۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین "عبدالله یمین" رئیس جمهور مالدیو شد/ افزایش همکاریهای دوجانبه ژاپن و کامبوج
کد خبر: ۱۵۴۸۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

"عبدالله یمین" رئیس جمهور مالدیو شد/ افزایش همکاریهای دوجانبه ژاپن و کامبوج

پیروزی "عبدالله یمین" در انتخابات مالدیو، افزایش همکاریهای دوجانبه ژاپن و کامبوج و کمک سازمان همکاری اسلامی به مردم میانمار از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

"عبدالله یمین" رئیس جمهور مالدیو شد/ افزایش همکاریهای دوجانبه ژاپن و کامبوج
به گزارش صبح قزوين

مالدیو

آمارهای اولیه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مالدیو نشان داد که "عبدالله یمین" رئیس جمهوری آتی این کشور است.

بر این اساس تنها 10 صندوق رای گیری باقیمانده تا نتایج نهایی انتخابات مالدیو مشخص شود.
تا این لحظه یمین با کسب 51.
62 درصد و محمد نشید با کسب 48.
38 درصد پیشتاز است.

محمد نشید رئیس جمهوری سابق مالدیو در یک سخنرانی ضمن پذیرش شکست خود در انتخابات ریاست‌ جمهوری این کشور با اشاره به اینکه حزب دموکراتیک در پی خشونت نیست، خواستار تبدیل این حزب به یک حزب مخالف وفادار به کشور و تمرکز بر پیروزی در انتخابات پارلمانی شد.

همزمان با تنش های سیاسی برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مالدیو به روز 16 نوامبر (25 آبان) موکول شد.
دادگاه عالی مالدیو اعلام کرده بود که برگزاری دور دوم انتخابات یک روز پس از برگزاری دور اول باعث پایمال شدن حقوق بسیاری از مردم می شود، بنابراین 16 نوامبر بهترین زمان برای برگزاری دور دوم انتخابات است.

دادگاه عالی مالدیو پس از آن از تعویق در برگزاری دور دوم انتخابات خبر داد که قاسم ابراهیم یکی از نامزدهایی که از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار بود، در دور دوم در جایگاه سوم قرار گرفت و با ارسال شکایتی برای دیوان عالی خواستار تعویق در برگزاری دور دوم انتخابات شد که با موافقت دادگاه عالی روبرو شد.

نشید در انتخابات هفتم سپتامبر به پیروزی رسید، اما دیوان عالی نتیجه انتخابات را به دلیل تخلف باطل اعلام کرد و برگزاری مجدد انتخابات به 19 اکتبر موکول شد که دادگاهها و پلیس مانع برگزاری آن شدند و نامزدها در نهایت در برابر فشار کشورهای خارجی از جمله آمریکا، انگلیس و کانادا تسلیم شده و موافقت خود را برای برگزاری انتخابات اعلام کردند.

کامبوج

نخست وزیر ژاپن و همتای کامبوجی قول افزایش همکاریهای دوجانبه را در زمینه امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و همچنین اوضاع منطقه دادند.

مالزی

پلیس مالزی اعلام کرد افراد مسلحی که به گردشگر تایوانی تیراندازی کرده و همسرش را ربودند با یک گروه تروریستی در ارتباطند.

تاجیکستان

همچنین امامعلی رحمان رئیس جمهوری منتخب تاجیکستان روز شنبه پس از دریافت سوگندنامه در حضور نمایندگان و اعضای دولت به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور سوگند خورد و قول داد تا قانون اساسی را رعایت کرده و حقوق و آزادی‌ های شهروندان را محترم بشمارد.

میانمار

سازمان همکاری اسلامی آمادگی خود را برای اعطای کمک بیشتر به کشور جنگ زده میانمار از جمله مردم ایالت راخین اعلام کرد.

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان