۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین تجمع اعتراض آمیز دانشجویان افغانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
کد خبر: ۱۴۷۷۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

طی دو روز گذشته برگزار شد:

تجمع اعتراض آمیز دانشجویان افغانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

طی دو روز گذشته دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره ) شاهد تجمع اعتراض آمیز دانشجویان افغانی بود که نسبت به مبلغ و نحوه پرداخت شهریه خود اعتراض داشتند.

تجمع اعتراض آمیز دانشجویان افغانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
به گزارش صبح قزوین، در پی نتیجه ندادن نامه نگاری ها و رایزنی های دانشجویان غیرایرانی در خصوص افزایش دو برابری شهریه ها و انصراف دهها تن، روز یکشنبه 12 آبان تجمعی در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) شکل گرفت.
این تجمع راس ساعت 10 صبح، از مقابل درب ورودی دانشگاه شروع شد و دانشجویان، بدون سردادن شعار و با حمل پلاکاردهای اعتراض آمیز، مسیر سردر دانشگاه، مسجد، دانشکده علوم اجتماعی، و نهایتا سازمان مرکزی را پیمودند.
768 پلاکاردهای اعتراض آمیز، شعارهایی از قبیل :"دانشجو≠ یورو"، "چرا دوستان من انصراف می دهند؟؟"، "مسئولین چرا جواب نمی دهند؟؟"، "افزایش دوبرابری شهریه= کاهش دوبرابری امکانات رفاهی" شهریه اضافی، عامل انصرافی"، "دانشگاه ≠ بنگاه اقتصادی"، "مبادله دانشجو با یوروی مبادله ای؟!؟!" را دربرداشت.
پس از حدود یک ساعت انتظار دانشجویان زیر بارش باران، مقابل ساختمان سازمان مرکزی، محمد حسینی مقدم، مسئول امور دانشجویان خارجی، برای پاسخگویی به معترضین در بین آنها حاضر شد و دانشجویان نیز خواسته های خود را به صورت مکتوب در اختیار وی قرار دادند.
اما از آنجاییکه صحبت های مبهم و غیرموجه ایشان جوابگوی درخواست های دانشجویان نبود، معترضین به تجمع خود ادامه دادند.
در پایان دانشجویان راس ساعت 12 به احترام اذان ظهر، با گذاشتن پلاکاردهایشان مقابل درب ورودی ساختمان سازمان مرکزی و با صدور بیانیه ای، به اعتراض خود پایان داده و به سمت مسجد دانشگاه حرکت کردند.
DSCF9581 متن بیانیه بدین شرح است: بسمه تعالی (( يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ )) خداوند درجه آنهایی از شما را که ایمان آورده اند و کسانی را که دانش داده شده اند بالا می برد و خدا به آنچه می کنید، آگاه است .
                                                                                   (سوره مجادله آیه ی 11) زمانی که فردی برنامه بلند مدّت تحصیلی خود را تنظیم می کند، تمام جوانب، از جمله توانایی پیش برد تحصیلی و به خصوص پرداخت هزینه های آن را در نظر خواهد گرفت و قطعآ ما دانشجویان غیرایرانی نیز از این مقوله مستثنی نخواهیم بود .
اخذ شهریه تحصیلی به نرخ ارز مرجع ، از جمله شرایط پذیرش دانشگاه امام خمینی (ره) در آغاز ثبت نام بوده است و  دانشجویان با قبول پرداخت این هزینه وارد دانشگاه شده اند.
بدون شک افزایش دو برابری شهریه  به دلیل تبدیلات ارز و عطف بما سبق شدن این قانون (یعنی دانشجویانی که قبل از اجرای این مصوبه وارد دانشگاه شده اند نیز مشمول این طرح گردیده اند) باعث ایجاد مشکلات بزرگی از جمله عدم توانایی در پرداخت شهریه و در نهایت انصراف تعداد کثیری (حدودا 100 نفر) از دانشجویان شده است .
تبدیل نرخ ارز مرجع به مبادلاتی چیزی جز بازی با کلمات و جملات اقتصادی نیست و دانشجویان معترض ، قادر به پرداخت این مبلغ نمی باشند.
لذا تغییرات پیش آمده در ارز نمی تواند بهانه ای برای افزایش شهریه ها باشد.
لازم به ذکر است که علیرغم ابلاغ این مصوبه از سوی بانک مرکزی و در نهایت وزارت علوم، دانشگاه تهران شهریه ای برابر با شهریه نوبت دوم (شبانه) را از دانشجویان غیرایرانی دریافت می کند و همچنین دانشگاه فردوسی مشهد نیز این مصوبه را فقط در مورد دانشجویان غیرایرانی که ورودی جدید می باشند اعمال کرده است.
از آن جایی که دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) توسط هیئت امنای این دانشگاه اداره می شود و در تصمیم گیری ها خودمختار است، تبعیت از مصوبات بانک مرکزی سخنی غیرمنطقی به نظر می رسد.
دانشگاه امام (ره) با توجه به افزایش تورم، تصمیم به تغییر نرخ ارز مرجع به ارز مبادلاتی گرفته است، این در حالی است که ریاست دانشگاه در اظهارات خود سخنانی مبنی بر رفاه حال دانشجویان به زبان آورده است که اجرای این تصمیمات جدید ریاست دانشگاه با گفته های اخیرشان در خبرگزاری ها، کاملا در تضاد است.
                   با افزایش بیش از دو برابری هزینه خوابگاه ها نیز بسیاری از دانشجویانی  (نزدیک به 200 نفر) که توانایی پرداخت این هزینه هنگفت را ندارند در منازل مسکونی اطراف دانشگاه اجاره نشین شده اند که مشکلات زیادی به همراه دارد.
با توجه به رسالت دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در ترویج فرهنگ و گسترش آموزه‌های اسلامی و تربیت متخصصان مورد نیاز جهان اسلام، متاسفانه این دانشگاه برخلاف نگاه سیاسی و فرا ملّی، رویکرد بنگاه های اقتصادی را در پیش گرفته است.
عدم رسیدگی به درخواست های مکرر دانشجویان از یک سو، و هزینه های سنگین شهریه و خوابگاه از سوی دیگر ما را برآن داشت تا امروز همه با هم، با ندای واحد خواستار رسیدگی هر چه سریع تر به وضعیت موجود توسط مسئولین ذیربط باشیم .
لازم به ذکر است که  این تجمع به صورت کاملا خودجوش بوده و وابسته به هیچ شخص یا گروهی نمی باشد.
خواسته های دانشجویان معترض : 1-      عطف بما سبق نشدن بخشنامه بانک مرکزی، مبنی بر تبدیل ارز مرجع به مبادلاتی، برای دانشجویانی که با شرایط نرخ ارز مرجع ثبت نام نموده اند.
2-      ارائه حداقل امکانات رفاهی (خوابگاه) 3-      تدوین قوانین و ضوابط مشخص در رابطه با دریافت شهریه (ترم تابستانی و کار آموزی، واحد های معرفی به استاد و مرخصی تحصیلی ) و من الله توفیق دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) DSCF3112
[video src=" [video src="" poster="http://sobheqazvin.
ir/wp-content/uploads/2012/12/poster.
png" width="400" height="300"]
انتهای پیام/3002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان