۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین از آثار نافرمانی خدا نبود اخلاص در رفتار است
کد خبر: ۱۶۷۰۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

استاد حوزه علمیه قزوین:

از آثار نافرمانی خدا نبود اخلاص در رفتار است

استاد اخلاق حوزه علمیه قزوین با بیان این‌که این اخلاصی که خداوند در قلب انسان قرار می‌دهد به صورت ودیعه است، تاکید کرد: یعنی این گونه نیست که تا ابد در وجود انسان باقی بماند؛ بلکه اگر گناهانی را مرتکب شد اخلاص را از او خواهند گرفت.

 از آثار نافرمانی خدا نبود اخلاص در رفتار است

به گزارش صبح قزوین، حجت الاسلام غلامرضا شرافتی، استاد اخلاق حوزه علمیه قزوین، در جلسه اخلاق حوزه ‌علمیه قزوین که در مسجد النبی برگزار شد، اخلاص را اساس خودسازی دانست و گفت: در عصر حاضر الگوی زیادی در کشور داریم که نمونه کامل اخلاص هستند، امام خمینی(ره) از این افراد است که وقتی در قم به ایشان گفته شد درس اخلاق را برگزار کنند، با تواضع و اخلاصی که در وجودشان بود قبول نکردند.

وی ادامه داد: اخلاص یعنی کار را برای خدا انجام دهیم، ممکن است کسی پولی نگیرد ولی کار را برای خدا هم انجام ندهد و برای شهرت و شناخت نزد دیگران به سراغ آن کار برود.
 پیامبر اکرم(ص) از جبرئیل نقل می‌کند که خداوند خبر داده، اخلاص سری از اسرار من است و من هر کدام از بندگانم را که دوست داشته باشم آن در قلبش قرار می‌دهم، پس باید کاری کرد که خدا ما را دوست داشته باشد.

حجت الاسلام شرافتی با بیان این‌که این اخلاصی که خداوند در قلب انسان قرار می‌دهد به صورت ودیعه است، تاکید کرد: یعنی این گونه نیست که تا ابد در وجود انسان باقی بماند؛ بلکه اگر گناهانی را مرتکب شد اخلاص را از او خواهند گرفت.

وی در ادامه افزود: پیامبر(ص) که فرمودند علمای امت من دو دسته اند؛ یک دسته را خداوند به آنها علم داده و آنها علم را در جامعه رواج می‌دهند و برای این این گروه ماهیان و پرندگان و استغفار می‌کنند و در محشر رفیق انبیاء مرسل هستند.
نه از نظر فیزیکی بلکه از نظر معنوی و درجه و با همون کیفیت.
ولی گروه دوم در بخشش علم بخیل اند؛ هر جا که پول و درهم و دینار بدهند می‌روند و در محشر لجامی از آتش بر دهان آنها می‌زنند.

این استاد اخلاق با بیان این‌که طلبه همیشه برای خدا کار می‌کند و همیشه مراسم ها را با اخلاص می‌رود، اظهار داشت: برخی دانش پژوهان درس‌ها را با زور و اجبار می‌روند، علامه امینی 600 هزار جلد مطالعه کرد و در کتاب خود از 10هزار جلد استفاده کرده و حتی برای این که حقانیت شیعه را ثابت کند و کتاب الغدیر را بنویسد به کشور های متعددی برای جمع آوری اطلاعات و روایات سفر کرد.

حجت الاسلام شرافتی ادامه داد: در منیه المرید گفته شده که اگر کسی که از علوم، علم آخرتی را یاد بگیرد و وسیله ای برای سود و استفاده دنیوی قرار دهد؛ نه تنها بهشت نمی‌رود بلکه بوی بهشت را هم احساس نمی کند.

وی ابراز داشت: معمولا انسان‌ در سختی‌ها به جایی می‌رسد نه در رفاه؛ کسانی که از راه دور به کلاس اخلاق می‌آیند موفق‌تر هستند چون قدر می‌دانند، این افراد با روزه گرفتن تمام سختی‌ها را به جان می‌خرند و متاسفانه اغلب فقط طلبه‌ها در این زمینه پیش‌قدم هستند که این غفلت از سوی دیگران، درد است.

این استاد اخلاق با بیان این که تا توسل معنوی نداشته باشیم به جایی نمی‌رسیم و نباید فقط به عمل اکتفا کنیم، تصریح کرد: لقمان به فرزندش می‌گفت، اگر دیدی گروهی در حال ذکر خدا هستند برو، چون اگر علم داشته باشی از علمت استفاده می‌کنند و اگر علم نداشته باشی به علمت اضافه می‌کنند و اگر دیدی گروهی در حال ذکر خدا نیستند نرو، چون اگر علم داشته باشی از علمت استفاده نمی‌کنند و اگر جاهل باشی، به جاهلیت اضافه می‌کنند.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان