۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین سطح سواد سلامت مردم افزایش می باید
کد خبر: ۱۹۹۱۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

در سال ۹۳؛

سطح سواد سلامت مردم افزایش می باید

مردم باید بتوانند با اصلاح سبک زندگی خود از سلامتشان مراقبت کنند و در صورت بیمار شدن با انجام اقدام های به موقع از شدّت بیماری و تشدید عوارض آن بکاهند. بر این مبنا، افزایش سطح سواد سلامت آنان در سال ۹۳ به صورت جدّی پیگیری خواهد شد.

سطح سواد سلامت مردم افزایش می باید
به گزارش صبح قزوین، ژیلا هنرپیشه کارشناس مسوول آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی این دانشگاه ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به اینکه آموزش زنان و جوانان در اولویت ویژه است، اظهار داشت: آموزش خود مراقبتی به مردم، اجرای نظام آموزش به بیمار در بیمارستان ها، ورود آموزش های سلامت به کتاب های درسی دانش آموزان در مدارس و توسعه مشارکت های مردمی برای ارتقای عادلانه سلامت، برخی از برنامه های جدید دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت است که به منظور تحقق هدف مورد اشاره اجرا خواهد شد.
این کارشناس ضمن اشاره به این موضوع که اساس این برنامه ها افزایش توانمندی مردم برای خود مراقبتی است، گفت: نتایج برخی مطالعات انجام شده در ایران در مورد سواد سلامت از جمله مطالعه پیمایشی انجام شده در سال 1386 در پنج شهر و پنج روستا از پنج استان کشور (بوشهر، مازندران، کرمانشاه، قزوین و تهران) تحت عنوان «سواد سلامت و عوامل مؤثر بر آن» که با مشارکت یک هزار و 86 نفر از افراد 18 سال و بالاتر انجام شد و معیارهای کافی بودن، در مرز بودن و ناکافی بودن را اندازه گیری می کرد، حاکی از آن دارد که سواد سلامت زنان نسبت به مردان بالاتر می باشد.
ایشان ضمن تصریح به این نکته که سطح تحصیلات، قوی ترین ارتباط را با سطح سواد سلامت دارد، اظهار داشت: با توجه به تعیین نرخ باسوادی استان ها (بر اساس سالنامه آماری کشور در سال 1385 ) استان قزوین در کنار 9 استان دیگر، بیشترین میزان نرخ باسوادی را دارد.
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان