۰۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ پنجشنبه

صبح قزوین استفاده از نمک دریا، نمک تصفیه نشده و سنگ نمک در تهیه غذا باعث ابتلاء به سرطان می شود
کد خبر: ۱۵۶۵۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

عزیزخانی:

استفاده از نمک دریا، نمک تصفیه نشده و سنگ نمک در تهیه غذا باعث ابتلاء به سرطان می شود

کارشناس دانشگاه علوم پزشکی قزوین: به دلیل وجود ناخالصی های مختلف از جمله فلزات سنگین مثل سُرب، جیوه، کادمیوم و آرسنیک، استفاده از این نمک ها برای بدن مضر بوده و باعث اختلالات کلیوی، کبدی و ابتلاء به سرطان می شود .

استفاده از نمک دریا، نمک تصفیه نشده و سنگ نمک در تهیه غذا باعث ابتلاء به سرطان می شود
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، نوروزعلی عزیزخانی کارشناس مسوول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، درباره استفاده از نمک دریا، نمک های تصفیه نشده و سنگ نمک در تهیه غذا هشدار داد و تأکید کرد: به دلیل وجود ناخالصی های مختلف از جمله فلزات سنگین مثل سُرب، جیوه، کادمیوم و آرسنیک، استفاده از این نمک ها برای بدن مضر بوده و باعث اختلالات کلیوی، کبدی و ابتلاء به سرطان می شود .
مهندس عزیزخانی اظهار داشت: طبق معیارهایی که سازمان جهانی بهداشت که برای کنترل اختلالات ناشی از کمبود یُد اعلام شده است، می بایستی بیش از 90 درصد خانوارها از نمک یُددار استفاده کنند و افزود: خوشبختانه شاخص های نمک مصرفی مناطق روستایی استان در سال 1391 نشان می دهد 100 در صد خانوارهای روستایی از نمک یُددار استفاده می کنند.
ایشان همچنین یادآور شد: در نتایج پایش یُد ادرار دانش آموزان مدارس ابتدایی استان که از سال 1387 تاکنون به صورت سالیانه مورد بررسی قرار می گیرد، استان قزوین وضعیت مطلوبی دارد.
حدود 32 هزار کیلوگرم نمک غیرمجاز در استان توقیف شده است مهندس شهلا عسگرپور کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان قزوین گفت: در شش ماهه اول سال 1392 حدود 32 هزار کیلوگرم نمک تصفیه نشده و غیرمجاز توسط بازرسان بهداشت محیط در سطح استان قزوین توقیف شده است.
این کارشناس اظهار داشت: نتایج یک هزار و 582 مورد یُد سنجی از نمک های مصرفی در مراکزی مانند: رستوران، اغذیه فروشی، بیمارستان و غیره - که در شش ماهه اول سال 1392 و در سطح استان بوده است - نشان می دهد، مقدار 5/98 درصد از نمک ها از نوع تصفیه شده، مقدار 2/1 درصد تصفیه نشده و 2/.
درصد فاقد یُد بوده است.
نمک های سیبال، نوبخت، نانوایی ملح، هیوا و نمک دریاچه های ایران، غیر مجاز هستند شادی منجم کارشناس معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در شش ماهه اول سال جاری، پنج برند مختلف مربوط به نمک های سیبال، نوبخت، نانوایی ملح، هیوا و نمک دریاچه های ایران، غیرمجاز اعلام شده و برای جمع آوری به مراکز مربوطه گزارش شده است.
شایان ذکر است، سخنان ذکر شده فوق در نشست کمیته پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود یُد که روز 25 آبان 1392 به میزبانی سالن کنفرانس معاونت بهداشتی دانشگاه برگزار شد، بیان شد.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان