۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین افزایش ۴۰ درصدی مقاومت ساقه برنج در برابرآفت ها / صرفه جویی ۷۰ میلیون لیتر سوخت فسیلی/ پرتو دهی در صنعت کاربرد فراوانی دارد
کد خبر: ۱۵۸۵۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

خلفی اعلام کرد:

افزایش ۴۰ درصدی مقاومت ساقه برنج در برابرآفت ها / صرفه جویی ۷۰ میلیون لیتر سوخت فسیلی/ پرتو دهی در صنعت کاربرد فراوانی دارد

معاون توسعه کاربرد پرتوهای کاربردی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: صنعت هسته ای با رسیدن به دوران بلوغ موجب رشد و توسعه صنعتی قابل توجه کشورمان شده و راه اندازی نیروگاه بوشهر، صرفه جویی سالانه ۷۰ میلیون لیتر سوخت فسیلی را به همراه دارد.

افزایش ۴۰ درصدی مقاومت ساقه برنج در برابرآفت ها / صرفه جویی ۷۰ میلیون لیتر سوخت فسیلی/ پرتو دهی در صنعت کاربرد فراوانی دارد

به گزارش  صبح قزوین،  خلفی با بیان این مطلب اظهار کرد: برنامه های سازمان انرژی هسته ای در محورهای مختلفی انجام می شود که خوشبختانه در چرخه سوخت هسته ای از مرحله اکتشاف، استخراج تا تولید به خودکفایی رسیده ایم و امروز انواع سوخت هسته ای را برای راکتورها می سازیم.

وی افزود: در حوزه نیروگاهها و تولید برق هسته ای در جایگاه خوبی هستیم و دو ماه قبل نیروگاه بوشهر راه اندازی و تحویل کارشناسان کشورمان شده است که دیگر برای سوخت رسانی مناطق سردسیر مشکلی نداریم و در مصرف سوخت گاز هم صرفه جویی قابل توجهی خواهد شد.

70 میلیون لیتر صرفه جویی سوخت فسیلی خلفی بیان کرد: با راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر، سالانه 70 میلیون لیتر در سوخت فسیلی و از نظر ارزی هم 700 میلیون دلار صرفه جویی می شود.

این مسئول یادآورشد: راه اندازی نیروگاه بوشهر در کاهش آلودگی های زیست محیطی هم نقش مهمی خواهد داشت و سالانه از ورود حدود هفت میلیون تن انواع آلاینده ها به محیط زیست جلوگیری خواهد شد.

خلفی گفت: طبق برنامه دولت و تاکید رئیس جمهور در ادامه فعالایت های خود نیروگاههای هسته ای دوم و سوم نیز در برنامه راه اندازی قرار دارد.
کاربرد پرتوها در انرژی هسته ای وی اظهارداشت: متاسفانه در 30 سال گذشته از کاربرد پرتوها در موضوع انرژِی هسته ای غافل بوده ایم در حالی که در زندگی مردم نقش مهمی دارد.
خلفی اضافه کرد: در مقایسه با کارهایی که در سانتریفوژ انجام داده ایم و خدماتی که در زمینه کاربرد پرتوها می توانیم داشته باشیم و بسیار سهل الوصول است غفلت کرده ایم که باید این موضوع جدی گرفته شود.

IMG12303229

این کارشناس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: کشاورزی هسته ای از دیگر کاربردهای پرتوهاست که در تولید بذر و ارقام مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی و آفات و بیمارها می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

کشت برنج هسته ای در کشور آغاز شد

خلفی از کشت برنج هسته ای در کشور هم خبرداد و اظهارداشت: با تلاش پژوهشکده کشاورزی کرج و سازمان توانسته ایم 20 هکتار از اراضی شمال کشور را زیر کشت برنج هسته ای ببریم  که ضمن افزایش 40 درصدی میزان محصول مقاومت ساقه برنج در برابر باران و آفت ها نیز آزمایش شده است.
وی یادآورشد: این کار ابتدا در دو هکتار زمین آغاز شد اما با استقبال کشاورزان در حال حاضر این میزان 10 برابر شده و همچنان با استقبال کشاورزان روبرو هستیم که جشن 20 هکتاری را برگزار کردیم اما هنوز تصمیم به توسعه طرح نگرفته ایم.
این مسئول اظهار داشت: همچنین 10 هکتار از اراضی شهرستان بناب زیر کشت هسته ای رفته است.

IMG12301006 (1)

معاون سازمان انرژی اتمی کشور گفت: پرتو دهی در توسعه صادرات نقش مهمی دارد که در این زمینه دو محصول مهم خرمای مضافتی و سایر را با پرتو دهی به مرحله ای رسانده ایم که بدون نیاز به سردخانه و بروز شکرک و سرمازدگی می توان نگهداری کرد که کار ارزشمندی است.

وی گفت: سه هزار تن خرما تاکنون پرتو دهی شده که با این کار می توانیم این محصول را با قیمتی بسیار بالاتر از آنچه که امروز دلالها خریده و در کشورهای دیگر پرتو دهی می کنند بفروشیم و به اقتصاد خود کمک کنیم.
خلفی اظهارداشت: پرتو دهی محصولاتی چون پسته و زعفران می تواند به کاهش هزینه ها و افزایش قیمت فروش آن در کشورهای هدف با حفظ مرغوبیت بیشتر کالا کمک کند که باید جدی بگیریم.

پرتودهی در صنعت کاربرد فراوانی دارد

این مسئول گفت: پرتو دهی در صنعت هم کاربرد خوبی دارد و امروز شرکت نفت که نیازمند حفاظت سنج و چگالی سنج هسته ای است که آن را بومی کرده ایم که این موفقیت پس از تحریم با تلاش دانشمندان جوان کشور محقق شده است.
وی افزود: پرتو فرآوری موجب ارتقاء سطح سلامت و زندگی مردم می شود و در چند سالی که رادیوداروها را از ما دریغ کردند دچار مشکلات زیادی در تشخیص بیماریها شدیم که خوشبختانه بعد از تحریم تولید صنعتی رادیو داروها آغاز شد که امروز علاوه بر تامین نیاز داخلی قادریم 15 رادیو دارو را تولید کنیم که 10 مورد آن در لیست دارویی کشور قرار گرفته است.

IMG12303193 (1)

خلفی با اشاره به اینکه سیستم های پرتو دهی گاما و الکترون در تولید پزشکی و صنعت کاربرد دارد اضافه کرد:  تولید مواد اولیه هوشمند با کمک پلیمرها آغاز شده که این پلیمرها در برابر آتش مقاوم است و می تواند تحولی در صنعت خودرو سازی و برق و سیم و کابل کشور ایجاد کند.

وی گفت: اولین شتاب دهنده صنعتی کشور در د اخل ساخته شده و با حمایت از پارک های علم و فنآوری و شرکت های دانش بنیان زمینه تولید قطعات شتاب دهنده را در کشور محقق می کنیم.
حمایت مجلس از فعالیتهای سازمان اتمی ستودنی است خلفی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی خوشبختانه با درک درست و منطقی از شرایط استقلال کشور با حمایت های قابل توجه خود از سازمان انرژی اتمی ایران زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای جوانان را فراهم کرده اند و با ایجاد ردیف بودجه ای مستقل برای طراحی و ساخت راکتورها به کارها کمک کرده اند.

IMG12302341 (1)

وی افزود: تا سایه ر هبری بر مذاکرات هسته ای وجود دارد هیچ دغدغه ای نداریم و با اتکاء به خداوند و شهدای هسته ای امیدواریم به اهداف علمی خود دست یابیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران یادآورشد: راهی که در پیش گرفته ایم غیر قابل بازگشت است و تنها باید با درایت، شر دشمنان را از مسیر توسعه علمی کشور کم کرد و به موفقیت و استقلال رسید.

شایان ذکر است؛ شرکت کندگان پس از ادای احترام به شهدای گمنام از بیست و پنجمین نمایشگاه دستاوردهای هسته ای در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین دیدن کردند و با توضیحات کارشناسان در جریان روند فعالیت نیروگاه هسته ای بوشهر قرار گرفتند.

انتهای پیام/3007

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان