۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین ۸۸ هزار هکتا ر از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفت
کد خبر: ۱۴۷۳۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مجری طرح گندم استان قزوین:

۸۸ هزار هکتا ر از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفت

نوري نيا: از ابتدای فصل کشت محصولات پائيزه تاکنون ۸۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوين به کشت گندم اختصاص یافته است.

۸۸ هزار هکتا ر از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفت
به گزارش صبح قزوين، حميد رضا نوري نيا مجری طرح گندم استان قزوین گفت: در راستای کشت محصولات پائیزه سال زارعی جاری از ابتدای فصل کشت تاکنون 88 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است.
نوری نیا ادامه داد: از این میزان 31 هزار هکتار در اراضی آبی و 57 هزار هکتار در اراضی دیم کشت شده است.
وی پیش بینی کرد: با توجه به بارش نزولات جوی اخیر شاهد تسریع در کشت اراضی باقی مانده توسط کشاورزان باشیم.
اين مسئول افزود: عملیات آماده سازی حدود 10 هزار هکتار از اراضی کشت شده به وسیله دستگاههای خاکورز حفاظتی انجام شده است.
نوري نيا به اهمیت استفاده از دستگاه های خاکورز حفاظتی در کشاورزی اظهار كرد: کاهش هزینه های ماشینی و سوخت ناشی از کم شدن تردد تراکتور و ادوات، افزایش ماده آلی خاک و بالا بردن سرعت آماده سازی اراضی نسبت به شیوه مرسوم از مهمترین مزایای این روش می باشد.
مكانيزاسيون وي اعلام كرد: تاکنون بیش از 90 درصد بذور ارقام مادری و گواهی شده گندم آبی و 55 درصد بذور ارقام دیم از مجموع 6 هزار و 380 تن برنامه تامین بذور طبقه بندی شده استان، بین زارعین توزیع شده است.
مجری طرح گندم استان قزوین به کشاورزانی که از بذور خود مصرفی جهت کشت سال جاری استفاده می نمایند توصیه کرد: با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی یا پیمانکاران بخش خصوصی، نسبت به بوجاری و ضدعفونی بذور خود با استفاده از دستگاه های بوجار اقدام کنند.
نوري نيا همچنین از کشاورزان درخواست كرد: با توجه اهمیت کشت به موقع در افزایش عملکرد محصول و به منظور جلوگیری از بروز خسارات احتمالی ناشی از سرمازدگی؛ نسبت به رعایت تاریخ کاشت و استفاده از فرصت محدود باقی مانده اقدام نمایند.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به پیگیری های به عمل آمده در خصوص راه اندازی شبکه آبیاری دشت قزوین و ورود آب به شبکه طی چند روز آینده، کشاورزانی که زیر شبکه کشت می كنند بايد آمادگی لازم جهت خرید آب و آبیاری مزارع را داشته باشند.
انتهاي پيام/ 3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان