۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین مذاکرات ژنو برای مسئله هسته ای است و ربطی به رابطه با آمریکا ندارد/ گام اول را نباید رفع تحریم ها به حساب آورد
کد خبر: ۱۶۱۴۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

حداد عادل:

مذاکرات ژنو برای مسئله هسته ای است و ربطی به رابطه با آمریکا ندارد/ گام اول را نباید رفع تحریم ها به حساب آورد

حداد عادل گفت: گام اول توقف تشدید تحریم ها است گام اول را نباید رفع تحریم ها به حساب آورد، این برنامه تاثیری بر عملکرد ما در سوریه و منطقه و روابط ما با آمریکا نخواهد داشت مذاکرات ژنو برای مسئله هسته ای است و ربطی به رابطه با آمریکا ندارد

مذاکرات ژنو برای مسئله هسته ای است و ربطی به رابطه با آمریکا ندارد/  گام اول را نباید رفع تحریم ها به حساب آورد
به گزارش صبح قزوین، غلامعلی حداد عادل به مناسبت هفته بسیج در جمع مردم شهید پرور قزوین و جمعی از بسیجیان و مسئولین حضور یافته  و در خصوص مسائل هسته ای عنوان کردند: نباید شک  کرد این نظام و انقلاب اسلامی خار چشم استکبارجهانی به سر کردگی آمریکا  است.
  با پیروزی انقلاب تاریخ دنیا عوض شد  پس از 35 سال تاثیر این انقلاب در دنیا دیده می شود.
وی ادامه داد: مهمترین خطر برای آمریکا این است که ایران توانسته ابهت آمریکا را در هم شکند و برای سایر کشور ها الگو شود، ایران کشوری شده که ظرف 10 روز 6 وزیر خارجه  قدرت های اول دنیا خودشان را به ژنو می رسانند که با ایران توافق نامه امضاء کنند.
حداد عادل ایران را واقیعیت انکار ناپذیر دانست و استدلال کرد: ایران یک واقعیت انکار ناپذیر است که جان کری می گوید ما در سوریه موفق بودیم اما ایران و حزب الله نگذاشتند.
این مسئول لبنان را دست حزب الله در لبنان دانست و هشدار داد: سران آمریکا می دانند که حزب الله دست ولایت در لبنان و سوریه است و اعتراف می کنند.
آنها با اصل و جود این نظام مخالف اند، داستان هسته ای بهانه است و می دانستند که با دخالت نظامی کاری از پیش نمی برند، در افغانستان گرفتار شدند بطوری که در حال حاضر دنبال مذاکره با طالبان هستند که روزی در فکر از بین بردن آن بودند.
وی با اشاره به الگو برداری عراق از انقلاب ایران اظهار داشت: آمریکا درعراق دخالت کرد اما با هدایت ایران عراقی ها با هم متحد شدند و از الگوی انقلاب اسلامی ایران درس گرفته اند؛ آمریکا دنبال چیز دیگری بود اما خداوند چیز دیگری می خواست؛ در همین تحریم ها ما سالانه 10 میلیارد دلار به عراق صادرات داریم.
حداد عادل با اشاره به فتنه 88 و نا امیدی دشمن توضیح داد: دشمن بعد از قضیه فتنه از داخل کشور نا امید شدند 2 طرح اصلی داشتند؛ اول سوریه و بعد افزایش تحریم های اقتصادی، بعد از اینکه در فتنه نتیجه نگرفتند تحریم ها را اعمال کردند؛ بعد از فتنه تبلیغات راه انداختند که ایران قصد داشت سفیر عربستان را در آمریکا ترور کند.
وی اذعان داشت: آمریکا طرح هسته ای را به شورای امنیت برد تا با تحریم ها کشور را فلج کند؛ هر کاری که می توانستند کردند،ملت ایران توانستند انتخاباتی را برگزار کنند که از نظر اجتماعی و آرامش، امنیت الگو بود.
آمریکا شاهد بود ایران با تحریم ها دچار مشکل شده اما از پا در نیامد.
این مقام مسئول تشریح کرد: وقتی بیداری اسلامی شروع شد آمریکا به ذهنش رسید چیزی شبیه بیداری اسلامی در سوریه مقابل بشار اسد علم کند.
بشار اسد هر عیبی دارد از بسیاری از حکومت های عربی بهتر است؛ فشار اخلاقی و مالی ندارد؛ آدمی خانواده دار است و هیچکس از او فساد اخلاقی سراغ ندارد.
وی در خصوص ذهنیت مردم سوریه درمورد بشار اسد افزود: بشار اسد منفور مردم سوریه نبود؛ دشمن آمد به نام بهار عربی موجی راه انداخت که بشار اسد را سرنگون کنند.
برای سرنگونی بشار اسد از اقصی نقاط دنیا عده ای را بسیج کردند تا با پول قطر، عربستان و طراحی آمریکا و اسرائیل این کار ممکن شود.
حداد عادل در خصوص ارتباط ایران و حزب الله و خطر آن برای آمریکا ابراز داشت: مسئله اصلا سوریه نیست؛ مسئله این است که راه ارتباط ایران با مقامت را قطع کنند و پس از اینکه ارتباط حزب الله را قطع کردند آن را محاصره، خلع صلاح و نابود کنند؛ بعد به سراغ ایران بیایند.
وی خاطر نشان کرد: نصر الله بارها گفته اگر به ایران تجاوز کنید اسرائیل را با خاک یکسان می کنیم.
حزب الله 80 هزار موشک برای دفاع از ایران در جنوب لبنان مستقر کرده است.
حداد عادل عنوان کرد: بشار اسد را به این دلیل مجازات می کردند که با ایران و حزب الله ارتباط دارد؛ اینها در هر دو برنامه شکست خوردند؛ نه در ایران تحریم ها به آشوب نرسید و نه سوریه شکست خورد.
در حال حاضر در کنار ارتش سوریه بسیج سوریه دارد می جنگد واز ارتش حمایت می کند بعضی از گروه های بسیجی به تانک مجهز هستند.
وی ادامه داد: آمریکا دید در داخل ایران تحریم ها اثر ندارد دولت عوض شده؛ این تحولات باعث شد که گفتگوهای ژنو آغاز شود ما هرگز کوتاه نمی آییم؛ رهبرمان با شهامت ایستاده همانطور که امام(ره) ایستاده بود.
حداد عادل با اشاره به سخنان ظریف در خصوص ضمانت اجرایی این موافقت نامه بیان کرد: ظریف گفت ضمانت اجرایی این تعهد مقاومت مردم است.
گام اول توقف تشدید تحریم ها است گام اول را نباید رفع تحریم ها به حساب آورد، این 6 ماه را با هشیاری عمل کنیم تا به گام دوم برسیم، این برنامه تاثیری بر عملکرد ما در سوریه و منطقه و روابط ما با آمریکا نخواهد داشت مذاکرات ژنو برای مسئله هسته ای است و ربطی به رابطه با آمریکا ندارد.
وی در خصوص توافقات ژنو استدلال کرد: توافق ژنو طوری است که هر دو طرف بیان می کنند که پیروز شده اند.
اوباما بلافاصله به دنیا اعلام کرد که ما خیال دنیا را از خطر سلاح هسته ای ایران آسوده کردیم؛ آنچه که ما اصلا به فکرش نبودیم دشمن آن را در افکار عمومی پر رنگ کرده بود و ادعا می کند که خطرش را برطرف کرده است.
حداد عادل در خصوص تحریمات توضیح داد: ایران در واقع قدم اول را برداشته ایم و این سازمان تحریم ها شکاف برداشته است.
اولا در ارزیابی از جهات مثبت و منفی این موافقت نامه نبایدعجله کنیم از نظر حقوقی این متن باید ارزیابی شود و کار کارشناسی روی آن انجام گیرد.
این مقام مسئول با اشاره به جهات مثبت ومنفی 6 ماه پیش رو استدلال کرد: این موافقت نامه بعد از 6 ماه برای ایران و هم برای آمریکا قابل تجدید است.
جهات مثبت و منفی هم دارد.
جمع بندی ایران این است که تیم مذاکره کننده ایران با نظر مثبت نگاه می کند و باورمان این نیست که مذاکره کنندگان خدای نکرده قصد خیانت داشتند؛ رهبری بر روند کلی مذاکرات نظارت دارند و خطوط قرمز را هم مشخص کرده اند.
حداد عادل در خصوص فشار و تصمیم گیری تیم مذاکره کننده اظهار داشت: طبیعی است که طی مذاکره جزئیاتی پیش می آید که طرف مذاکره کننده مجبور است سریعا تصمیم گیری کند؛ رهبری بر جزئیات تاکید نداشتند وچیزی که در متن توافق نامه به چشم می خورد این است که حق غنی سازی 5 درصد حفظ شده و کار سایت های نطنز، اصفهان، فردو و اراک ادامه دارد.
وی با اشاره به فعالیت های هسته ای ایران در حال حاظر خاطر نشان کرد: یادمان باشد وقتی 10 سال پیش در پیمان سعد آباد فعالیت های هسته ای را تعلیق کردیم خواهان این بودیم که اجازه داشته باشیم 20 سانترینیوژ را به صورت آزمایش فعال کنیم؛ در حال حاضر 19000 سانترینیوژ فعال دارند به کارشان ادامه می دهند.
حداد عادل توضیح داد: در ژنو ایران متعهد می شود که در6 ماه آینده غنی سازی بیش از 5 درصد را ادامه ندهد، این همان چیزی است که ایران می خواست،یعنی بتواند غنی سازی را برای منافع صلح آمیز که سقفش 5 درصد است را ادامه بدهد.
این مقام مسئول در خصوص مفاد دیگر توافق نامه ژنو اظهار داشت: حتی آمریکا خواست در غنی سازی 20 درصد، 50 درصد را به میله سوخت تبدیل کنیم و 50 درصد دیگر را خثی کنیم و اعلام کردند تحریم جدید اعمال نمی کنیم، صادر نفت را محدود نمی کنیم و برای استفاده از منابع مالی حاصل از فروش نفت موانع بانکی را بر می داریم که بتوانید استفاده کنید.
حداد عادل هشدار داد:موارد یاد شده شاید به ذائقه ما تلخ بیاید اما باید بدانیم این یک جنگ بوده اینطور نیست که هر بند این موافقت نامه خوشحال کننده باشد.
خیلی نباید جشن و پای کوبی، ذوق زدگی نشان داد که انگار همه ی مسائل حل شده، از طرف دیگر هم نباید آنطور وانمود کرد که عده ای رفته اند و جامعه را فروخته اند؛ هیچ کدام از این واکنش ها درست نیست.
وی ادامه داد: باید وحدت ملی را حفظ کرد و طوری عمل نشود که عده ای از مردم بگویند دولت می خواهد برود مشکلات را حل کند این حزب الهی ها و بسیجیان بر طبل جنگ می کوبند، نباید در داخل کشور دو دستگی ایجاد شود.
در پایان حداد عادل  ملاک تشخیص را مقام معظم رهبری دانست و اظهار داشت: چشم مان باید به مقام معظم رهبری باشد که از جزئیات با خبر هستند و باید ببینیم ایشان مسیر را چگونه هدایت می کنند.
چیزی که مهم و ضامن همه موفقیت ها است لطف خداوند و حضور مردم در صحنه است.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان