه عمران استان قزوین آغاز شد و تا هفتم آبان ماه جاری در این استان ادامه دارد.
انتهای پیام/7003

منبع: روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان