۰۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۱ جمعه

صبح قزوین بازدید معاون اول رییس جمهور از دست آوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد قزوین
کد خبر: ۱۷۵۱۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

در هفته پژوهش صورت گرفت؛

بازدید معاون اول رییس جمهور از دست آوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد قزوین

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و فرجی دانا وزیرعلوم، تحقیقات و فن آوری از خودروی هاوین ۲ دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در حاشیه مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه دست آوردهای پژوهش و فن آوری کشوربازدید کردند.

بازدید معاون اول رییس جمهور از دست آوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد قزوین

 به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و فرجی دانا وزیرعلوم، تحقیقات و فن آوری از خودروی هاوین ۲ دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در حاشیه مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه دست آوردهای پژوهش و فن آوری کشوربازدید کرد.

در این بازدید که با همراهی دکتر موسی خانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و داوود ثمری مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت، جهانگیری در جریان مراحل ساخت و تکمیل این پروژه قرار گرفت.

هم چنین دکتر موسی خانی در سخنانی به ارائه توضیحاتی درخصوص طراحی و ساخت موتور سیکلت الکتریکی پاراکس که دارنده مقام نخست کشوری در مسابقات ملی طراحی خودرو دانشگاه صنعتی شریف است، پرداخت.

بر اساس این گزارش، مهم ترین ویژگی موتورسیکلت‌های الکتریکی عدم تولید آلایندگی زیست محیطی و صوتی است؛ به علاوه خط رانش ساده و بازدهی بالای آن، صنایع موتورسیکلت سازی را به سمت تولید این نوع وسایل نقلیه هدایت کرده است.

وی در بخشی دیگر از توضیحات خود گفت:در حال حاضر مشکلات عمده ای نظیر هزینه ی بالای باتری و عدم وجود تکنولوژی مناسب باتری در جهت رفع نیاز های حرکتی ‌وسایل نقلیه الکتریکی، موانع پیش روی این صنعت نوپا هستند.

آزمایشگاه طراحی خودروی پاراکس با هدف طراحی موتورسیکلت الکتریکی، مقاوم، با بازدهی بالا و قیمت مناسب در سال 1391 فعالیت خود را آغاز و در زیر مجموعه های طراحی سیستم انتقال قدرت، شاسی، بدنه، تعلیق و فرمان، کنترل و برق الکترونیک و قدرت زیر نظر استادان مجرب به پژوهش و طراحی موتورسیکلت الکتریکی دو سرنشین پاراکس اقدام کرد.

این موتورسیکلت در چهارمین دوره مسابقات ملی طراحی ماشین دانشگاه صنعتی شریف پس از کسب بیشترین امتیاز در تست های استاندارد موتورسیکلت از قبیل: استحکام، سرعت بیشینه، شتاب، برد و .
.
.
موفق به کسب مقام نخست شد.
در این دوره از مسابقات که با شرکت 51 تیم از دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد، تیم هایی از دانشگاهای خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، امیرکبیر، فردوسی مشهد، چمران اهواز، سهند تبریز و.
.
.
شرکت داشتند.

موتور سیکلت الکتریکی پاراکس باتوجه به نیازهای شهری طراحی شده است و برای استفاده در مناطق با آلودگی و ترافیک شهری بالا بسیار مناسب است.

هم چنین تیم خودروی خورشیدی هـاوین از سال شکل گرفت و پس از مطالعه، تحقیق و بررسی در مورد خودروهای خورشیدی، اولین خودروی خورشیدی را در سال 1390 رونمایی کرد و در یازدهمین دوره مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی، پس از طی مسافت 2000 کیلومتر از شمال تا جنوب استرالیا، شگفتی ساز این دوره از مسابقات و موفق به کسب مقام هفدهم در بین 44 تیم شرکت کننده در جهان شد.

13920924134645

سپس این تیم با هدف ساخت خودروی خورشیدی که به خودروهای رایج شبیه تر است، مطالعه و طراحی خود را متمرکز بر این هدف کرد.

در این راستا، پس از تلاش 21 ماه اولین خودروی خورشیدی چهارچرخ ایران در این دانشگاه طراحی و ساخته شد که توسط آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز دانشجو رونمایی شد.

از ویژگی های این خودرو می توان به بیشینه سرعت 160 کیلومتر بر ساعـت، سرعت متوسط 90 کیلومتر بر ساعت اشاره کرد.
این خودروی تک سرنشین وزنی در حدود 180 کیلوگرم دارد و تمامی قسمت های بدنه از جنس فیبرکربن بوده و توسط پژوهشگران در کارگاه کامپوزیت این تیم ساخت شد.

قسمت های خودرو به جز سلول های خورشیدی و موتور آن، طراحی و ساخته شده به دست اعضای این تیم است.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان