۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین دختر بودن گنج بزرگی است حتی اگر به هنر مادرانه خود تبدیل نشود/ حضرت معصومه(س) زینب امام رضا(ع) بودند
کد خبر: ۲۱۰۹۹۰ نویسنده: دکتر فروغ نیلچی زاده تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۴ ساعت: ۱۵:۱۵ ↗ لینک کوتاه

دکتر نیلچی‌زاده در مصاحبه با صبح قزوین:

دختر بودن گنج بزرگی است حتی اگر به هنر مادرانه خود تبدیل نشود/ حضرت معصومه(س) زینب امام رضا(ع) بودند

استاد دانشگاه گفت: دختر بودن یک رنج نیست بلکه گنج بزرگی است حتی اگر دختر بودن به هنر مادرانه خود تبدیل نشود.

دختر بودن گنج بزرگی است حتی اگر به هنر مادرانه خود تبدیل نشود/ حضرت معصومه(س) زینب امام رضا(ع) بودند
دکتر فروغ نیلچی زاده، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به علل نامگذاری روز میلاد باسعادت حضرت معصومه(ص) به عنوان روز دختر اظهار کرد: هویت دخترانه در اسلام، هویتی شاخص و محترم است.
وی افزود: بر خلاف بسیاری از تمدن‌های دنیا نظیر تمدن ایران، یونان و رم کهن و همچنین فرهنگ جزیره العرب قبل از اسلام، دختر ارزش تلقی نمی‌شد و خداوند در حقیقت با میلاد حضرت زهرا(س) این قانون غلط را شکست.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: خدا به پیامبر اکرم(ص) دختری اعطاء کرد که از همه زیبایی‌های اسلام، با هنرهای ناب مومنانه صیانت کرده و از دامن او فرزندانی به دنیا آمدند که پرچم دار و ادامه دهنده راه پیامبر بودند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کفو و هم شانی برای حضرت فاطمه معصومه(س) وجود نداشت ایشان ازدواج نکردند از سوی دیگر دشمنان مدلی را طراحی کرده بودند تا دختران اهل بیت(ع) را مجبور به ازدواج‌های سیاسی کنند، همامند ازدواج سیاسی امام نهم با دختر مامون که در نهایت موجب شهادت امام جواد(ع) شد.

هویت دخترانه در اسلام، هویتی شاخص و محترم است

نیلچی زاده عنوان کرد: یک مرد این توان و قابلیت را دارد که همسران مومنه‌ای دیگری نیز اختیار کند همچون امام جواد که همسر دیگری داشت که مادر امام هادی (ع) بودند و هم اینکه بتوانند ایمان خود را حفظ کنند.
وی ادامه داد: اما دختری که ازدواج می‌کند تحت قیومیت همسر خود قرار می‌گیرد بنابراین در صورتیکه دختران اهل بیت به همسری کسانی می‌رفتند که در ظاهر مسلمان اما در حقیقت مخالف ولایت آل الله بودند این امر به طور طبیعی می‌توانست آسیب‌های سنگینی را به جریان نورانی دین و دیات وارد کرده و آن را به نفع دشمن مصادره کند کاری که دشمنان در مورد امام رضا و امام جواد نتوانستند انجام دهند.
کارشناس خانواده با اشاره به ویژگی‌های حضرت معصومه(س) بیان کرد: حضرت معصومه به عنوان یکی از شاخص‌ترین دختران امام کاظم به لحاظ علم، تقوا، بصیرت و همراهی با امام زمان خویش سرآمد بودند.
وی تاکید کرد: آن بانوی بزرگوار وقتی که از مدینه به سمت مرو حرکت می‌کنند در واقع یک جریان نورانی احیاگری و آگاه سازی مسلمین نسبت به جریان ولایت بودند و درواقع حضرت معصومه به نوعی زینب امام رضا بوده و پیام این امام بزگوار را که دشمن مانع رسیدنش به مردم شده بود باید در جریان حرکت با کاروان به گوش مردم زمان خود می‌رساندند.
نیلچی زاده تصریح کرد: با توجه به مطالب یاد شده قدرت و قابلیت منحصر به فردی در جریان ناب مکتب اهل بیت(ع) آشکار می‌شود که دختر بودن به معنای محکوم، نادان و غیرفعال بودن در جریانات ناب ولایی نیست بلکه به معنای یک فرد مفید و موثر و فعال است که وارد جریان یک فعالیت ناب شده و کاری که در آن موقعیت خاص، مردان نمی‌توانستند انجام دهند، زنان بر عهده‌ گیرند همچون کاری که حضرت زهرا(س) در زمان سکوت امام علی(ع) انجام دادند.

ازدواج به هر قیمتی صحیح نیست

وی خاطرنشان کرد: وقتی حضرت معصومه به دلیل شرایط خاص سیاسی ازدواج نمی‌کنند در واقع این گزینه را در مقابل چشمان همه دختران، بالاخص دختران آخر الزمانی قرار می‌دهند که ازدواج به هر قیمتی صحیح نیست.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ازدواج در ازاء از دست دادن ایمان و پاکی‌ها و با کسی که اهل دین و تقوا و کسب روزی مال حلال نیست به هیچ عنوان شایسته نیست اما اگر فردی بود که از ملاک‎های اولیه ایمان و اخلاق و امانتداری برخوردار بود می‌توان ازدواج کرد و در غیر این صورت باید از پاکی‌های دخترانه خود صیانت نمود.
وی عنوان کرد: دخترانی که ازدوج نکرده‌اند نباید خود را منزوی کنند بلکه به عنوان فردی پویا و موثر در صحنه اجتماع فعال بوده و هرگز خود را به دلیل ازدواج نکردن سرزنش نکنند.
نیلچی زاده تاکید کرد: دختر بودن یک رنج نیست بلکه گنج بزرگی است حتی اگر دختر بودن به هنر مادرانه خود تبدیل نشود.
وی ادامه داد: هویت مادر بودن که حضرت زهرا(س) مدال آن را در دوران کودکی با لقب «ام ابیها» از پیامبر اکرم دریافت کردند، زمانی بود که ایشان هنوز ازدواج نکرده بودند یعنی مادر بودن فقط به معنای مادر شدن بیولوژیکی نیست که فرزندی را به دنیا آورد.

تمدن بی‌ریشه امروز به سمت برهنگی، بی‌عفتی و بی‌حیایی در حال حرکت است
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: حضرت معصومه(س) هنر مادرانه‌ای نسبت به همه دارند و دختری هستند که هویت مادرانه مادر خود حضرت زهرا را به همه ما آشکار می‌کنند و این درس، ادب و الگویی برای همه دختران عصر امروز است.
وی در ادامه گفت: در دوران کنونی که دشمنان با هجمه‌های مختلف در صدد ترویج بی بندوباری در جامعه هستند دختران باید مهارت و زیبایی دختر بودن خود را حفظ کنند.
نیلچی زاده با اشاره به دعایی از امام زمان(عج) بیان کرد: در این دعا امام زمان بهترین‌ها را برای هر قشر و گروهی از خداوند طلب می‌کند و در مورد زنان نیز حیا و عفاف را از خداوند متعال مسئلت می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در شرایطی که تمدن بی ریشه امروز به سمت برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی و بی‌حیایی در حال حرکت است دختران مسلمان ایران اسلامی نیز باید به سمت حیا، عفاف، حجاب و هنر مستورگی حرکت کنند و هرچه دشمنان در گمراهی قوی می‌شوند ما باید قوتمان در حیا بیشتر از آنها شود.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان