۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین آماده شنیدن انتقادات از هیئات مذهبی و مداحان هستیم/توصیه سازمان به هیئت ها، استفاده از مداحان بومی است
کد خبر: ۱۴۸۳۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی:

آماده شنیدن انتقادات از هیئات مذهبی و مداحان هستیم/توصیه سازمان به هیئت ها، استفاده از مداحان بومی است

حجت الاسلام عباس نظری گفت: همه هیئت ها و مداحان سطح استان این تعدادی که کد دارند، نیستند.اگر مردم از این ها اعتراضی دارند انتقال دهند. توصیه سازمان همیشه استفاده از مداحان بومی است.

آماده شنیدن انتقادات از هیئات مذهبی و مداحان هستیم/توصیه سازمان به هیئت ها، استفاده از مداحان بومی است

حجت الاسلام والمسلمین عباس نظری در مصاحبه با خبرنگار  صبح قزوین  در خصوص شورای نظارت هیئات مذهبی، اظهار کرد: در راه اندازی تشکل های دینی که زیر نظر ما قرار دارد، یکی هیئات مذهبی است که از روزر تاسیس سازمان تبلیغات در سال 73 تا به امروز 1700 هیئت مذهبی داریم که به 2 شکل فعال و نیمه فعال فعالیت می کنند.

 این مقام مسئول در ادامه افزود: از همین گروه ها هیئت هایی به صورت دائمی هستند که برنامه هفتگی دارند و هیئت های مقطعی که در ایام مناسبتی برنامه دارند.

معاونت پژوهشی سازمان تبلیغات با بیان این که سازمان تبلیغات در خصوص هیئات سه کار را انجام می دهد، اعلام کرد: در ابتدا بعد از شناسائی و سازماندهی کار هدایت و بعد نظارت بر عملکرد آنها صورت می گیرد و گاها اگر اعتبار و بودجه ای باشد، حمایت مالی نیز خواهیم داشت.

نظری در ادامه گفت: در این راستا تشکلی تخصصی تشکیل شده به اسم "شورای هیئات مذهبی" که در سراسر کشور فعال می باشد.
می توان گفت این شورا حلقه اتصال بین سازمان تبلیغات و هیئات مذهبی است.
امسال در سوم آبان ماه چهارمین دوره انتخابات این شورا را برگزار کردیم.

معاونت پژوهشی سازمان تبلیغات تشریح کرد: در استان قزوین 6 شهرستان وجود دارد که با توجه به تعداد هیئت های مذهبی از یک تا 150 دارای 5 عضو اصلی و 2 عضو علی البدل و از 150 تا  500  دارای 7 عضو اصلی و 2 علی البدل و از 500 هیئت به بالا 9 نفر عضو اصلی و 3 نفر علی البدل هستند.

IMG_0004

وی در ادامه داد: در حال حاضر سطح استان و شهرستان ها شش شورای هیئات های مذهبی داریم که از بین این ها، شورای استان تشکیل شده که از بین خود رئیس و یک دبیر انتخاب می کنند و در کشور نیز این مسئولین با هم شوراهای هیئات مذهبی کشور تشکیل می دهند که یک اساسنامه و شیوه نامه برای خود دارد.

نظری با اشاره به این که برای این تشکل نزدیک 20 وظیفه تعیین شده، تصریح کرد: غیر از این که خود معاونت فرهنگی، کارشناس تشکل های دینی و مراکز فرهنگی تبلیغات اسلامی وظیفه نظارت را بر عهده دارند، یکی از وظایف این شورا نظارت بر فعالیت های هیئت های مذهبی است که به شکل حضور در مراسمات، برگزاری آموزش های تخصصی و همایش های توجیهی، کارگاه های آموزشی صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: برای هر هیئت مذهبی حداقل با 5 نفر هیئت امنا که یک مسئول دارد، بیش از 25 مورد تکالیف و آسیب های عزاداری تعریف شده که تحت عنوان تعهدنامه پشت مجوز آنها ثبت می شود.
هر کدام از این هیئت ها مجوز سالانه دارند و هر سال تمدید می شود
.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات خاطرنشان کرد: یکی از تشکل های تحت نظارت سازمان، مداحان است و هم آنها و هم هیئت ها به 2 صورت فعالیت دارند.
آنها در سازمان تبلیغات دارای پرونده بوده و کد دار شده اند، همیشه اعلام کرده ایم اگر در این زمینه اعتراض یا سوالی وجود دارد؛ برای پیگیری انتقال دهند.

نظری گفت: همه هیئت ها و مداحان سطح استان این تعدادی که کد دارند، نیستند.
خیلی از افراد هستند که تحت نظارت سازمان نیامده اند و خودمان هم به عملکرد برخی از این افراد معترضیم.
اگر مردم از این ها اعتراضی دارند انتقال دهند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: البته مادحین از قشرهای تاثیرگذار هستند و در ایام مختلف نقش مهمی در سقوط و یا تثبیت حکومت ها داشته اند.
همیشه به علت نقش مهمی که این 2 گروه داشته داند دشمن از آنها غفلت نکرده و برای بی اثر و خنثی کردن آنان با اشکال و ابزار مختلف ورود پیدا کرده و آسیب های جدی به مراسم مذهبی ما وارد آورده است.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات با بیان این که دشمن از خود عزاداری نگرانی ندارد بلکه از محتوا و متون آن می ترسد، تاکید کرد: در این میان آسیب های جدی هیئت های مذهبی مواردی چون ارائه متون غیر واقعی، مقتل های دروغین، سبک عزاداری و ریتم و آهنگ ها غیر شرعی و آلات موسیقی، علامت ها و کتل هایی که ریشه در دین ندارند، تهی کردن محتوای عزاداری ها و اشعار مادحین از جمله این موارد می باشد.

وی ادامه داد: کارشناسان غربی می گویند، باید برای سرنگونی شیعه 2 بال مهدویت و عاشورا را از فرهنگ مسلمانان قطع کنیم.
لذا سعی کرده اند برای مهدویت بحث بهائیت و در زمینه عاشورا، از بعد فهم و شعور قیام را از مردم بگیرند.
مردم ما در بعد احساسی قوی هستند اما از جهت حماسی ما گاها آسیب های زیادی در اینگونه مراسم مشاهده می کنیم.

نظری در پاسخ به این که چرا از مداحان غیر بومی در استان استفاده می شود، اذعان داشت: قزوین به لحاظ فرهنگ 7000 ساله دینی ظرفیت و پتانسیل های بالائی در هر زمینه ای دارد و ما روحانی، مداح، مبلغ در استان کم نداریم.

وی گفت: طی جلساتی که با امام جمعه استان آیت الله باریک بین داشته ایم یکی از توصیه های ایشان این بوده که از ظرفیت های بومی استان خودمان استفاده کنیم که ما هم نیز این اقدام را کرده ایم.

 این استاد دانشگاه افزود: اما برخی از این هیئات با این بهانه که برای تنوع این اقدامات را انجام می دهند در این راستا پیش قدم شده اند؛ اما همیشه این توصیه را داشته ایم که این روند به نفع مجموعه نیست چون با مسائل مالی مواجه می شوند.
همچنین مشاهده شده که در برخی موارد افرادی که دعوت شده اند سطح کیفی آنها از مداحان داخلی پائین تر بوده است.

وی در پاسخ به اینکه راه ارتباطش با جوانان چگونه است، تشریح کرد: در وب سایت خودم و هم در روزنامه ولایت و دانشگاه که تدریس دارم پاسخگوی جوانان هستم.
  سعی می کنم منبع پاسخگوئی ام هم مستند باشد که از منبعی با عنوان پرسمان دانشجویی هم به صورت نرم افزار و هم کتاب که تا 20 هزار سوال در 50 جلد کتاب منتشر شده، استفاده می کنم.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان