۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین فقط در صورت کنار رفتن دولت مذاکره می کنیم
کد خبر: ۱۷۰۰۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

فقط در صورت کنار رفتن دولت مذاکره می کنیم

معترضان اوکراینی امروز یکشنبه پیش از برگزاری تظاهرات اعلام کردند تنها در صورتی با رئیس جمهور این کشور مذاکره می کنند که وی دولت را منحل کرده و کابینه جدیدی را که متعهد به گسترش روابط با اتحادیه اروپاست روی کار بیاورد.

فقط در صورت کنار رفتن دولت مذاکره می کنیم
به گزارش صبح قزوين به نقل از رویترز، اعتراضات مردم اوکراین به تصمیم دولت این کشور برای امضا نکردن توافقنامه با اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد به طوریکه شب گذشته بیش از 20 هزار نفر با تجمع در میدان استقلال کی یف بار دیگر به این اقدام دولت اعتراض کردند.
معترضان پیش از ظهر امروز نیز اعلام کردند تنها در صورتی حاضر به مذاکره با "ویکتور یانوکویچ" هستند که وی دولت را منحل کند.
در جریان اعتراضات روزهای اخیر اوکراین که بزرگترین تظاهرات بعد از وقوع انقلاب نارنجی در این کشور محسوب می شود در حدود 350 هزار معترض در خیابان های کی یف دست به تظاهرات ضد دولتی زده و خواستار کنار رفتن دولت شدند.
اعتراضات اوکراین از حدود سه هفته قبل و بعد از تصمیم دولت برای تعلیق گفتگوها با اتحادیه اروپا آغاز شد.
اروپايي ها معتقدند تصميم کی يف تحت فشار روسيه صورت گرفته است.
"خوزه مانوئل باروسو" رئيس کميسيون اروپا، در اجلاس رهبران اتحاديه اروپا دخالت روسيه را مغاير با موازين قوانين بين المللی توصيف کرد و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، نيز گفت که اکنون اميدی به امضاي اين توافقنامه تجاری ندارد .
صدر اعظم آلمان پيش از شروع جلسه سران اتحاديه اروپا از دولت روسيه انتقاد کرد و گفت که روسيه نبايد رابطه بين يکی از جمهوری های سابق اتحاد جماهير شوروی و اروپا را به تهديدی عليه خود تعبير کند.
اتحاديه اروپا در سال ۲۰۰۹ برنامه موسوم به مشارکت شرقی را به شش عضو پيشين اتحاد جماهير شوروی پيشنهاد کرد.
هدف از اين برنامه يکپارچه سازی قوانين و مواضع اقتصادی و سياسی اعلام شد.
نمايندگان اتحاديه اروپا و کشورهاي ارمنستان، آذربايجان، گرجستان، بلاروس، مولداوی و اوکراين در هفتم ماه می 2009 در پراگ گردهم آمدند و بيانيه مشترکی را در اين زمينه امضا کردند.
اما طی سالهای اخير، روابط سياسی اقتصادی بين اتحاديه اروپا و بلاروس به حداقل کاهش يافت و بلاروس نيز مانند ارمنستان ترجيح داد برای حفظ روابط بهتر با روسيه به اتحاد گمرکی مورد نظر مسکو بپيوندد.
اوکراين نیز در همین مسیر دو هفته قبل در تصميمی ناگهانی عضويت در برنامه مشارکت شرقی را به حالت تعليق درآورد.
اهميت استراتژيک اين شش کشور بديهی است البته در اين ميان، اوکراين با جمعيتي ۴۶ ميليونی و منابع طبيعی و انسانی از اهميت ويژه ای برخوردار است.
اتحاديه اروپا، در سه سال اخير بيش از دو ميليارد و ۵۰۰ ميليون يورو در اين زمينه سرمايه گذاری کرده اما اکنون با اقدامات روسیه برنامه های بروکسل در حال از هم پاشیدن است.
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان