۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین قوانين مجازات اسلامي جديد دستورالعمل‌هاي خوبي به‌ويژه در مورد دادرسي اطفال دارد
کد خبر: ۲۰۸۰۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

طهماسبی:

قوانين مجازات اسلامي جديد دستورالعمل‌هاي خوبي به‌ويژه در مورد دادرسي اطفال دارد

مدير كل تدوين لوايح و برنامه‌هاي قوه‌ قضاييه, درشانزدهمين کارگاه آموزشي دادرسي ويژه اطفال گفت: حقوق اطفال يكي از قلمروهاي حقوق به حساب مي‌آيد كه از يك سو داراي سابقه طولاني است و از سوي ديگر در حال حاضر با تحولات و نوآوري‌هاي مهمي مواجه است.

قوانين مجازات اسلامي جديد دستورالعمل‌هاي خوبي به‌ويژه در مورد دادرسي اطفال دارد
به گزارش صبح قزوین، طهماسبي در ادامه گفت: براين اساس در قوه قضاييه حقوق كودك از ابعاد مختلف مورد توجه بوده و براي پر كردن خلاهاي قانوني و تدوين قوانين براي جوابگويي به نيازهاي جديد برنامه‌ريزي‌هايي صورت گرفته كه نتايج آن لوايح مختلفي است كه به شرح آن خواهم پرداخت.
وي يكي از لوايحي را كه در معاونت حقوقي تدوين شده است، لايحه رسيدگي به جرايم اطفال بزهكار دانست و گفت:‌ اطفالي كه مرتكب بزهكاري مي‌شوند يا به عبارتي در موقعيت معارضه با قانون قرار مي‌گيرند و اطفال بزهكار يا معارض قانون ناميده مي‌شوند، همواره با ديد افتراقي به آنها نگريسته شده است؛ به اين معني كه وضعيت رشد و به تبع آن عواطف و حالات جسمي و روحي كودكان و عللي كه آنها را به بزهكاري سوق داده با افراد بزرگسال متفاوت است.
وي ادامه داد: براين اساس بايد دادگاه‌هاي رسيدگي كننده، شيوه‌هاي رسيدگي و مجازات‌هايي كه در مورد كودكان و نوجوانان بزهكار اعمال مي‌شود، نسبت به بزرگسالان متفاوت باشد طهماسبي با بيان اينکه مسئوليت کيفري اطفال و نوجوانان تدريجي شده است، گفت: اطفال و نوجوانان در اين قانون در چهار طبقه تقسيم‌بندي شده و مديران کانون و مددکاران بايد اين طبقه‌بندي‌ها را بشناسند و بر اساس ضوابط قانون عمل کنند.
در اين قانون کودکان زير 9 سال از تعقيب کيفري مصون هستند.
بين 9 تا 12 سال اقدامات تعليمي و اخذ تعهد از والدين لحاظ شده که در واقع در کودکان زير 12 سال بحث نگهداري در کانون نداريم و اگر فردي مرتکب جرم شود، دادگاه فقط مي‌تواند فرد را تحويل پدر و مادر يا شخص حقيقي و حقوقي بدهد.
در مورد 12 تا 15 سال اگر مرتکب جرايم مهم و شديد بشوند در اين صورت دادگاه مي‌تواند بچه را به کانون بياورد.
طهماسبي در مورد کودکان 15 تا 19 سال نيز بيان کرد: اين جا قانون‌گذار مسئوليت کيفري نسبي در نظر گرفته است، مجازات‌ها را خيلي تلطيف کرده مثل خدمات عمومي اجباري که از 60 ساعت تا 720 ساعت است.
وي افزود: دادگاه همچنين مي‌تواند، نگهداري در کانون را دو روز در آخر هفته بدهد به اين شکل که کودک طي هفته زندگي معمولي خود را دارد و دو روز آخر هفته به کانون مي‌آيد.
وي بيان کرد اين قانون لوازمي دارد و تنها به وسيله دستگاه قضا و زندان نمي‌تواند، اجرا شود بلکه نياز به کار سازمان‌هاي حمايتي و آموزشي و فرهنگي داريم در اين کارگاه سه روزه قضات و مددکاران درباره آگاه سازي , اموزش, روش هاي حمايت از کودکان ومجازات هاي جايگزين تبادل نظر کردنند.
ارايه روشها و تاکتيک هاي عملي براي دادرسي ويژه اطفال و نوجوانان و تبادل اطلاعات و نظرات بين قضات ومددکاران اجتماعي از جمله اهداف اين کارگاه بود.
روابط عمومی دادگستری استان قزوین انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان