۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین نمونه گيري از افراد در معرض خطر بیماری های دیابت و فشار خون آغاز شد
کد خبر: ۱۷۱۳۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

در مراكز بهداشتی ـ درمانی روستايي قزوين؛

نمونه گيري از افراد در معرض خطر بیماری های دیابت و فشار خون آغاز شد

دیابت نوع (۲) شايع ترين نوع ديابت است و بيشتر افراد مبتلا به ديابت، مبتلا به اين نوع ديابت هستند.

نمونه گيري از افراد در معرض خطر بیماری های دیابت و فشار خون آغاز شد
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دیابت نوع (2) شايع ترين نوع ديابت است و بيشتر افراد مبتلا به ديابت، مبتلا به اين نوع ديابت هستند.
همچنین اغلب بيماران اين نوع ديابت چاق هستند و بيماراني هم كه طبق معيار تعيين شده چاق نباشند، در محدوده شكم، تجمع چربي دارند.
چون ديابت نوع (2) بیشتر در افراد بالای 30 سال مشاهده می شود، بنابر اين پيشگيري در آنان از طریق شناسايي زودرس و درمان به موقع و صحيح، حائز اهميت است.
بر مبنای این موارد، طرح غربالگري و بيمار يابي ديابت و فشار خون براي افراد 30 ساله و بالاتر در خانه های بهداشت تحت پوشش مراکز بهداشتی ـ درمانی روستایی شهرستان قزوين از اواسط آبان ماه آغاز شد و کار نمونه گیری از این افراد نیز از نهم آذر 1392 انجام می شود.
در طرح مذکور – که هم اكنون نیز در حال انجام است - با توجه به علائم خطر در افراد غربالگري شده، افراد در معرض خطر برای تشخيص بيماري ديابت از طریق نمونه گيري قند خون ناشتا به آزمايشگاه ارجاع داده مي شوند.
سپس از طریق نتايج آزمايش ها، بیماران جدید شناسایی مي شوند و ضمن تشکیل پرونده، آنان به پزشکان مراکز یاد شده ارجاع داده می شوند تا تحت مراقبت و درمان قرار گرفته و در صورت نیاز، به مراكز تخصصی سطوح بالاتر ارجاع داده شوند.
گفتنی است، با هدایت احمد رضایی كارشناس مسوول واحد پیشگیری از بيماري های مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین و نظارت پریوش خنساریان کارشناس این مرکز و همچنین با همکاری کارکنان آزمايشگاه مركزي مرکز بهداشت قزوین و مراكز بهداشتی ـ درمانی روستايي مجري طرح، اولين نمونه گيري ها قند خون ناشتا 400 نفر از افراد در معرض خطر، توسط پنج تيم اعزامی از قزوین در خانه هاي بهداشت الولك، حميدآباد و ناصرآباد انجام شد.
اين طرح تا اتمام غربالگري در خانه هاي بهداشت ادامه دارد و بعد از اتمام غربالگري، در هر يك از خانه هاي بهداشت، تيم نمونه گير اعزام می شود.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان