۱۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ یکشنبه

صبح قزوین اعتیاد والدین از مهمترین علل کودک آزاری در استان است
کد خبر: ۲۰۵۹۲۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۳ ساعت: ۱۴:۵۱ ↗ لینک کوتاه

معاون اجتماعی اداره‌کل بهزیستی قزوین :

اعتیاد والدین از مهمترین علل کودک آزاری در استان است

بهاره رحمانی مهم‌ترین علل کودک آزاری را اعتیاد والدین عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه در موارد حاد کودک آزاری، ردپای اعتیاد و استفاده از مواد مخدر دیده می‌شود از این رو انجام اقدامات پیشگیرانه در این زمینه ضرورت دارد.

اعتیاد والدین از مهمترین علل کودک آزاری در استان است
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، دومین نشست ستاد فرهنگی اجتماعی مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) با حضور مسئولان استانی در سالن جلسات اداره‌کل بهزیستی استان قزوین برگزار شد.
بهاره رحمانی، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین در این نشست اظهار کرد: اورژانس اجتماعی با هدف کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی و همچنین در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی سازمان بهزیستی به آحاد جامعه راه اندازی شده است.
وی در ادامه مهمترین ویژگی اورژانس اجتماعی را تخصصی بودن، به موقع و در دسترس بودن خدمات به جامعه هدف و آسیب دیدگان اجتماعی یاد کرد.
معاون اجتماعی بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: کودکان و زنان آزار دیده، دختران و پسران فراری از منزل، افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند و یا قصد خودکشی دارند، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، سالمندان و معلولین آزار دیده، زوجین متقاضی طلاق و کودکان کار و خیابان از جمله گروه‌های هدفی هستند که می‌توانند از خدمات اورژانس اجتماعی بهره‌مند شوند.
پذیرش 417 نفر در مراکز مداخله در بحران استان طی سال گذشته
وی در ادامه بیان کرد: اوژانس اجتماعی 4 فعالیت مرکز مداخلات در بحران فردی خانوادگی، خط تلفن اورژانس، تیم سیار و پایگاه خدمات اجتماعی را پوشش می‌دهد.
رحمانی، زمان آغاز به کار مرکز اورژانس اجتماعی شهر قزوین را سال 87 عنوان کرد و گفت: این مرکز همزمان با سراسر کشور با 25 کارشناس و در شهرستان بوئین زهرا و تاکستان در سال 89 در مجموع با 10 کارشناس متخصص و چهار خودروی سیار شروع به فعالیت کرد.
وی با اشاره به فعالیت مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی عنوان کرد: این مراکز با هدف ارائه خدمات تخصصی و فوری به افراد در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده به منظور جلوگیری از انحراف یا انحراف مجدد آنها فعالیت می‌کنند.
معاون اجتماعی بهزیستی استان آمار پذیرش زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده در مراکز مداخله در بحران استان طی سال گذشته را 417 نفر اعلام کرد و افزود: سال 94 تعداد تماس‌های مرتبط با خط تلفن اورژانس اجتماعی 123 نیز 1307 مورد گزارش شده که بیشترین آنها پس از نیاز به مشاوره و راهنمایی مربوط به کودک آزاری بود.
رحمانی با اشاره به انوع کودک آزاری اظهار کرد: کودک آزاری انواع مختلفی دارد که شامل آزار جسمی، جسمی، روانی و غفلت است که بیشتر آزارهای کودکان توسط پدران صورت گرفته و مهم‌ترین علل کودک آزاری مربوط به موضوع اعتیاد والدین است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در موارد حاد کودک آزاری ردپای اعتیاد و استفاده از مواد مخدر وجود دارد از این رو انجام اقدامات پیشگیرانه به ویژه اعتیاد به مواد مخدر شیمیایی و روان گردان‌ها ضرورت دارد.
راه اندازی اولین مرکز کودک و خانواده در استان
این مسئول خاطرنشان کرد: 4 خودروی سیار اورژانس اجتماعی در مناطق آسیب‌خیز سطح استان با هدف اطلاع رسانی حاضر می‌شوند و در صورت تماس افراد با خط تلفن 123 با توجه به ضرورت مسئله، تیم سیار به محل گزارش شده اعزام می‌شود.
وی تعداد اعزام تیم سیار به محل حادثه در سال 94 را 414 عنوان کرد و گفت: اولویت اعزام‌ها با موضوع کودک آزاری بود و همچنین 11 هزار و 859 نفر در محلات استان خدمات آموزشی دریافت کردند.
رحمانی بیان کرد: مراکز نگهداری امور آسیب دیدگان اجتماعی شامل مرکز مداخله در بحران، مرکز بازپروری زنان، مرکز خانه سلامت دختران و مرکز کودکان خیابانی است.
مهم‌ترین علل فرار از منزل
وی در ادامه عنوان کرد: سال گذشته 26 نفر از زنان در مراکز بازپروری زنان، 20 نفر در مرکز خانه سلامت دختران و 71 نفر در مرکز کودکان خیابانی پذیرش شدند.
این مسئول تصریح کرد: مهم‌ترین علل فرار از منزل مواردی همچون عدم امنیت جانی، ازدواج با فرد مورد علاقه، ازدواج اجباری، آزار و سوء استفاده جنسی، ولگردی و بلامکانی، اعتیاد در خانواده و ناسازگاری فرد با خانوده است.
وی در ادامه از راه اندازی اولین مرکز کودک و خانواده در استان خبر داد و گفت: این مرکز به منظور ساماندهی امور مربوط به کودکان کار و انجام فرآیند جذب و آگاه سازی آنها راه اندازی می‌شود.
این مسئول در ادامه سن کودکان پذیرش شده در مراکز نگهداری کودکان خیابانی را 12 تا 14 سال و مهمترین علت پذیرش اغلب آنها را بدسرپرستی عنوان کرد.
رحمانی در پایان با بیان انتظارات بهزیستی از سایر دستگاه‌ها بیان کرد: همکاری همه جانبه در راستای اجرایی نمودن آیین نامه فوریت‌های اجتماعی، همکاری مناسب با مددکاران اجتماعی در جهت خدمات رسانی به آسیب دیدگان اجتماعی و همچنین همکاری در راستای شناسایی اورژانس اجتماعی به آحاد جامعه با توجه به وظایف دستگاه‌ها از جمله این انتظارات است.
انتهای پیام/7003



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان