۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین امامت حضرت جواد پیش از سن بلوغ بسیار چالش‌زا بود
کد خبر: ۱۶۸۴۰۲ نویسنده: حجت الاسلام محبی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۳۰ ساعت: ۱۳:۸ ↗ لینک کوتاه

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور قزوین:

امامت حضرت جواد پیش از سن بلوغ بسیار چالش‌زا بود

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور قزوین بیان کرد: امامت امام جواد(ع) قبل از سن بلوغ بسیار چالش‌زا بود اما با هدایت‌ و روشنگری‌هایی که امام رضا(ع) قبل از شهادت خود داشتند جامعه به لحاظ اعتقادی امامت امام جواد(ع) را پذیرفتند.

امامت حضرت جواد پیش از سن بلوغ بسیار چالش‌زا بود
حجت‌الاسلام محمد محبی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به میلاد امام جواد(ع) گفت: امام نهم شيعيان حضرت محمدتقی جوادالائمه(ع ) در سال 195هجري در مدينه ولادت یافت.
وی با بیان اینکه امام محمد تقي(ع ) هنگام وفات پدر بزرگوارشان امام رضا(ع) 8 ساله بودند و پس از شهادت ایشان در اواخر ماه صفر سال 203 مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جواد(ع) انتقال يافت، اظهار کرد: از ویژگی‌های بارز امام نهم شیعیان این است که در سن کم و درواقع قبل از سن بلوغ به امامت رسیدند.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه پیام نور قزوین افزود: امامت امام جواد(ع) قبل از سن بلوغ بسیار چالش‌زا بود اما با هدایت‌ و روشنگری‌هایی که امام رضا(ع) قبل از شهادت خود داشتند جامعه به لحاظ اعتقادی امامت امام جواد(ع) را پذیرفتند.
محبی تاکید کرد: آنچه بسیار بارز بود توانمندی امام محمدتقی(ع) در عرصه علم و فصاحت بود که با وجود سن کم مطالب بسیار ارزشمندی از علوم مختلف قرآنی و سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) بیان می‌کردند که پاسخگوی علمای بزرگ زمان خود بودند و بسیاری از این
افراد مبهوت توانمندی‌های امام می‌شدند.

امام رضا در بین فرزندان خود به امام جواد علاقه زیادی داشتند

وی در ادامه تصریح کرد: در زمان امام جواد(ع) اوضاع سیاسی خفقان شدید بود که موجب شد حاکمان عباسی امام را تحت نظارت شدید قرار داده و ارتباط مردم با ایشان را بسیار محدود کرده بودند چراکه از جذابیت وجودی امام جواد(ع) احساس خطر می‌کردند.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور قزوین با اشاره به نگاه تربیتی امام جواد(ع) عنوان کرد: این امام بزرگوار در مدت 17 سال دوران امامت به نشر و تعليم حقايق اسلام پرداخت و شاگردان و اصحاب برجسته‌اي داشت که هر يک خود قله‌اي بودند از قله‌هاي فرهنگ و معارف اسلامي مانند ابن ابي عمير بغدادي، ابوجعفر محمد بن سنان زاهري که مردم به آن‌ها مراجعه کرده و از مطالب علمی امام بهره‌مند می‌شدند.
استاد حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در بین فرزندان خود به حضرت جوادالائمه(ع) علاقه زیادی داشتند و با توجه به فاصله‌ای که بین این دو بزرگوار از خراسان تا مدینه بود گاهی این دوری و فراق برای امام رضا(ع) سخت بود و اظهار بی‌تابی کرده و در جمع شاگردان خود شخصیت برجسته امام محمدتقی را مطرح می‌کردند.
محبی یادآور شد: معتصم عباسی امام جواد(ع) را برای کنترل و حفاظت بیشتر از مدینه به بغداد انتقال داد که مبادا جامعه به سمت ایشان گرایش پیدا کند و از طرفی شهادت‌های دروغین را علیه امام رواج می‌داد.
وی با اشاره به جایگاه والای امام جواد(ع) در مباحث علمی اظهار کرد: مناظره‌هایی که علما با امام داشتند موجب شد که خیلی از افراد امام نهم را بهتر شناخته و به ایشان علاقمند شدند درواقع موقعيت امام جواد(ع ) پس از اين مناظرات بيشتر استوار شد.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه پیام نور قزوین تصریح کرد: یکی از وظایف دینی مبلغان و رسانه‌ها این است که باید امامان معصوم(ع) که هادیان الهی بوده و هر کدام در دوره خود نقش بسزایی در هدایت بشر داشتند را به جامعه بشناسانند.
محبی در پایان گفت: همه ما وظیفه داریم که سیره و سنت همه امامان معصوم(ع) را به عنوان الگویی صحیح و اندیشه سیاسی، اجتماعی و مذهبی خود مورد توجه قرار دهیم چراکه ائمه اطهار، وارث علم پیامبران الهی هستند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

ن / ۳۱ فرو ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰

با سلام و خسته نباشید بنظر میرسد در عنوان شغلی افراد دقت بیشتری شود مقام معظم رهبری فقط یک نفر به عنوان نماینده ولی فقیه دراستانها دارند بقیه دستگاهها مثل دانشگاهها و سازمان ها فقط دفتر نماینده ولی فقیه وجود دارد و حضرات علما مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در نهاد مربوطه می باشند خصوصا از خبرگزاری صبح به عنوان یک مرجع ارزشی و انقلابی انتظار بیشتری می رود.با تشکر ... لطفا منتشر نشود
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان