۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین چالشي است كه به فرصت تبديل شده
کد خبر: ۱۶۱۱۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

گياه آزولا؛

چالشي است كه به فرصت تبديل شده

مخترع دستگاه جمع آوري گياه آزولا گفت: از آنجايي كه گياه آزولا به يك مشكل زيست محيطي تبديل شده آن را به فرصتي براي كارآفريني تبديل كرده ايم.

چالشي است كه به فرصت تبديل شده

به گزارش صبح قزوين، گياه آزولا یک جلبک آبزی است که روی سطح آب شالیزار های برنج، کانال ها، استخرها و رودخانه ها زندگی می کند .
آزولا در ایران یک گیاه وارداتی است كه در 20 سال گذشته اكثر مرداب ها، شاليزارها و بركه هاي شمالي را در سطح وسيعي آلوده كرده است.

اين گياه در اواخر سال 1363 به منظور سازگاري و افزايش عملكرد مناطق شاليكاري از فليپين وارد ايران شد و امروز به يك مشكل زيست محيطي تبديل شده است.

موافق مخترع دستگاه جمع آوري گياه آزولا گفت: بيش از اين براي جمع آوري آزولاها و مواد زائد از وسائل ساده مانند توري، سبد و دست استفاده مي شد و اين مشكل باعث شد تا دستگاه جمع آوري آزولا ساخته شود.

4

.
وي اظهار كرد: گياه آزولا برای رشد نیاز به دمای 20 تا 30 درجه سانتیگراد دارد  و بهترین pH برای آن 4.
5 تا 7 است .
این گیاه می تواند عمل تثبیت نیتروژن انجام دهد.
 آزولا عملکرد گیاه برنج را افزایش می دهد ، هزینه مبارزه با علف های هرز و استفاده از کودهای شیمیایی را کاهش می دهد و از آن نیز می توان برای تغذیه انسان و دام استفاده کرد.

مخترع دستگاه جمع آوري گياه آزولا عنوان كرد: ابعاد اين شناور 4*2.
5 متر است و مي تواند روزي 8 تن را جمع آوري كند و اين شناور به وسيله موتور محرك روي آب حركت كرده و گياه آزولا و مواد زائد را جمع آوري مي كند، هزينه ساخت اين دستگاه 25 ميليون تومان بوده است.

موافق بيان كرد: تلاش ما اين است كه چالش ها را به فرصت تبديل كنيم ساخت اين دستگاه فقط ثبت اختراع نبوده بلكه هدف اصلي آن تامين خوراك دام و طيور بوده است.
هم اكنون در تغذيه حيوانات، تهيه كود ورمي كمپوست و بستر گياه كاربرد دارد.

Azoll_sp

آزولا مزایای زیادی برای گیاهان و بخش کشاورزی دارد که از آن جمله می توان کاهش هزینه کود، افزایش باروری خاک و کاهش هزینه مبارزه با علف های هرز اشاره کرد.

تحقیقات مختلف نشان می دهند که آزولا عملکرد گیاه برنج را در صورتی که به درستی مدیریت شود افزایش می دهد که این عامل می تواند باعث خودکفایی در تولید برنج شود  پس لازم است توجه بیشتری به گیاه آزولا و مدیریت آن در بخش کشاورزی شود .

انتهاي پيام/ 3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان