۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین تألیفات نجومی بدون پژوهش در کشور یک آسیب است
کد خبر: ۱۷۱۷۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

حجت الاسلام علی طهماسبی:

تألیفات نجومی بدون پژوهش در کشور یک آسیب است

امام جمعه الوند گفت: یکی از آسیب های بزرگ ما آمارهای نجومی تألیفات در کشور است، تألیفاتی که بدون پژوهش نوشته شده اند.

تألیفات نجومی بدون پژوهش در کشور یک آسیب است
به گزارش صبح قزوین به نقل از رهرو، همایش تجلیل از پژوهشگران شهرستان البرز با حضور مسئولین شهرستانی در مجتمع فرهنگی و هنری کوثر شهر الوند برگزار شد.
حجت الاسلام علی طهماسبی در این همایش گفت: جایگاه علم و اندیشه که فرزند پژوهش هستند در اندیشه اسلامی و تفکر اسلام ناب شیعه از یک جایگاه بالایی برخوردار هستند و نمی توان هیچ دینی را به مانند اسلام یافت که پیروان خود را به اندیشه و تفکر دعوت کند.
وی افزود: جایگاه تفکر در اسلام به گونه ای است که یک ساعت اندیشیدند به هفتاد سال عبادت برتری دارد، زیرا اساس پژوهش تفکر است.
دکتر طهماسبی با اشاره بر اینکه پژوهشگری در اسلام ارزشمند است که مؤمن باشد، خاطرنشان کرد: هیچ کار عملی در دنیا صورت نگرفت مگر اینکه از یک پشتوانه پژوهشی برخوردار بوده باشند.
وی افزود: اینکه کشورهای جهان سوم در تولید علم ضعف دارند به این خاطر است که مراکز پژوهشی قوی نداشته اند.
امام جمعه الوند با اشاره بر اینکه بودجه پژوهش در کشور بسیار ناچیز است، گفت: امروز بعد از سالها بودجه پژوهش اسماً نیم درصد از بودجه فرهنگی کشور را شامل می شود که حتی اگر همین مقدار نیز باشد باز کم است.
وی افزود: پژوهش باید به واقع پژوهش باشد نه پژوهش برای تألیف، بلکه پژوهشی که بتوان از آن علم تولید کرد.
امام جمعه الوند گفت: یکی از آسیب های بزرگ ما آمارهای نجومی تألیفات در کشور است، تألیفاتی که بدون پژوهش نوشته شده اند و برای اینکه فروش خوبی را نیز در بازار داشته باشند با ترفندهای انتخاب نام خوب برای کتاب ها خوانندگان را مجاب به خرید این تألیفات بی محتوا می کنند.
حجت الاسلام طهماسبی در ادامه گفت: باید به پژوهش بهاء داد و برای آن ارزش قائل شد و شرایط به گونه ای برای پژوهشگر فراهم شود که دغدغه ای جز کار پژوهشی نداشته باشد.
وی گفت: باید شأن و منزلت پژوهشگر حفظ شود و زندگی او را تأمین کرد و اگر این مهم اتفاق نیفتند نمی توانیم به تولید علم دست یابیم.
امام جمعه الوند خاطر نشان کرد: در پژوهش باید از شهرت زدگی دوری جست و کار پژوهشگر این است که به مسائل با نگاه واقع بینانه و موشکافانه نگاه کند.
وی در پایان گفت: بازکردن در علم از راه تفکر و پژوهش است و برای دست یافتن به آن باید دانست که علم ها محدود است و تلاش باید کرد که در پژوهش بر روی افراد باز شود.
انتهای پیام /

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان